Konflikter er din leders ansvar, men de løses ofte bedst i samarbejde mellem leder, tr og arbejdsmiljørepræsentant. Opdager du en ulmende konflikt, så involvér leder og arbejdsmiljørepræsentant med det samme.

Sådan forebygger du og dine kolleger konflikter

  • Styrk den kollegiale åbenhed og menneskelige støtte
  • Hav fælles ritualer, det giver større styrke til at dele byrderne
  • Skil “skidt fra kanel”
  • Vær åben for fælles følelser, det giver mulighed for at lægge ting bag sig
  • Sørg for, at alle trods alt ikke “smækker med døren”
  • Planlæg med tanke på at samarbejdet brydes
  • Vær fuldstændig afklaret på forhold, der ikke fungerer
  • Lad en konflikt løses på rette organisatoriske niveau
  • Afslut ikke-løsbare konflikter

Sådan forebygger du personligt konflikter, der nærmer sig

  • Begynd med dig selv: Erkend egne fejl
  • Tag en tidlig konfrontation
  • Stil åbne spørgsmål for at forstå, hvad der er sket
  • Luk ikke øjnene for det ubehagelige
  • Få andres syn på, hvad du bør gøre med den konflikt, du er involveret i
  • Tag kontakt med uvildige og ikke-involverede
  • Giv ærlige informationer selektivt i forhold til dem, som kan og vil hjælpe (holder tæt, støtter etc.).
  • Vær klar til at tage konsekvenserne
  • Hav din plan B klar

8 organisatoriske redskaber, som din institution kan bruge til at forebygge konflikter

  • Overskueligt organisationsdiagram med ansvar og kompetence
  • Velfungerende tillidsmandssystem
  • Rettidig information til medarbejderne
  • Klare instruktioner/forventninger
  • Rolleafklaring
  • Fleksibel organisation i forhold til omgivelserne
  • Karrieremuligheder for medarbejderne
  • Medarbejdersamtaler

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.