vuggestuebarn sidder i græs, maling på fødder, mv.

TR og Professionsstrategien

Som TR er du optaget af vilkårene for pædagogers arbejde – for kollegernes og dine egne muligheder og rammer for at bedrive god pædagogik hver dag. Det er BUPL også optaget af. En af vejene dertil er vores professionsstrategi. Den finder du formidlet her.

Stolt pædagog: Vi styrker professionen

  • Engageret i bedre vilkår for at bedrive god pædagogik 

    Med professionsstrategien "En stærk pædagogprofession i bevægelse", mærkesagen "Til kamp for pædagogikken" og tag’et #StoltPædagog rykker vi endnu tættere sammen som pædagoger og ledere for at skabe forandringer for vores fag og vilkår. 

    Vi ønsker en endnu stærkere og mere synlig pædagogprofession, som sidder for bordenden, når beslutningerne træffes på pædagogfaglige områder. 

     

  • Professionsstrategien helt kort 

    En stærk pædagogprofession bliver skabt gennem engagerede pædagoger og ledere, som hver dag udøver stærk faglighed og dømmekraft i det pædagogiske arbejde. Som står op for pædagogikken og professionen, og som siger fra over for dårlige rammer og vilkår for det pædagogiske arbejde. 

    Som pædagoger tager vi ansvar i udviklingen af det pædagogiske område, og vi går forrest i arbejdet med at skabe større anerkendelse af pædagogers betydning i et stærkt velfærdssamfund.

  • Flere faglige diskussioner blandt pædagoger  

    Med BUPL’s professionsstrategi skaber vi flere faglige og etiske diskussioner – i pædagoguddannelsen, på de pædagogiske arbejdspladser og i den offentlige debat. 

    Det starter på arbejdspladsen, men vi skal også mærke vores store faglige fællesskab og rygstødet fra flere end 55.000 pædagog- og lederkolleger i hele landet. 

    Derfor vil du bl.a. kunne møde debatmaterialer om vilkår og faglighed, kampagner og aktiviteter. 

  • Professionsstrategiens formål 

    Formålet er overordnet at understøtte udviklingen af en endnu stærkere og mere anerkendt pædagogprofession. Det sker på tre områder: 

    1. Styrk faget og dømmekraften
    2. Sæt aftryk på velfærdssamfundet
    3. Styrk pædagogers uddannelse 
  • 1. Pædagoger og ledere udvikler pædagogfaget og den professionelle dømmekraft 

    • Den faglige nysgerrighed, der karakteriserer vores pædagogiske profession, er afsættet for, at pædagoger og ledere til stadighed udvikler faget og den professionelle dømmekraft.
    • En stærk pædagogprofession er kendetegnet ved, at pædagoger og ledere begrunder valg med afsæt i pædagogikken og det etiske grundlag. Den er også kendetegnet ved, at vi er kritisk-reflekterende over samspillet mellem vores faglige fundament, ny viden og forskning samt de erfaringer og valg, vi gør os i det daglige arbejde. 

    Etisk grundlag finder du her.

  • 2. Pædagogprofessionen udvikler konkrete løsninger i fremtidens velfærdssamfund 

    • En stærk pædagogprofession er en samfundsunderstøttende profession, som omverdenen naturligt inddrager for at få bud på konkrete løsninger på velfærdssamfundets udfordringer, fx unges mistrivsel, social ulighed og behov for demokratisk dannelse. 
    • Det kræver, at pædagoger og ledere bruger deres viden og faglighed til at tage del i debatten om udviklingen af det pædagogiske område og velfærdssamfundets udfordringer. Men også at pædagoger og ledere har en central rolle i det tværprofessionelle samarbejde omkring børn, unge og voksne. 
  • 3. Pædagogers uddannelse skaber et stærkt fagligt fundament. 

    • En solid grunduddannelse og gode efter- og videreuddannelsesmuligheder skal fortsat give fagligt dygtige pædagoger og ledere.
    • Pædagoguddannelsen skal give de studerende det faglige grundlag for at træde ind i, udforske og udvikle den pædagogiske profession og gøre dem i stand til at forholde sig konstruktivt og kritisk til både faget og det omkringliggende samfund. 

       

    • Det er gennem pædagoguddannelsen, at en fælles professionsidentitet og oplevelsen af at være en del af et stærkt fagligt fællesskab grundlægges. Og den skal udvikles gennem løbende efter- og videreuddannelse.
  • Engageret i bedre vilkår for at bedrive god pædagogik 

    Med professionsstrategien "En stærk pædagogprofession i bevægelse", mærkesagen "Til kamp for pædagogikken" og tag’et #StoltPædagog rykker vi endnu tættere sammen som pædagoger og ledere for at skabe forandringer for vores fag og vilkår. 

