
Advarsler og afskedigelser
I afskedigelsessager har den lokale BUPL-fagforening ansvaret for at sagsbehandle, rådgive og forhandle med arbejdsgiver, men TR kan for eksempel opfange problemstillinger og formidle videre til fagforeningen. Læs med her:
Regler og formalia ved afskedigelser
-
TR skal orienteres om afskedigelser
I rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse § 11, stk. 3 står:
”Tillidsrepræsentanten skal ved forestående ansættelser og afskedigelser inden for det område og den gruppe, han/hun repræsenterer, holdes bedst muligt orienteret."
At TR skal holdes "bedst muligt orienteret“ indebærer, at alle oplysninger af interesse for tillidsrepræsentantens varetagelse af sin funktion i forbindelse med ansættelser og afskedigelser uopfordret skal tilgå TR.
-
Ledelsen skal også orientere TR bedst muligt om forhold på arbejdspladsen. Det betyder, at TR skal være orienteret før en afskedigelse og have kendskab til eventuelle tiltag, der er gået forud for en afskedigelse.
Her finder du Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse.
-
Regler ved afskedigelse
Fremgangsmåden ved afskedigelser er beskrevet i den gældende overenskomst. Reglerne for offentligt ansatte pædagoger er også beskrevet i forvaltningsloven. Som privatansatte finder I reglerne i den overenskomst, der gælder for jer.
Kommunalt ansatte pædagoger skal ifølge forvaltningsloven partshøres, inden en afskedigelse finder sted. Men stort set alle BUPL’s overenskomster – både på det kommunale og private område – har en partshøringsbestemmelse, der betyder, at arbejdsgiver skal orientere BUPL Forbund inden afskedigelse.
-
Som TR kan du råde din kollega til at bede personsagsbehandleren i den lokale fagforening om hjælp med at udforme et svar på partshøringen.
Bliver en kommunalt ansat kollega opsagt på grund af fx besparelser eller omstruktureringer, har vedkommende ret til frihed med løn i op til to timer til at søge vejledning hos BUPL eller BUPL-A.
-
TR skal orienteres om afskedigelser
I rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse § 11, stk. 3 står:
”Tillidsrepræsentanten skal ved forestående ansættelser og afskedigelser inden for det område og den gruppe, han/hun repræsenterer, holdes bedst muligt orienteret."
At TR skal holdes "bedst muligt orienteret“ indebærer, at alle oplysninger af interesse for tillidsrepræsentantens varetagelse af sin funktion i forbindelse med ansættelser og afskedigelser uopfordret skal tilgå TR.
-
Ledelsen skal også orientere TR bedst muligt om forhold på arbejdspladsen. Det betyder, at TR skal være orienteret før en afskedigelse og have kendskab til eventuelle tiltag, der er gået forud for en afskedigelse.
Her finder du Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse.
-
Regler ved afskedigelse
Fremgangsmåden ved afskedigelser er beskrevet i den gældende overenskomst. Reglerne for offentligt ansatte pædagoger er også beskrevet i forvaltningsloven. Som privatansatte finder I reglerne i den overenskomst, der gælder for jer.
Kommunalt ansatte pædagoger skal ifølge forvaltningsloven partshøres, inden en afskedigelse finder sted. Men stort set alle BUPL’s overenskomster – både på det kommunale og private område – har en partshøringsbestemmelse, der betyder, at arbejdsgiver skal orientere BUPL Forbund inden afskedigelse.
-
Som TR kan du råde din kollega til at bede personsagsbehandleren i den lokale fagforening om hjælp med at udforme et svar på partshøringen.
Bliver en kommunalt ansat kollega opsagt på grund af fx besparelser eller omstruktureringer, har vedkommende ret til frihed med løn i op til to timer til at søge vejledning hos BUPL eller BUPL-A.
Afskedigelser skal være sagligt begrundet
-
Begrundet i arbejdsgivers eller medarbejders forhold
En afskedigelse skal altid være sagligt begrundet. Afskedigelser kan være begrundet i enten arbejdsgivers forhold, fx besparelser på grund af nedskæringer eller faldende børnetal, eller i den ansattes forhold, fx sygdom eller samarbejdsvanskeligheder.
Som TR kan du hjælpe den lokale fagforening med faktuelle oplysninger i afskedigelsessagen. Det kan fx være oplysninger om arbejdsmiljøet, den faktuelle normering, medarbejdernes vilkår eller oplysninger om konkrete samarbejdsvanskeligheder.
