
TR: Seniorpolitik
Der er i høj grad brug for erfarne kolleger for at sikre den pædagogiske faglighed, sikre en høj andel af pædagoger og undgå mange udskiftninger i personalegruppen. Siden her giver dig overblik over seniormuligheder og guider til, hvad du kan gøre som TR.
Ret til seniorsamtale
-
Pædagoger med ret til seniorsamtale
Når en pædagog er fyldt 52 år, kan han eller hun lave aftale om en seniorstilling. Første skridt er en seniorsamtale.
Kommunalt ansatte pædagoger har ret til en seniorsamtale. Samtalen er et tilbud, så din kollega bestemmer selv, om hun eller han har behov for en sådan samtale.
-
Formålet med en seniorsamtale er i god tid at sætte fokus på ønsker og forventninger til arbejdslivet som senior.
- Hvad skal der til for at fastholde din kollega længst muligt i jobbet – hvis det er det, vedkommende ønsker?
- Og hvordan kan hun eller han forlade arbejdsmarkedet på den bedste måde?
-
Fokus i seniorsamtalen
Der findes ikke en fast skabelon for seniorsamtaler, men kommunens lokale personalepolitik kan indeholde aftaler om, hvad seniorsamtalen skal indeholde.
Det kan også være fastlagt i MED-udvalget, hvilken aldersgruppe der skal have tilbudt seniorsamtaler. Man kan også kombinere MUS- og seniorsamtalen
-
Refleksionsspørgsmål forud for seniorsamtalen
Har du kolleger, der gør sig overvejelser om deres seniorarbejdsliv, kan de måske bruge refleksionsspørgsmålene herunder og de følgende slides i deres afklaring af ønsker.
-
Om arbejdsopgaver
- Hvordan oplever du din mængde af arbejdsopgaver?
- Hvilke arbejdsopgaver motiverer dig og giver dig god energi?
- Og omvendt: Hvilke arbejdsopgaver motiverer dig ikke?
- Er der ansvarsområder, som du godt kunne tænke dig at få/afgive? Og hvilke?
- Hvilke ønsker har du til din faglige udvikling?
- Er der andre stillinger eller opgaver på din arbejdsplads eller i kommunen, som du synes, kunne være spændende at prøve?
-
Om balancen mellem arbejde og privatliv
- Oplever du at have en god balance mellem dit arbejde og privatliv?
- Hvad kan gøre balancen bedre?
-
Om mental og fysisk trivsel
- Hvordan oplever du samarbejdet med dine kollegaer?
- Hvordan oplever du samarbejdet med din(e) leder(e)?
- Hvordan trives du med tilrettelæggelsen af dine opgaver? Både de stillesiddende og fysisk krævende opgaver?
- Er der arbejdsopgaver, der kan tilrettelægges anderledes eller tilbydes nye hjælpemidler til, som gør det lettere at løse kerneopgaven?
-
Om fremtiden
- Hvad skal der til for, at du vil fortsætte på arbejdsmarkedet i 2, 4, 6, 8 år?
- Hvordan vil du gerne have dine næste år i kommunen skal se ud for dig?
- Har du lyst til at få mere/mindre ansvar i din hverdag? Ønsker du flere/færre fysiske opgaver?
- Savner du teknologiske løsninger, der kan bidrage til en bedre arbejdsdag?
- Har du ønsker til eller oplever du behov for kompetenceudvikling?
-
Inspiration: Skabelon til før, under og efter seniorsamtalen
- Hør erfaringer og gode råd i denne korte video med Christian Thaarup fra Aarhus Kommune, tidligere dagtilbudsleder. Han fortæller om, hvilket arbejde han med stor glæde har fået sig efter gode år som leder.
-
Pædagoger med ret til seniorsamtale
Når en pædagog er fyldt 52 år, kan han eller hun lave aftale om en seniorstilling. Første skridt er en seniorsamtale.