    Vi ønsker en endnu stærkere og mere synlig pædagogprofession, som sidder for bordenden, når beslutningerne træffes på pædagogfaglige områder. 

     

  • Professionsstrategien helt kort 

    En stærk pædagogprofession bliver skabt gennem engagerede pædagoger og ledere, som hver dag udøver stærk faglighed og dømmekraft i det pædagogiske arbejde. Som står op for pædagogikken og professionen, og som siger fra over for dårlige rammer og vilkår for det pædagogiske arbejde. 

    Som pædagoger tager vi ansvar i udviklingen af det pædagogiske område, og vi går forrest i arbejdet med at skabe større anerkendelse af pædagogers betydning i et stærkt velfærdssamfund.

  • Flere faglige diskussioner blandt pædagoger  

    Med BUPL’s professionsstrategi skaber vi flere faglige og etiske diskussioner – i pædagoguddannelsen, på de pædagogiske arbejdspladser og i den offentlige debat. 

    Det starter på arbejdspladsen, men vi skal også mærke vores store faglige fællesskab og rygstødet fra flere end 55.000 pædagog- og lederkolleger i hele landet. 

    Derfor vil du bl.a. kunne møde debatmaterialer om vilkår og faglighed, kampagner og aktiviteter. 

  • Professionsstrategiens formål 

    Formålet er overordnet at understøtte udviklingen af en endnu stærkere og mere anerkendt pædagogprofession. Det sker på tre områder: 

    1. Styrk faget og dømmekraften
    2. Sæt aftryk på velfærdssamfundet
    3. Styrk pædagogers uddannelse 
  • 1. Pædagoger og ledere udvikler pædagogfaget og den professionelle dømmekraft 

    • Den faglige nysgerrighed, der karakteriserer vores pædagogiske profession, er afsættet for, at pædagoger og ledere til stadighed udvikler faget og den professionelle dømmekraft.
    • En stærk pædagogprofession er kendetegnet ved, at pædagoger og ledere begrunder valg med afsæt i pædagogikken og det etiske grundlag. Den er også kendetegnet ved, at vi er kritisk-reflekterende over samspillet mellem vores faglige fundament, ny viden og forskning samt de erfaringer og valg, vi gør os i det daglige arbejde. 

    Etisk grundlag finder du her.

  • 2. Pædagogprofessionen udvikler konkrete løsninger i fremtidens velfærdssamfund 

    • En stærk pædagogprofession er en samfundsunderstøttende profession, som omverdenen naturligt inddrager for at få bud på konkrete løsninger på velfærdssamfundets udfordringer, fx unges mistrivsel, social ulighed og behov for demokratisk dannelse. 
    • Det kræver, at pædagoger og ledere bruger deres viden og faglighed til at tage del i debatten om udviklingen af det pædagogiske område og velfærdssamfundets udfordringer. Men også at pædagoger og ledere har en central rolle i det tværprofessionelle samarbejde omkring børn, unge og voksne. 
  • 3. Pædagogers uddannelse skaber et stærkt fagligt fundament. 

    • En solid grunduddannelse og gode efter- og videreuddannelsesmuligheder skal fortsat give fagligt dygtige pædagoger og ledere.
    • Pædagoguddannelsen skal give de studerende det faglige grundlag for at træde ind i, udforske og udvikle den pædagogiske profession og gøre dem i stand til at forholde sig konstruktivt og kritisk til både faget og det omkringliggende samfund. 

       

    • Det er gennem pædagoguddannelsen, at en fælles professionsidentitet og oplevelsen af at være en del af et stærkt fagligt fællesskab grundlægges. Og den skal udvikles gennem løbende efter- og videreuddannelse.

TR i den pædagogiske profession

  • Vær med til at indfri professionsstrategien

    Som TR kan du bidrage til at indfri professionsstrategien på mange måder. Når vi formidler BUPL’s professionsstrategi, vil du sikkert opdage, at du allerede er i gang gennem dit TR-arbejde. Fx ved at være opmærksom på at sikre tid til faglige drøftelser på jeres personalemøder, påvirke kommunale beslutninger på pædagogområdet, hjælpe ved at fastholde erfarne kolleger i faget og meget mere. 

    Her får du flere faglige argumenter og ord på professionens faglighed. Måske får du lyst at prioritere at arbejde videre med nye elementer og delmål i strategien. 