-
Afskedigelse på grund af arbejdsgivers forhold
Hvis besparelser er begrundelsen for en afskedigelse, er det forholdene på afskedigelsestidspunktet, der afgør, om afskedigelsen er saglig.
Besparelser, der vil føre til afskedigelser, skal forinden drøftes i MED-udvalget.
Her skal det drøftes, om der er andre måder at opnå besparelserne end gennem afskedigelser. Og MED skal vide, ud fra hvilke kriterier ledelsen udvælger de medarbejdere, der skal afskediges.
-
Saglige kriterier for afskedigelse i en besparelsessituation er fx:
- At fastholde uddannet personale.
- Kvalifikationer, der enten er relateret til institutionens pædagogiske målsætninger og virksomhedsplan eller generelle kvalifikationer som uddannelse og kurser.
- Bestemte funktioner på arbejdspladsen, som skal fastholdes.
-
Kriterier fortsat
- At andre funktioner end de direkte børnerelaterede skal dækkes. Det kan fx være samtaler med forældre, PPR-samarbejde, skriftlige underretninger, observationer af børn med særlige behov, forskellige former for dokumentation.
- Anciennitet må gerne indgå som en del af kriterierne, men ikke som det eneste.
-
Afskedigelse pga. medarbejderens forhold
Afskedigelsen kan være begrundet i forhold hos medarbejderen. Fx kan arbejdsgiver give som grund, at din kollega ikke overholder sine forpligtelser, eller at der er tale om samarbejdsvanskeligheder.
Det er arbejdsgiver, der skal dokumentere, at problemerne har væsentlig betydning for at udføre arbejdet, og at årsagen til problemerne ligger hos medarbejderen.
Arbejdsgiveren skal også dokumentere at have prøvet at løse problemerne, påtalt dem for medarbejderen i en advarsel, og at medarbejderen har haft rimelig tid til at rette op på dem.
-
Opsigelsesvarsler
Bliver din kollega opsagt, skal arbejdsgiver give et varsel, der afhænger af ansættelsesperiodens længde. Som månedslønnet pædagog (eller leder) gælder funktionærlovens regler om opsigelsesvarsler.
Find oversigt over ansættelseslængde og opsigelsesvarsler her
-
Særlig beskyttelse
Der gælder en særlig beskyttelse og særlige afskedigelsesprocedurer for tillidsvalgte. Det gælder:
- Tillidsrepræsentanter og suppleanter
- Arbejdsmiljørepræsentanter
- SU og MED-udvalgsmedlemmer og suppleanter.
-
Begrundet i arbejdsgivers eller medarbejders forhold
En afskedigelse skal altid være sagligt begrundet. Afskedigelser kan være begrundet i enten arbejdsgivers forhold, fx besparelser på grund af nedskæringer eller faldende børnetal, eller i den ansattes forhold, fx sygdom eller samarbejdsvanskeligheder.
Som TR kan du hjælpe den lokale fagforening med faktuelle oplysninger i afskedigelsessagen. Det kan fx være oplysninger om arbejdsmiljøet, den faktuelle normering, medarbejdernes vilkår eller oplysninger om konkrete samarbejdsvanskeligheder.
-
Afskedigelse på grund af arbejdsgivers forhold
Hvis besparelser er begrundelsen for en afskedigelse, er det forholdene på afskedigelsestidspunktet, der afgør, om afskedigelsen er saglig.
Besparelser, der vil føre til afskedigelser, skal forinden drøftes i MED-udvalget.
Her skal det drøftes, om der er andre måder at opnå besparelserne end gennem afskedigelser. Og MED skal vide, ud fra hvilke kriterier ledelsen udvælger de medarbejdere, der skal afskediges.
-
Saglige kriterier for afskedigelse i en besparelsessituation er fx:
- At fastholde uddannet personale.
- Kvalifikationer, der enten er relateret til institutionens pædagogiske målsætninger og virksomhedsplan eller generelle kvalifikationer som uddannelse og kurser.
- Bestemte funktioner på arbejdspladsen, som skal fastholdes.
-
Kriterier fortsat
- At andre funktioner end de direkte børnerelaterede skal dækkes. Det kan fx være samtaler med forældre, PPR-samarbejde, skriftlige underretninger, observationer af børn med særlige behov, forskellige former for dokumentation.
- Anciennitet må gerne indgå som en del af kriterierne, men ikke som det eneste.
-
Afskedigelse pga. medarbejderens forhold
Afskedigelsen kan være begrundet i forhold hos medarbejderen. Fx kan arbejdsgiver give som grund, at din kollega ikke overholder sine forpligtelser, eller at der er tale om samarbejdsvanskeligheder.
