Det gavner børnene, når vi styrker forældresamarbejdet

TitiBo-gruppen har med midler fra BUPL’s udviklingspulje udviklet metoder til at styrke forældresamarbejdet gennem fokus på forældreskabet. Formidlingen foregik på forældremøder og et kursus i compassion-baseret forældreskab med titlen ’Vil du hjælpe dine børn til at håndtere store følelser’, fortæller pædagog Karin Søren og udviklingschef Lilian Bjelke.
Sten med følelser

Det ville vi:
Øge familiernes trivsel og deres forståelse for vores arbejde

Vi ville skabe større sammenhæng i børnenes liv gennem et tættere forældresamarbejde, hvor vi havde fokus på at styrke forældreskabet. Vores tilgang var compassion-baseret, så vi arbejdede med følelser, robusthed, rammesætning og regulering af nervesystemer. Gennem workshops, kurser og møder gav vi forældrene konkrete forskningsbaserede redskaber til at finde ro og nærvær med barnet i hverdagen, til at håndtere barnets og egne store følelser og berolige ens eget og sit barns nervesystem, når barnet er anspændt eller uroligt.

Det er nogle af de samme redskaber, som vi arbejder med i hverdagen, så vi inddrog vores egne erfaringer og lyttede til deres. Vi tror, at en øget viden om forældres udfordringer kvalificerer den pædagogiske hverdag. Med projektet ville vi øge familiernes trivsel og deres forståelse for vores arbejde.

Kurset byggede på forskning i børns sociale og emotionelle udvikling af bl.a. Susan Hart og Daniel Goleman og SEE-learning fra Emory Univesity. 

Sådan gjorde vi:
Vi holdt forældrekurser online

Vi afholdt forældremøder, hvor vi dels havde et teoretisk oplæg, dels fik teorien koblet på vores hverdagspædagogik. Her præsenterede personalet, hvordan vi arbejder med compassion-baseret 

pædagogik. Dermed gav vi forældrene mulighed for at opleve, at de ikke var alene om opdragelsesmæssige udfordringer. Derudover tilbød vi fysiske workshops og et forældrekursus online for særligt interesserede. Kurset i compassion-baseret forældreskab havde titlen ’Vil du hjælpe dine børn til at håndtere store følelser?’ og blev afholdt i foråret og efteråret 2023 over fire aftener. Her beskæftigede vi os med at finde ro og nærvær i hverdagen og håndtere egne og børns store følelser. På kurset blev der oprettet netværksgrupper blandt forældrene med det mål at støtte hinanden i hverdagen. 

Henved 50 forældrepar på tværs af vores fem institutioner deltog i de to forløb. Henved halvdelen streamede kurset live, mens de øvrige valgte at se optagelserne af kurserne senere – eller de så noget live og noget senere. 

Kursets første modul handlede var en introduktion til compassion-baseret forældreskab og rammesætning. På andet modul arbejdede vi med selvomsorg og indre forældreskab, mens det tredje havde fokus på hjernen og nervesystemet og bestod blandt andet af en guidet refleksion i grounding, samregulering og den resiliente zone. På modul fire talte vi om følelser, hvordan de opstår, og hvordan de hænger sammen med behov og påvirker vores trivsel og adfærd. Her fik forældrene også en guidet refleksion i at gå fra empati til compassion.

Vi arbejdede med anerkendende og rammesættende sætninger, spejling af barnet, selvomsorg og tracking, hvor vi lægger mærke til, hvad der sker i vores krop lige nu og lærer at læse vores krop og vores nervesystem. Desuden talte vi om hjælp-nu strategier til at regulere sine følelser som at drikke et glas vand langsomt eller tælle til 10. Og at det bedste vi kan gøre nogle gange er ikke at gøre noget, men bare være der for barnet.

Der var hjemmeøvelser til flere af modulerne. Oplægsholderne på kurserne var konsulent Mikkel Bjelke Kristiansen, M.A. i psykologi og pædagogik samt direktør og stifter af Kind Heart Project, og TitiBos udviklingschef Lilian Bjelke og pædagog og familieterapeut Karin Sørensen.