  • Intern oprustning giver ekstern tydelighed 

    En stærk faglighed i arbejdet skal være grundlaget for gode vilkår for arbejdet. Ambitionen er altså, at en intern oprustning skal give ekstern tydelighed: 

    • Stærk faglighed -> større synlighed og anerkendelse
    • Stærkt fagligt fællesskab og professionsidentitet -> mere indflydelse på beslutninger på det pædagogiske område
    • Større indflydelse på udviklingen af faget og dets vidensgrundlag -> større bidrag til velfærdsløsninger til gavn for alle 
  • Faglige fællesskaber og en stærk professionsidentitet ruster os som pædagoger, styrker vores handlemuligheder og sikrer en både velanset og attraktiv profession.  

    Derfor arbejder vi for udviklingen af en stærk faglig kultur på alle arbejdspladser, hvor fagligheden, strategisk efter- og videreuddannelse og arbejdspladsen som uddannelsessted prioriteres højt. 

    Og derfor har vi som profession brug for, at TR sætter fokus på dagsordener og blander sig i drøftelser på arbejdspladsen 

  • TR’s profil: Fagligt fyrtårn 

    Den interne oprustning kan tage afsæt i mere faglig debat på arbejdspladserne – og i mange andre sammenhænge og i det store BUPL-fællesskab. Det kan du som TR sætte fokus på. 

    For vi ved, at du som TR og pædagog oftest er et fagligt fyrtårn: 

    • Er stolt af det pædagogiske fag
    • Har en høj faglig bevidsthed
    • Har holdninger baseret på professionsbevidsthed
    • Står fast og lyser, så medlemmerne har noget at navigere efter.
  • TR kobler det fagfaglige og det fagpolitiske arbejde 

    Vi ved, at du som TR kender regler, rammer, vilkår og overenskomster og håndterer dem ift. medlemmernes interesser. 

    Vi ved, at du har blik for MED-systemet, du kender faget, kan se muligheder og har fokus på den pædagogiske opgave og vilkårene for at udøve pædagogfaglighed. 

    Og derved kobler du det fagfaglige og det fagpolitiske arbejde.

  • TR som kulturskaber på arbejdspladsen 

    Som TR er du ofte medskaber af kulturen på din arbejdsplads, og du bruger din pædagogfaglighed i din TR-rolle. 

    Du drøfter relevante emner med ledelse og eventuelt forskellige niveauer i MED-systemet. Du formidler med afsæt i professionsfaglige argumenter, du tør og vil noget, fx når du sætter punkter på MED-møder, når du skriver debatindlæg, og når du holder medlemsmøder eller møder med ledelsen. 

    Du skaber stærke relationer med kolleger og engagerer og motiverer dem på forskellig vis.

  • BUPL’s vision for TR 

    BUPL vil støtte og uddanne alle TR’ere. BUPL’s vision er, at du: 

    • Er fagpolitisk engageret og handlekraftig
    • Er dagsordensættende for professionen og søger indflydelse for at skabe bedre betingelser for pædagogers arbejde.
    • Derfor er tillidsrepræsentanten synlig og medvirker til at skabe fagpolitiske diskussioner, der stiller skarpt på professionen.
    • Derfor bidrager tillidsrepræsentanten aktivt til aktuelle dagsordener og er i stand til selv at sætte en politisk dagsorden.
  • Vision for TR fortsat

    • Tillidsrepræsentanten, vores organisering og medlemmerne udgør tilsammen BUPL’s stærkeste fællesskab.
    • Derfor er tillidsrepræsentanten i stadig kontakt og dialog med medlemmerne og arbejder for, at alle medarbejdere på BUPL’s overenskomster er organiserede. 
  • Kend kollegernes mærkesager 

    Arbejdet med professionsstrategien kan lyde overvældende. Men det skal også være konkret og håndterbart. 

    Vælg en eller to sager, som er aktuelle og relevante for dig og dine kolleger, at du arbejder for. Med andre ord: Skær kagen, så den smager dig og kollegaerne. 

    Først: Kender du dine kollegaers mærkesager? Altså hvad er vigtigt for dem?

  • Stil gerne kollegerne disse spørgsmål: 

    • Hvilke tre ting er du glad for på vores arbejdsplads?
    • Hvilke tre ting synes du burde være bedre på vores arbejdsplads?
    • Og hvilke af de tre ting ville du tage aktiv del i at forandre, hvis det var muligt? 

    Overvej også, hvad du brænder for pædagogfagligt og fagpolitisk. Og beslut så, hvilken mærkesag eller to, du som TR især gerne vil arbejde med lokalt.   