Det er arbejdsgiver, der skal dokumentere, at problemerne har væsentlig betydning for at udføre arbejdet, og at årsagen til problemerne ligger hos medarbejderen.
Arbejdsgiveren skal også dokumentere at have prøvet at løse problemerne, påtalt dem for medarbejderen i en advarsel, og at medarbejderen har haft rimelig tid til at rette op på dem.
-
Opsigelsesvarsler
Bliver din kollega opsagt, skal arbejdsgiver give et varsel, der afhænger af ansættelsesperiodens længde. Som månedslønnet pædagog (eller leder) gælder funktionærlovens regler om opsigelsesvarsler.
Find oversigt over ansættelseslængde og opsigelsesvarsler her
-
Særlig beskyttelse
Der gælder en særlig beskyttelse og særlige afskedigelsesprocedurer for tillidsvalgte. Det gælder:
- Tillidsrepræsentanter og suppleanter
- Arbejdsmiljørepræsentanter
- SU og MED-udvalgsmedlemmer og suppleanter.
Søg støtte hos Tryghedspuljen
Opsiger arbejdsgiveren en kollega på grund af nedskæringer, kan vedkommende søge om op til 20.000 kr. fra Tryghedspuljen til aktiviteter, der kan hjælpe ham eller hende videre i sit arbejdsliv. Støtten skal søges, mens kollegaen endnu ikke er fratrådt sin stilling, til fx kompetenceudvikling, efteruddannelse eller karrieresparring.
TR ved tjenstlige samtaler og advarsler
-
TR ved tjenstlige samtaler
Er en kollega indkaldt til en tjenstlig samtale, er formålet med samtalen, at kollegaen forstår, hvad arbejdsgiver forventer af ham eller hende, og at arbejdsgiveren hører kollegaens forklaring på problemet.
En tjenstlig samtale er ikke i sig selv en sanktion, men kan være indledningen til en advarsel eller afskedigelse.
-
Ved tjenstlige samtaler skal procedurer overholdes. Du kan hjælpe en kollega ved at være opmærksom på disse punkter:
- Tilbyd kollegaen at være bisidder ved samtalen. Hvis du ikke kan varetage bisidderrollen, kan en konsulent fra den lokale fagforening deltage, hvis kollegaens ansættelse er truet. Kollegaen kan også vælge fx et familiemedlem som bisidder.
- Kollegaen skal af ledelsen være oplyst om, hvad samtalen skal handle om, hvorfor hun eller han er indkaldt til samtalen, og hvad formålet med samtalen er.
-
- Samtalen skal være varslet i god tid.
- Gør din kollega opmærksom på at forberede sig bedst muligt. Tilbyd hjælp eller bed den lokale BUPL-fagforening om sparring.
- Deltager du som bisidder, skal du være med til at sikre, at samtalen foregår med et konstruktivt fokus.
- Din kollega skal have mulighed for at rette op på de forhold, der har givet anledning til kritik fra ledelsen.
-
- Din kollega har ret til at få tid til at overveje og drøfte det, der blev sagt på mødet, med dig som TR.
- Kollegaen har som udgangspunkt ret til at få ført sine synspunkter ind i referatet fra mødet.
-
TR ved advarsler
En advarsel skal være skriftlig og beskrive, hvad arbejdsgiveren er utilfreds med, og hvordan man kan rette op på problemerne. En advarsel behøver ikke ende med en fyring.
Du kan hjælpe med at finde en løsning med de mindst mulige negative konsekvenser for din kollega og være med til at sikre, at reglerne overholdes.
Hold fokus på, hvad der skal til for at genoprette tillid eller styrke faglige forhold efter en evt. forsømmelse.
-
Kontakt din lokale fagforening ved advarsler
- Orienter BUPL-fagforeningen om en advarsel, hvis den pågældende kollega er indforstået med det.
- En arbejdsgiver kan opbevare en advarsel i medarbejderens personalesag, så længe det tjener et sagligt formål.
- Normalt forældes advarsler om mindre væsentlige forhold indenfor et halvt år, mens alvorligere forhold forældes efter 1-2 år. Sørg for, at det fremgår, at advarslen er tidsbegrænset.
- Aftal et efterfølgende møde mellem din kollega og lederen for at følge op på advarslen.