Kommunalt ansatte pædagoger har ret til en seniorsamtale. Samtalen er et tilbud, så din kollega bestemmer selv, om hun eller han har behov for en sådan samtale.
-
Formålet med en seniorsamtale er i god tid at sætte fokus på ønsker og forventninger til arbejdslivet som senior.
- Hvad skal der til for at fastholde din kollega længst muligt i jobbet – hvis det er det, vedkommende ønsker?
- Og hvordan kan hun eller han forlade arbejdsmarkedet på den bedste måde?
-
Fokus i seniorsamtalen
Der findes ikke en fast skabelon for seniorsamtaler, men kommunens lokale personalepolitik kan indeholde aftaler om, hvad seniorsamtalen skal indeholde.
Det kan også være fastlagt i MED-udvalget, hvilken aldersgruppe der skal have tilbudt seniorsamtaler. Man kan også kombinere MUS- og seniorsamtalen
-
Refleksionsspørgsmål forud for seniorsamtalen
Har du kolleger, der gør sig overvejelser om deres seniorarbejdsliv, kan de måske bruge refleksionsspørgsmålene herunder og de følgende slides i deres afklaring af ønsker.
-
Om arbejdsopgaver
- Hvordan oplever du din mængde af arbejdsopgaver?
- Hvilke arbejdsopgaver motiverer dig og giver dig god energi?
- Og omvendt: Hvilke arbejdsopgaver motiverer dig ikke?
- Er der ansvarsområder, som du godt kunne tænke dig at få/afgive? Og hvilke?
- Hvilke ønsker har du til din faglige udvikling?
- Er der andre stillinger eller opgaver på din arbejdsplads eller i kommunen, som du synes, kunne være spændende at prøve?
-
Om balancen mellem arbejde og privatliv
- Oplever du at have en god balance mellem dit arbejde og privatliv?
- Hvad kan gøre balancen bedre?
-
Om mental og fysisk trivsel
- Hvordan oplever du samarbejdet med dine kollegaer?
- Hvordan oplever du samarbejdet med din(e) leder(e)?
- Hvordan trives du med tilrettelæggelsen af dine opgaver? Både de stillesiddende og fysisk krævende opgaver?
- Er der arbejdsopgaver, der kan tilrettelægges anderledes eller tilbydes nye hjælpemidler til, som gør det lettere at løse kerneopgaven?
-
Om fremtiden
- Hvad skal der til for, at du vil fortsætte på arbejdsmarkedet i 2, 4, 6, 8 år?
- Hvordan vil du gerne have dine næste år i kommunen skal se ud for dig?
- Har du lyst til at få mere/mindre ansvar i din hverdag? Ønsker du flere/færre fysiske opgaver?
- Savner du teknologiske løsninger, der kan bidrage til en bedre arbejdsdag?
- Har du ønsker til eller oplever du behov for kompetenceudvikling?
-
Inspiration: Skabelon til før, under og efter seniorsamtalen
- Hør erfaringer og gode råd i denne korte video med Christian Thaarup fra Aarhus Kommune, tidligere dagtilbudsleder. Han fortæller om, hvilket arbejde han med stor glæde har fået sig efter gode år som leder.
Seniorstilling
-
Muligheder for seniorstillinger
Er din kollega 52 år eller derover, og er hun og jeres leder enige om, at ændringer i den nuværende stilling kan bidrage til at fastholde hende på arbejdspladsen, så kan arbejdsgiveren sammen med den lokale BUPL-fagforening indgå aftale om en seniorstilling.
En seniorstilling kan sammensættes på mange måder. Måske har din kollega behov for at gå ned i tid eller for at blive fritaget for nogle specielt belastende arbejdsopgaver.
-
Muligheder for at fastholde
Som elementer i aftalen om en seniorstilling kan indgå:
- Udligningstillæg, som kan kompensere for nedgang i løn ved overgang til seniorstilling
- Bevarelse af pension eller pensionsforbedring, som sikrer, at overgangen til en seniorstilling ikke forringer pensionen.