  • Pædagogfaglige drøftelser hos jer 

    Du kan også påvirke omfanget af pædagogiske drøftelser på din arbejdsplads. Aftal fx med din leder, at I sætter yderligere tid af på personalemøder til pædagogfaglige spørgsmål – eller så frø, der kan spire hos lederen om det. I kan have en fast tidsramme på mødet. Fx til: 

    • Månedens faglige udfordring (lad den gå på skift mellem kollegerne)
    • Mit faglige dilemma denne uge
    • Drøftelse af etiske dilemmaer eller noget helt fjerde? Find etisk grundlag for pædagoger  
  • Input til faglige drøftelser 

    Har I brug for konkrete input til nye faglige drøftelser? Find relevante artikler på bupl.dk og tag udgangspunkt i de spørgsmål eller den nysgerrighed, de vækker i jer. 

    Find inspiration fra BUPL's forskningsunivers – find det her. 

    Spørg fx kolleger: Bekræfter, inspirerer eller udfordrer forskningspointer jeres praksis? Hvordan kan I tage højde for ny viden i jeres praksis inden for et pædagogisk forskningsfelt?  

  • Input til faglige drøftelser fortsat

    To andre forsknings- og udviklingsbaserede muligheder er:

    Brug relevante temaer i fagbladet Børn&Unge som udgangspunkt for drøftelse. Find fagbladet her. 

    Spørg fx kolleger: Hvad er fagligt spændende ved casenes måder at gribe arbejdet an på? 

  • Vær med til at indfri professionsstrategien

    Som TR kan du bidrage til at indfri professionsstrategien på mange måder. Når vi formidler BUPL’s professionsstrategi, vil du sikkert opdage, at du allerede er i gang gennem dit TR-arbejde. Fx ved at være opmærksom på at sikre tid til faglige drøftelser på jeres personalemøder, påvirke kommunale beslutninger på pædagogområdet, hjælpe ved at fastholde erfarne kolleger i faget og meget mere. 

    Her får du flere faglige argumenter og ord på professionens faglighed. Måske får du lyst at prioritere at arbejde videre med nye elementer og delmål i strategien. 

  • Intern oprustning giver ekstern tydelighed 

    En stærk faglighed i arbejdet skal være grundlaget for gode vilkår for arbejdet. Ambitionen er altså, at en intern oprustning skal give ekstern tydelighed: 

    • Stærk faglighed -> større synlighed og anerkendelse
    • Stærkt fagligt fællesskab og professionsidentitet -> mere indflydelse på beslutninger på det pædagogiske område
    • Større indflydelse på udviklingen af faget og dets vidensgrundlag -> større bidrag til velfærdsløsninger til gavn for alle 
  • Faglige fællesskaber og en stærk professionsidentitet ruster os som pædagoger, styrker vores handlemuligheder og sikrer en både velanset og attraktiv profession.  

    Derfor arbejder vi for udviklingen af en stærk faglig kultur på alle arbejdspladser, hvor fagligheden, strategisk efter- og videreuddannelse og arbejdspladsen som uddannelsessted prioriteres højt. 

    Og derfor har vi som profession brug for, at TR sætter fokus på dagsordener og blander sig i drøftelser på arbejdspladsen 

  • TR’s profil: Fagligt fyrtårn 

    Den interne oprustning kan tage afsæt i mere faglig debat på arbejdspladserne – og i mange andre sammenhænge og i det store BUPL-fællesskab. Det kan du som TR sætte fokus på. 

    For vi ved, at du som TR og pædagog oftest er et fagligt fyrtårn: 

    • Er stolt af det pædagogiske fag
    • Har en høj faglig bevidsthed
    • Har holdninger baseret på professionsbevidsthed
    • Står fast og lyser, så medlemmerne har noget at navigere efter.
  • TR kobler det fagfaglige og det fagpolitiske arbejde 

    Vi ved, at du som TR kender regler, rammer, vilkår og overenskomster og håndterer dem ift. medlemmernes interesser. 

    Vi ved, at du har blik for MED-systemet, du kender faget, kan se muligheder og har fokus på den pædagogiske opgave og vilkårene for at udøve pædagogfaglighed. 

    Og derved kobler du det fagfaglige og det fagpolitiske arbejde.

  • TR som kulturskaber på arbejdspladsen 

    Som TR er du ofte medskaber af kulturen på din arbejdsplads, og du bruger din pædagogfaglighed i din TR-rolle. 

    Du drøfter relevante emner med ledelse og eventuelt forskellige niveauer i MED-systemet. Du formidler med afsæt i professionsfaglige argumenter, du tør og vil noget, fx når du sætter punkter på MED-møder, når du skriver debatindlæg, og når du holder medlemsmøder eller møder med ledelsen. 