Det lærte vi:
Forældrene fik større forståelse for vores arbejde

Møderne om compassion-baseret forældreskab gav forældrene stor respekt for vores daglige arbejde, og mange var glade for redskaberne til at hjælpe deres børn i hverdagen. Desuden sagde flere, at det var rart at opleve, at de ikke var alene om at have opdragelsesmæssige udfordringer i dagligdagen.

Der var lidt mindre tilslutning til forældrekurset, end vi havde ventet, og flere deltagere gav udtryk for, at de ville foretrække fysiske kurser. Måske var tidspunktet på dagen heller ikke det bedste i forhold til, at forældrene skal putte børn, og udbyttet blev ikke det samme ved at se optagelserne efterfølgende. På forældremøderne kom vi ikke så meget i dybden, men nåede til gengæld 85 procent af forældrene. Vi fortsætter med forældremøder om compassion-baseret forældreskab i år.

Det overraskede os:
Forældrene er meget ærlige

Det overraskede os, hvor ærlige forældrene var i forhold til deres egne problemstillinger, og hvor svært det er for mange forældre at rumme børnenes følelser, når de bliver kede af det eller vrede. Selvom forældrene er meget reflekterede, bliver de hurtigt autoritære eller opgivende, hvis de ikke ved, hvad de ellers skal gøre. Åbenheden styrker muligheden for erfaringsudveksling blandt forældrene og mellem personalet og forældrene.

Det tager vi med os:
Vi har fået et fælles sprog

Vi har fået et fælles udgangspunkt for at tale med forældrene om opdragelse, og forældrene har fået større respekt for vores arbejde. De forstår nu nogle af de overvejelser, som ligger til grund for mange af vores handlinger, og det letter det pædagogiske arbejde, at vi taler samme sprog. Forældrene er kommet med ind i ’maskinrummet’ og kender for eksempel de lykkeamuletter og de rutiner, vi bruger, når der er behov for at dæmpe high arousal. Forældrene har også indbyrdes fået et fælles sprog, og vi ser, at de bruger hinanden og taler om, hvad der fylder rigtig meget. 

Vi har observeret en tydelig effekt hos nogle af de forældre, der har deltaget i kurset, og den måde hvorpå de italesætter og rummer børnenes følelser på. Hos andre kan vi ikke se forskel, men når vi spørger ind til emnet, svarer forældrene, at de er glade for at have fået strategierne, og at de er mere bevidste om compassion. Det hjælper dem for eksempel, at de ved, at de skal have ro på sig selv først. Men det er også tydeligt, at forældre kan have svært ved at bringe den nye viden ud i praksis. Det kan vi hjælpe dem med, når vi har et fælles udgangspunkt

Gode råd til andre: 
Det skaber respekt for vores arbejde

Hvis I kobler sin hverdagspædagogik på teori og viser forældrene, hvorfor I gør, som I gør, øges respekten for det pædagogiske arbejde, hvilket giver et godt udgangspunkt for forældresamarbejdet. 

Kombinationen af forældremøder, kursus og øvelser derhjemme giver forældrene muligheder for at ændre ting i deres hverdag. Alt i alt gavner det børnene, forældresamarbejdet styrkes.

Vil du vide mere?

Du er velkommen til at kontakte udviklingschef Lilian Bjelke for at høre mere om projektet på mail Lilianbjelke@titibo.dk eller mobil 2161 4301

Rolighed
Gennem projektet fik forældrene konkrete redskaber til for eksempel at håndtere barnets og egne store følelser.

Om projektet 

TitiBo-gruppen er et arbejdsfællesskab for fem sjællandske daginstitutioner med ca. 330 børn i alderen 0- til 6 år. 

I 2023 holdt gruppen afholdt med støtte fra BUPL’s udviklingspulje forældremøder, workshops og kurser for forældre om compassion-baseret forældreskab. 

Indsatsen har styrket dialogen med forældrene og bibragt dem kendskab til nogle af de redskaber, som personalet anvender, når børnene er i institution. 

Forældrene er i nogen grad begyndt at anvende redskaberne selv, hvilket øger sammenhængen i børnenes liv mellem institution og hjem. 

TitiBo-gruppen fortsætter indsatsen i 2024.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.