- Fastholdelsesbonus, som kan udbetales, hvis din kollega bliver i sin seniorstilling til efter, hun eller han er fyldt 62 år.
-
- En seniorstilling er ikke noget, en pædagog har ret til, men jeres arbejdsgiver har pligt til at tage et møde med din kollega og eventuelt jeres fagforening; et møde hvor din kollega kan fremlægge sine ønsker med henblik på at indgå en aftale.
-
Hjælp med at få senioraftaler i vej
Som TR kan du arbejde for at få forhandlet seniorstillinger og senioraftaler til erfarne kolleger i samarbejde med jeres leder, din FTR og den lokale fagforening.
Det er din lokale fagforening, der er aktør i forhandlingen, når det gælder seniorstillinger og senioraftaler. Så tag fat i fagforeningen, når du kender til et medlems interesse for det.
-
Muligheder for seniorstillinger
Er din kollega 52 år eller derover, og er hun og jeres leder enige om, at ændringer i den nuværende stilling kan bidrage til at fastholde hende på arbejdspladsen, så kan arbejdsgiveren sammen med den lokale BUPL-fagforening indgå aftale om en seniorstilling.
En seniorstilling kan sammensættes på mange måder. Måske har din kollega behov for at gå ned i tid eller for at blive fritaget for nogle specielt belastende arbejdsopgaver.
-
Muligheder for at fastholde
Som elementer i aftalen om en seniorstilling kan indgå:
- Udligningstillæg, som kan kompensere for nedgang i løn ved overgang til seniorstilling
- Bevarelse af pension eller pensionsforbedring, som sikrer, at overgangen til en seniorstilling ikke forringer pensionen.
- Fastholdelsesbonus, som kan udbetales, hvis din kollega bliver i sin seniorstilling til efter, hun eller han er fyldt 62 år.
-
- En seniorstilling er ikke noget, en pædagog har ret til, men jeres arbejdsgiver har pligt til at tage et møde med din kollega og eventuelt jeres fagforening; et møde hvor din kollega kan fremlægge sine ønsker med henblik på at indgå en aftale.
-
Hjælp med at få senioraftaler i vej
Som TR kan du arbejde for at få forhandlet seniorstillinger og senioraftaler til erfarne kolleger i samarbejde med jeres leder, din FTR og den lokale fagforening.
Det er din lokale fagforening, der er aktør i forhandlingen, når det gælder seniorstillinger og senioraftaler. Så tag fat i fagforeningen, når du kender til et medlems interesse for det.

Seniorbonus
-
Pædagoger, der er fyldt 58 år, har ret til seniordage eller seniorbonus. Her er regler for det kommunale område:
- Som pædagog, der er fyldt 58 år, har du ret til en seniorbonus.
- Du opnår retten til seniorbonus det år, du fylder 58 år. Seniorbonussen beregnes for hele kalenderåret uanset, hvornår på året du fylder 58 år.
- Seniorbonus udbetales hvert år med lønudbetalingen for januar måned.
- Du kan konvertere hele eller dele af din bonus til pension eller seniordage.
-
- Vær opmærksom på, at grænsen for, hvornår du kan få seniorbonus, kan stige i takt med, at pensionsalderen stiger.
Læs mere om seniorbonus og seniorordninger her, hvor reglerne for det private område også fremgår.
-
Pædagoger, der er fyldt 58 år, har ret til seniordage eller seniorbonus. Her er regler for det kommunale område:
- Som pædagog, der er fyldt 58 år, har du ret til en seniorbonus.
- Du opnår retten til seniorbonus det år, du fylder 58 år. Seniorbonussen beregnes for hele kalenderåret uanset, hvornår på året du fylder 58 år.
- Seniorbonus udbetales hvert år med lønudbetalingen for januar måned.