    Du skaber stærke relationer med kolleger og engagerer og motiverer dem på forskellig vis.

  • BUPL’s vision for TR 

    BUPL vil støtte og uddanne alle TR’ere. BUPL’s vision er, at du: 

    • Er fagpolitisk engageret og handlekraftig
    • Er dagsordensættende for professionen og søger indflydelse for at skabe bedre betingelser for pædagogers arbejde.
    • Derfor er tillidsrepræsentanten synlig og medvirker til at skabe fagpolitiske diskussioner, der stiller skarpt på professionen.
    • Derfor bidrager tillidsrepræsentanten aktivt til aktuelle dagsordener og er i stand til selv at sætte en politisk dagsorden.
  • Vision for TR fortsat

    • Tillidsrepræsentanten, vores organisering og medlemmerne udgør tilsammen BUPL’s stærkeste fællesskab.
    • Derfor er tillidsrepræsentanten i stadig kontakt og dialog med medlemmerne og arbejder for, at alle medarbejdere på BUPL’s overenskomster er organiserede. 
  • Kend kollegernes mærkesager 

    Arbejdet med professionsstrategien kan lyde overvældende. Men det skal også være konkret og håndterbart. 

    Vælg en eller to sager, som er aktuelle og relevante for dig og dine kolleger, at du arbejder for. Med andre ord: Skær kagen, så den smager dig og kollegaerne. 

    Først: Kender du dine kollegaers mærkesager? Altså hvad er vigtigt for dem?

  • Stil gerne kollegerne disse spørgsmål: 

    • Hvilke tre ting er du glad for på vores arbejdsplads?
    • Hvilke tre ting synes du burde være bedre på vores arbejdsplads?
    • Og hvilke af de tre ting ville du tage aktiv del i at forandre, hvis det var muligt? 

    Overvej også, hvad du brænder for pædagogfagligt og fagpolitisk. Og beslut så, hvilken mærkesag eller to, du som TR især gerne vil arbejde med lokalt.   

  • Pædagogfaglige drøftelser hos jer 

    Du kan også påvirke omfanget af pædagogiske drøftelser på din arbejdsplads. Aftal fx med din leder, at I sætter yderligere tid af på personalemøder til pædagogfaglige spørgsmål – eller så frø, der kan spire hos lederen om det. I kan have en fast tidsramme på mødet. Fx til: 

    • Månedens faglige udfordring (lad den gå på skift mellem kollegerne)
    • Mit faglige dilemma denne uge
    • Drøftelse af etiske dilemmaer eller noget helt fjerde? Find etisk grundlag for pædagoger  
  • Input til faglige drøftelser 

    Har I brug for konkrete input til nye faglige drøftelser? Find relevante artikler på bupl.dk og tag udgangspunkt i de spørgsmål eller den nysgerrighed, de vækker i jer. 

    Find inspiration fra BUPL's forskningsunivers – find det her. 

    Spørg fx kolleger: Bekræfter, inspirerer eller udfordrer forskningspointer jeres praksis? Hvordan kan I tage højde for ny viden i jeres praksis inden for et pædagogisk forskningsfelt?  

  • Input til faglige drøftelser fortsat

    To andre forsknings- og udviklingsbaserede muligheder er:

    Brug relevante temaer i fagbladet Børn&Unge som udgangspunkt for drøftelse. Find fagbladet her. 

    Spørg fx kolleger: Hvad er fagligt spændende ved casenes måder at gribe arbejdet an på? 

Ny legedag sætter spot på børns livsvigtige leg

Dimensioner i pædagogfaglighed

  • Hvad er pædagogisk faglighed? 

    Her er et bud på, hvordan vi kan sætte ord på vores faglighed. Pædagogfaglighed er bl.a: 

    • At kunne balancere modsatrettede værdier og nye situationer med børn og unge, der alle er forskellige.
    • At arbejde med egen dannelse, refleksion og etik og i det arbejde trække på erfaring, viden og teori. 

     

  • Faglighed er at balancere værdier 

    Det er en form for viden, som i den grad går ud på at kunne fornemme, sanse og være klar på både fagets og egne værdier i det pædagogiske arbejde, uanset om det er planlagt eller opstår umiddelbart i situationen. 