-
Hjælp fra BUPL ved opsigelse
Din kollega kan som medlem få hjælp af BUPL, hvis hun bliver opsagt. Der er sagsbehandlere i jeres lokale fagforening, der tager sig særligt af afskedigelsessager. BUPL’s hjælp består af følgende:
- Vi rådgiver i forbindelse med afskedigelse.
- Vi kontakter medlemmet, når vi bliver bekendt med, at en arbejdsgiver ønsker at opsige ham eller hende.
- Vi vurderer, om opsigelse er sagligt begrundet, og om den er varslet korrekt.
-
Hjælp fra BUPL fortsat
- Vi forhandler med arbejdsgiveren om fejl, mangler og utilstrækkeligheder ved opsigelsen, samt om mulighederne for - med baggrund i medlemmets ønsker - at afbøde virkningerne af en opsigelse.
- Vi hjælper medlemmet ved manglende lønudbetaling, betalingsstandsning, og hvis jeres institution går konkurs.
-
BUPL hjælper også ved bortvisning
- Ved bortvisning er det vigtigt, at medlemmet straks kontakter BUPL. En bortvisning er en alvorlig sag, fordi den medfører, at lønudbetaling stopper med øjeblikkeligt varsel.
- Der skal derfor være en meget alvorlig grund til at bortvise en ansat. Er din kollega kommunalt ansat, har hun eller han krav på en partshøring, og det er først, når partshøringsfristen er udløbet, at han eller hun står uden lønindkomst.
- Den lokale fagforening kontakter medlemmet inden for et døgn, når arbejdsgiver har sendt en påtænkt bortvisning.
-
Støt medlemmet
Som TR kan du støtte medlemmet, bl.a. i de spørgsmål, der kan opstå undervejs i opsigelsesperioden.
Hold dig orienteret i arbejdspladsens personalepolitik, der kan være aftalt forskellige tiltag for at hjælpe medarbejdere, der bliver opsagt, videre.
Husk, at du altid kan kontakt din lokale fagforening, hvis du er i tvivl eller ønsker sparring.
-
TR ved tjenstlige samtaler
Er en kollega indkaldt til en tjenstlig samtale, er formålet med samtalen, at kollegaen forstår, hvad arbejdsgiver forventer af ham eller hende, og at arbejdsgiveren hører kollegaens forklaring på problemet.
En tjenstlig samtale er ikke i sig selv en sanktion, men kan være indledningen til en advarsel eller afskedigelse.
-
Ved tjenstlige samtaler skal procedurer overholdes. Du kan hjælpe en kollega ved at være opmærksom på disse punkter:
- Tilbyd kollegaen at være bisidder ved samtalen. Hvis du ikke kan varetage bisidderrollen, kan en konsulent fra den lokale fagforening deltage, hvis kollegaens ansættelse er truet. Kollegaen kan også vælge fx et familiemedlem som bisidder.
- Kollegaen skal af ledelsen være oplyst om, hvad samtalen skal handle om, hvorfor hun eller han er indkaldt til samtalen, og hvad formålet med samtalen er.
-
- Samtalen skal være varslet i god tid.
- Gør din kollega opmærksom på at forberede sig bedst muligt. Tilbyd hjælp eller bed den lokale BUPL-fagforening om sparring.
- Deltager du som bisidder, skal du være med til at sikre, at samtalen foregår med et konstruktivt fokus.
- Din kollega skal have mulighed for at rette op på de forhold, der har givet anledning til kritik fra ledelsen.
-
- Din kollega har ret til at få tid til at overveje og drøfte det, der blev sagt på mødet, med dig som TR.
- Kollegaen har som udgangspunkt ret til at få ført sine synspunkter ind i referatet fra mødet.
-
TR ved advarsler
En advarsel skal være skriftlig og beskrive, hvad arbejdsgiveren er utilfreds med, og hvordan man kan rette op på problemerne. En advarsel behøver ikke ende med en fyring.
Du kan hjælpe med at finde en løsning med de mindst mulige negative konsekvenser for din kollega og være med til at sikre, at reglerne overholdes.
Hold fokus på, hvad der skal til for at genoprette tillid eller styrke faglige forhold efter en evt. forsømmelse.
-
Kontakt din lokale fagforening ved advarsler
- Orienter BUPL-fagforeningen om en advarsel, hvis den pågældende kollega er indforstået med det.
- En arbejdsgiver kan opbevare en advarsel i medarbejderens personalesag, så længe det tjener et sagligt formål.
- Normalt forældes advarsler om mindre væsentlige forhold indenfor et halvt år, mens alvorligere forhold forældes efter 1-2 år. Sørg for, at det fremgår, at advarslen er tidsbegrænset.