- Du kan konvertere hele eller dele af din bonus til pension eller seniordage.
-
- Vær opmærksom på, at grænsen for, hvornår du kan få seniorbonus, kan stige i takt med, at pensionsalderen stiger.
Læs mere om seniorbonus og seniorordninger her, hvor reglerne for det private område også fremgår.
TR’s arbejde med seniorpolitik
-
Fortæl om seniormuligheder
Sådan kan du som TR arbejde med jeres seniorpolitik:
- Først og fremmest: Hjælp dine erfarne kolleger, så de kender til mulighederne, bl.a. ved at gøre opmærksom på den overenskomst-aftalte ret til en seniorsamtale.
- Fortæl om mulighederne bredt og i god tid. Vær proaktiv over for erfarne medarbejdere om muligheder, inden dine erfarne kolleger ser trætte ud allerede mandag formiddag, og ikke mindst når du hører om, at de overvejer tidlig tilbagetrækning. Grib fat i kollegaen og fortæl om mulighederne.
-
Hjælp med at få senioraftaler i vej
Som TR kan du arbejde for at få forhandlet seniorstillinger og senioraftaler til erfarne kolleger i samarbejde med jeres leder, din FTR og den lokale fagforening.
Det er din lokale fagforening, der er aktør i forhandlingen, når det gælder seniorstillinger og senioraftaler. Så tag fat i fagforeningen, når du kender til et medlems interesse for det.
-
Behov for at udvikle en bedre kommunal seniorpolitik?
Har I behov for en bedre seniorpolitik? Når det gælder udvikling af en seniorpolitik på kommunalt plan, er det MED-systemet, der skal på banen.
Har kommunen mange erfarne pædagoger, er der ikke allerede en seniorpolitik, eller giver seniorpolitikken begrænsede muligheder, som I ønsker at påvirke og udvide, skal du sammen med din FTR eller den TR, der sidder i hoved-MED, have aktiveret MED-systemet.
Din FTR kender til seniorpolitikken i kommunen. Både om der er en seniorpolitik, og om den er hensigtsmæssig.
-
Kommunalt engagement i seniorpolitik
Kommunerne er bredt set interesserede i at gøre det attraktivt for erfarne medarbejdere at blive på arbejdsmarkedet.
Erfarne medarbejdere – vi kalder dem seniorer her – udgør mere end en fjerdedel af medarbejderne i kommunerne (2022-tal). Deres viden, erfaring og arbejdskraft er i fokus. De er en stærk ressource, som mange kommuner gerne vil holde på så længe som muligt.
KL og Forhandlingsfællesskabet har skabt Seniorpartnerskabet for at give flere seniorer lyst til og mulighed for at blive længere tid på det kommunale arbejdsmarked. Læs om Seniorpartnerskaber her.
-
Inspiration til seniorpolitik og seniormuligheder
Når I arbejder for at udvikle seniorpolitikken i jeres kommune, er der inspiration at hente i KL’s seniorpolitik.
Der kan være mange muligheder for, hvordan en seniorstilling ser ud. Det kan være ændrede opgaver, kompetenceudvikling, mere fleksible vilkår – eller noget helt fjerde.
-
Skanderborg undersøgte seniorønsker
Et konkret kommuneeksempel er Skanderborg Kommune, der har lavet fokusgruppeinterview med en række seniormedarbejdere for at blive klogere på, hvad der kan holde dem på arbejdsmarkedet.
- Samtalerne viste, at seniorerne gerne vil have indflydelse på arbejdstid, opgaver og ferieplanlægning – og en større fleksibilitet ift. at kunne samle ferieuger og holde en pause.
-
Skanderborg-eksemplet fortsat
- Der var også ønsker om mulighed for at gå ned i tid på sigt og eller at kunne skifte til et andet fagområde. Samtidig var det vigtigt for seniorerne, at kvaliteten i opgaveløsningen er høj.