  • Fire dimensioner i faglighed 

    Forskerne Line Togsverd og Christian Aaabro har i en forskningskortlægning (2019) formuleret disse fire dimensioner i pædagogisk faglighed: 

    1. Den handlende dimension
    2. Den sansende og følende dimension
    3. Den tænkende dimension
    4. Den vidende dimension. 
  • 1. Den handlende dimension 

    Som pædagog kan du handle relevant i praksis. 

    Det kræver, at du besidder stærke samspilsfærdigheder, så du kan udvikle, rammesætte, lede fællesskaber og samarbejde med de børn, unge og voksne, du har ansvar for. Og også med de forældre og kolleger, der indgår i samarbejdet. 

  • 2. Den sansende og følende dimension 

    Som pædagog er du i kontakt med – og kan regulere – dine egne følelser, kropsimpulser og motivation. 

    Du er i stand til at give dem en afstemt form, der er i overensstemmelse med de faglige værdier eller pædagogiske intentioner, du skal formidle i arbejdet, og med de kulturelle og sociale sammenhænge, du deltager i og har ansvar for.

  • 3. Den tænkende dimension 

    Som pædagog har du en høj refleksiv bevidsthed. 

    Du kan reflektere over og analysere de udfordringer, du oplever i praksis, dine egne og andres handlinger, erfaringer, viden, værdier, holdninger og etik. 

    Du kan udvikle et fagligt og personligt sprog for dine refleksioner.

  • 4. Den vidende dimension 

    Som pædagog besidder du teoretiske kompetencer og pædagogisk viden. Du har et fagligt beredskab af pædagogisk teori, værdier og begreber, som danner grundlag for analyser og refleksioner over for dig selv og andre samt for udvikling af et fælles fagsprog. 

    Det er naturligvis altid konkrete situationer, der udgør rammerne om pædagogens faglighed. Men pædagoger er også forpligtet til et fag og nogle dertil hørende faglige værdier: Alt er ikke lige godt. 

  • Hvad er pædagogisk faglighed? 

    Her er et bud på, hvordan vi kan sætte ord på vores faglighed. Pædagogfaglighed er bl.a: 

    • At kunne balancere modsatrettede værdier og nye situationer med børn og unge, der alle er forskellige.
    • At arbejde med egen dannelse, refleksion og etik og i det arbejde trække på erfaring, viden og teori. 

     

  • Faglighed er at balancere værdier 

    Det er en form for viden, som i den grad går ud på at kunne fornemme, sanse og være klar på både fagets og egne værdier i det pædagogiske arbejde, uanset om det er planlagt eller opstår umiddelbart i situationen. 

  • Fire dimensioner i faglighed 

    Forskerne Line Togsverd og Christian Aaabro har i en forskningskortlægning (2019) formuleret disse fire dimensioner i pædagogisk faglighed: 

    1. Den handlende dimension
    2. Den sansende og følende dimension
    3. Den tænkende dimension
    4. Den vidende dimension. 
  • 1. Den handlende dimension 

    Som pædagog kan du handle relevant i praksis. 

    Det kræver, at du besidder stærke samspilsfærdigheder, så du kan udvikle, rammesætte, lede fællesskaber og samarbejde med de børn, unge og voksne, du har ansvar for. Og også med de forældre og kolleger, der indgår i samarbejdet. 

  • 2. Den sansende og følende dimension 

    Som pædagog er du i kontakt med – og kan regulere – dine egne følelser, kropsimpulser og motivation. 

    Du er i stand til at give dem en afstemt form, der er i overensstemmelse med de faglige værdier eller pædagogiske intentioner, du skal formidle i arbejdet, og med de kulturelle og sociale sammenhænge, du deltager i og har ansvar for.

  • 3. Den tænkende dimension 

    Som pædagog har du en høj refleksiv bevidsthed. 

    Du kan reflektere over og analysere de udfordringer, du oplever i praksis, dine egne og andres handlinger, erfaringer, viden, værdier, holdninger og etik. 

    Du kan udvikle et fagligt og personligt sprog for dine refleksioner.

  • 4. Den vidende dimension 

    Som pædagog besidder du teoretiske kompetencer og pædagogisk viden. Du har et fagligt beredskab af pædagogisk teori, værdier og begreber, som danner grundlag for analyser og refleksioner over for dig selv og andre samt for udvikling af et fælles fagsprog. 

    Det er naturligvis altid konkrete situationer, der udgør rammerne om pædagogens faglighed. Men pædagoger er også forpligtet til et fag og nogle dertil hørende faglige værdier: Alt er ikke lige godt. 