- Aftal et efterfølgende møde mellem din kollega og lederen for at følge op på advarslen.
-
Hjælp fra BUPL ved opsigelse
Din kollega kan som medlem få hjælp af BUPL, hvis hun bliver opsagt. Der er sagsbehandlere i jeres lokale fagforening, der tager sig særligt af afskedigelsessager. BUPL’s hjælp består af følgende:
- Vi rådgiver i forbindelse med afskedigelse.
- Vi kontakter medlemmet, når vi bliver bekendt med, at en arbejdsgiver ønsker at opsige ham eller hende.
- Vi vurderer, om opsigelse er sagligt begrundet, og om den er varslet korrekt.
-
Hjælp fra BUPL fortsat
- Vi forhandler med arbejdsgiveren om fejl, mangler og utilstrækkeligheder ved opsigelsen, samt om mulighederne for - med baggrund i medlemmets ønsker - at afbøde virkningerne af en opsigelse.
- Vi hjælper medlemmet ved manglende lønudbetaling, betalingsstandsning, og hvis jeres institution går konkurs.
-
BUPL hjælper også ved bortvisning
- Ved bortvisning er det vigtigt, at medlemmet straks kontakter BUPL. En bortvisning er en alvorlig sag, fordi den medfører, at lønudbetaling stopper med øjeblikkeligt varsel.
- Der skal derfor være en meget alvorlig grund til at bortvise en ansat. Er din kollega kommunalt ansat, har hun eller han krav på en partshøring, og det er først, når partshøringsfristen er udløbet, at han eller hun står uden lønindkomst.
- Den lokale fagforening kontakter medlemmet inden for et døgn, når arbejdsgiver har sendt en påtænkt bortvisning.
-
Støt medlemmet
Som TR kan du støtte medlemmet, bl.a. i de spørgsmål, der kan opstå undervejs i opsigelsesperioden.
Hold dig orienteret i arbejdspladsens personalepolitik, der kan være aftalt forskellige tiltag for at hjælpe medarbejdere, der bliver opsagt, videre.
Husk, at du altid kan kontakt din lokale fagforening, hvis du er i tvivl eller ønsker sparring.
TR-opgaver ved afskedigelser
-
Få kollegaen til at kontakte BUPL
Når ledelsen informerer dig om, at et medlem påtænkes afskediget, bør du opfordre din kollega til at gå til BUPL-fagforeningen og få rådgivning og en faglig vurdering af afskedigelsen.
Der kan være relevante lokale retningslinjer ved afskedigelser (MED-aftaler) eller personalepolitikker; vær med til at sikre, at de overholdes.
-
Samarbejd med fagforeningen
Hjælp fagforeningen med dokumentation i sagen. Det kan fx være indkaldelser til tjenstlige samtaler, advarsler eller referater fra møder.
Har du som TR ikke været orienteret af ledelsen om en forestående afskedigelse eller fx forudgående advarsel eller tjenstlig samtale, er det vigtigt, at du giver BUPL besked om dette. Det er et element i sagen, som vi gerne vil kende til.
-
Få kollegaen til at kontakte BUPL
Når ledelsen informerer dig om, at et medlem påtænkes afskediget, bør du opfordre din kollega til at gå til BUPL-fagforeningen og få rådgivning og en faglig vurdering af afskedigelsen.
Der kan være relevante lokale retningslinjer ved afskedigelser (MED-aftaler) eller personalepolitikker; vær med til at sikre, at de overholdes.
-
Samarbejd med fagforeningen
Hjælp fagforeningen med dokumentation i sagen. Det kan fx være indkaldelser til tjenstlige samtaler, advarsler eller referater fra møder.
Har du som TR ikke været orienteret af ledelsen om en forestående afskedigelse eller fx forudgående advarsel eller tjenstlig samtale, er det vigtigt, at du giver BUPL besked om dette. Det er et element i sagen, som vi gerne vil kende til.
Læs mere om advarsler og afskedigelser
I 8 ud af 10 sager forhandler vi forbedringer på plads
Afskedigelsessager bliver varetaget af den lokale BUPL-fagforening, bortset fra afskedigelser på Frie Grundskolers område, der varetages af BUPL Forbund.
Det fremgår af BUPL’s afskedsstatistik for 2024, at BUPL forhandlede 29% af alle afskedigelsessager med arbejdsgiver.
I 81% af de forhandlede sager opnåede BUPL forbedringer ved forhandlingerne i forhold til udgangspunktet i den påtænkte opsigelse.