- Skal de gå på kompromis med kvaliteten i deres arbejde, er det noget, der kan få dem til at stoppe på arbejdsmarkedet.
-
Fortæl om seniormuligheder
Sådan kan du som TR arbejde med jeres seniorpolitik:
- Først og fremmest: Hjælp dine erfarne kolleger, så de kender til mulighederne, bl.a. ved at gøre opmærksom på den overenskomst-aftalte ret til en seniorsamtale.
- Fortæl om mulighederne bredt og i god tid. Vær proaktiv over for erfarne medarbejdere om muligheder, inden dine erfarne kolleger ser trætte ud allerede mandag formiddag, og ikke mindst når du hører om, at de overvejer tidlig tilbagetrækning. Grib fat i kollegaen og fortæl om mulighederne.
-
Hjælp med at få senioraftaler i vej
Som TR kan du arbejde for at få forhandlet seniorstillinger og senioraftaler til erfarne kolleger i samarbejde med jeres leder, din FTR og den lokale fagforening.
Det er din lokale fagforening, der er aktør i forhandlingen, når det gælder seniorstillinger og senioraftaler. Så tag fat i fagforeningen, når du kender til et medlems interesse for det.
-
Behov for at udvikle en bedre kommunal seniorpolitik?
Har I behov for en bedre seniorpolitik? Når det gælder udvikling af en seniorpolitik på kommunalt plan, er det MED-systemet, der skal på banen.
Har kommunen mange erfarne pædagoger, er der ikke allerede en seniorpolitik, eller giver seniorpolitikken begrænsede muligheder, som I ønsker at påvirke og udvide, skal du sammen med din FTR eller den TR, der sidder i hoved-MED, have aktiveret MED-systemet.
Din FTR kender til seniorpolitikken i kommunen. Både om der er en seniorpolitik, og om den er hensigtsmæssig.
-
Kommunalt engagement i seniorpolitik
Kommunerne er bredt set interesserede i at gøre det attraktivt for erfarne medarbejdere at blive på arbejdsmarkedet.
Erfarne medarbejdere – vi kalder dem seniorer her – udgør mere end en fjerdedel af medarbejderne i kommunerne (2022-tal). Deres viden, erfaring og arbejdskraft er i fokus. De er en stærk ressource, som mange kommuner gerne vil holde på så længe som muligt.
KL og Forhandlingsfællesskabet har skabt Seniorpartnerskabet for at give flere seniorer lyst til og mulighed for at blive længere tid på det kommunale arbejdsmarked. Læs om Seniorpartnerskaber her.
-
Inspiration til seniorpolitik og seniormuligheder
Når I arbejder for at udvikle seniorpolitikken i jeres kommune, er der inspiration at hente i KL’s seniorpolitik.
Der kan være mange muligheder for, hvordan en seniorstilling ser ud. Det kan være ændrede opgaver, kompetenceudvikling, mere fleksible vilkår – eller noget helt fjerde.
-
Skanderborg undersøgte seniorønsker
Et konkret kommuneeksempel er Skanderborg Kommune, der har lavet fokusgruppeinterview med en række seniormedarbejdere for at blive klogere på, hvad der kan holde dem på arbejdsmarkedet.
- Samtalerne viste, at seniorerne gerne vil have indflydelse på arbejdstid, opgaver og ferieplanlægning – og en større fleksibilitet ift. at kunne samle ferieuger og holde en pause.
-
Skanderborg-eksemplet fortsat
- Der var også ønsker om mulighed for at gå ned i tid på sigt og eller at kunne skifte til et andet fagområde. Samtidig var det vigtigt for seniorerne, at kvaliteten i opgaveløsningen er høj.
- Skal de gå på kompromis med kvaliteten i deres arbejde, er det noget, der kan få dem til at stoppe på arbejdsmarkedet.
Rammeaftale om seniorpolitik