Pædagogers arbejde og kunnen

  • Det kan pædagoger  

    Har du brug for gode faglige argumenter for pædagogers arbejde? Her er en række eksempler på, hvad pædagoger kan og gør i deres arbejde: 

    • Pædagoger arbejder fagligt med at sikre alle børn og unge de bedste betingelser for et godt børneliv
    • Pædagoger er eksperter i børns trivsel og udvikling og arbejder ud fra et børneperspektiv
    • Pædagoger arbejder professionelt med relationer og samspil   
    • Pædagoger er sensitiv til stede i rum, relation og opgave
    • Pædagoger har en stærk faglig evalueringskultur.
  • Det kan pædagoger, fortsat 

    • Pædagoger tilrettelægger stimulerende børnemiljøer, der understøtter alle børns udvikling, trivsel, læring og dannelse
    • Pædagoger understøtter børns fællesskaber og deltagelsesmuligheder
    • Pædagoger arbejder ud fra et professionelt etisk grundlag, hvor barnets tarv sættes forrest
    • Pædagoger har høj faglig selvjustits og arbejder videns- og erfaringsbaseret
    • Pædagoger udvikler legemiljøer med legemuligheder for alle børn. 

     

  • Tre grunde til at ansætte en pædagog 

    Her får du tre gode grunde til, at I ansætter en pædagog – frem for personale uden eller med kortere uddannelse. 

    1. Større og dybere faglighed 

    • Pædagoger har dyb indsigt i børn og unges udvikling og fællesskaber. Uddannelsen er forskningstilknyttet.
    • Uddannelsen ruster med faglig dømmekraft til at træffe pædagogiske og etiske valg i nuet
    • Jo højere uddannelse, jo mere alderssvarende aktiviteter for børn, og jo mindre skæld ud 
  • 2. Styrker børn og unges almene dannelse 

    • En stor del af pædagogerne har en alment dannende baggrund fra STX eller HF, med dansk, historie, samfundsfag og naturfag.
    • Pædagoguddannelsen har bl.a. som mål netop at give kompetencer til at etablere pædagogiske miljøer og aktiviteter, der understøtter børn, unge og voksnes udvikling og dannelse.
  • 3. Ligeværdigt niveau i tværprofessionelt samarbejde 

    • Pædagogers viden er afgørende i det tværprofessionelle samarbejde og skal matche de andre professioner, fx lærere, socialrådgivere og sundhedsplejersker, også for at få et komplet billede af barnet eller den unge.  
  • Husk at skifte perspektiv – som forberedelse 

    Skal du deltage i et møde, hvor pædagogers faglighed spiller ind, fx med det formål at drøfte profil til en ledig stilling, så vær bevidst om de andre deltageres perspektiver - på mødet, men også i forberedelsen af mødet. 

    Overvej fx: ”Hvad vil min leder sige, når jeg møder ham/hende med dette argument?” 

    Spørg, vær nysgerrig og mød dem, der hvor de er – ligesom I gør med børnene – og skab derefter forståelse, argumenter og billeder af, hvad der er dit budskab eller din pointe. Husk at det ikke handler om at give hinanden ret; det handler om at finde et reelt fælles fodslag. 

  • Reflekter over dit TR-arbejde som pædagog  

    Du kan som TR se på dig selv, lige som du og kolleger gør i jeres pædagogiske arbejde. Spørg fx dig selv efter et møde eller et forhandlingsforløb: Hvad gik godt og lykkedes? Hvad gik skidt? Hvorfor lykkes det ikke? Hvad kan jeg gøre anderledes næste gang? 

    • Giv ikke op, hvis du ikke er kommet igennem med pædagogfaglige argumenter i en sammenhæng. Det kan tage tid at formulere og komme igennem med argumenterne og skabe forståelse for dem.
    • Hold fast i det, du vurderer, er fagligt væsentligt, og det vil også lykkes dig og jer at få indflydelse. 
  • Det kan pædagoger  

    Har du brug for gode faglige argumenter for pædagogers arbejde? Her er en række eksempler på, hvad pædagoger kan og gør i deres arbejde: 

    • Pædagoger arbejder fagligt med at sikre alle børn og unge de bedste betingelser for et godt børneliv
    • Pædagoger er eksperter i børns trivsel og udvikling og arbejder ud fra et børneperspektiv
    • Pædagoger arbejder professionelt med relationer og samspil   
    • Pædagoger er sensitiv til stede i rum, relation og opgave
    • Pædagoger har en stærk faglig evalueringskultur.
  • Det kan pædagoger, fortsat 

    • Pædagoger tilrettelægger stimulerende børnemiljøer, der understøtter alle børns udvikling, trivsel, læring og dannelse
    • Pædagoger understøtter børns fællesskaber og deltagelsesmuligheder
    • Pædagoger arbejder ud fra et professionelt etisk grundlag, hvor barnets tarv sættes forrest
    • Pædagoger har høj faglig selvjustits og arbejder videns- og erfaringsbaseret
    • Pædagoger udvikler legemiljøer med legemuligheder for alle børn. 

     

  • Tre grunde til at ansætte en pædagog 

    Her får du tre gode grunde til, at I ansætter en pædagog – frem for personale uden eller med kortere uddannelse. 

    1. Større og dybere faglighed 

    • Pædagoger har dyb indsigt i børn og unges udvikling og fællesskaber. Uddannelsen er forskningstilknyttet.
    • Uddannelsen ruster med faglig dømmekraft til at træffe pædagogiske og etiske valg i nuet
    • Jo højere uddannelse, jo mere alderssvarende aktiviteter for børn, og jo mindre skæld ud 
  • 2. Styrker børn og unges almene dannelse 

    • En stor del af pædagogerne har en alment dannende baggrund fra STX eller HF, med dansk, historie, samfundsfag og naturfag.
    • Pædagoguddannelsen har bl.a. som mål netop at give kompetencer til at etablere pædagogiske miljøer og aktiviteter, der understøtter børn, unge og voksnes udvikling og dannelse.
  • 3. Ligeværdigt niveau i tværprofessionelt samarbejde 

    • Pædagogers viden er afgørende i det tværprofessionelle samarbejde og skal matche de andre professioner, fx lærere, socialrådgivere og sundhedsplejersker, også for at få et komplet billede af barnet eller den unge.  
  • Husk at skifte perspektiv – som forberedelse 

    Skal du deltage i et møde, hvor pædagogers faglighed spiller ind, fx med det formål at drøfte profil til en ledig stilling, så vær bevidst om de andre deltageres perspektiver - på mødet, men også i forberedelsen af mødet. 

    Overvej fx: ”Hvad vil min leder sige, når jeg møder ham/hende med dette argument?” 

    Spørg, vær nysgerrig og mød dem, der hvor de er – ligesom I gør med børnene – og skab derefter forståelse, argumenter og billeder af, hvad der er dit budskab eller din pointe. Husk at det ikke handler om at give hinanden ret; det handler om at finde et reelt fælles fodslag. 

  • Reflekter over dit TR-arbejde som pædagog  

    Du kan som TR se på dig selv, lige som du og kolleger gør i jeres pædagogiske arbejde. Spørg fx dig selv efter et møde eller et forhandlingsforløb: Hvad gik godt og lykkedes? Hvad gik skidt? Hvorfor lykkes det ikke? Hvad kan jeg gøre anderledes næste gang? 

    • Giv ikke op, hvis du ikke er kommet igennem med pædagogfaglige argumenter i en sammenhæng. Det kan tage tid at formulere og komme igennem med argumenterne og skabe forståelse for dem.
    • Hold fast i det, du vurderer, er fagligt væsentligt, og det vil også lykkes dig og jer at få indflydelse. 

Materialer til inspiration

En stærk pædagogprofession i bevægelse: BUPL's professionsstrategi.

Etisk grundlag for pædagoger.

BUPLs politik for tillidsrepræsentanter

Praktik – studerende med gode praktikperioder hos jer
Om jeres arbejdsplads som uddannelsessted. Vi håber, at denne samling af cases og refleksionsspørgsmål kan give jer anledning til gode snakke om, hvordan I tilrettelægger praktikken ud fra de vilkår, I har. 

Definition af begrebet profession

De strukturelle (ydre) kendetegn for en profession handler om:

  • at professionens viden og praksis bygger pa systematisk teori.
  • at den professionelle har autoritet, dvs. at hun ved mest om sit område.
  • at den professionelle har kontrol over professionensudvikling af viden og uddannelse af nye professionelle.
  • at professionen styres af et etisk kodeks (etisk grundlag).
  • at der findes en organiseret fælles professionel kultur i form af fælles normer, symboler og sprog (fx understøttet af en fagforening).

De attitudemæssige (indre) kendetegn handler om:

  • at man har personligt engagement.
  • at man ønsker at gøre arbejdet så godt som muligt.
  • at man ikke først og fremmest gør arbejdet for pengenes skyld.
  • at man har en "fælles identitet" gennem formelle og uformelle sammenslutninger.
  • at man har såvel ønsket som kravet om professionel autoritet.

Kilde: Let forkortet uddrag fra side 234 i bogen Kvalitet i dagtilbud af Ida Kornerup og Torben Næsby (red.), Dafolo, 2015. 

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.