Sådan sætter du fokus på jeres fritids- og ungdomspædagogik

Er du leder af en SFO, fritids- eller ungdomsklub, så kan disse spørgsmål hjælpe dig til sætte retningen for fritids- og ungdomspædagogikken hos jer. Spørgsmålene er udarbejdet i samarbejde med Jesper Larsen, forfatter og konsulent med speciale i fritidspædagogik.
børn i trampolin

Fritids- og ungdomspædagogik er blandt andet kendetegnet ved at tage udgangspunkt i børnenes og de unges interesser. Det kræver bl.a. en ledelse og en pædagogik med plads til, at pædagogerne kan følge børn og unges initiativer. 

1

Spørgsmål til intern refleksion

Lederen kan fremme interne samtaler om refleksion, som fører hen imod en fælles forståelse af værdier og pædagogisk ståsted, ved blandt andet at stille disse spørgsmål: 

  • Hvad forstår vi ved fritids- og ungdomspædagogik?
  • Hvad er vores faglige grundlag? 
  • Hvorfor har vi de aktiviteter i vores klub/SFO, som vi har? 
  • Hvordan bidrager aktiviteterne til at tiltrække børn og unge? 
2

Spørgsmål med udgangspunkt i børnenes og de unges perspektiver

  • Hvilke perspektiver har de større børn og unge på deres ungdomsliv? 
  • Hvordan sætter perspektiverne sig igennem som problemer og ressourcer for de unge i forhold til samfundets forventninger? 

Svarene kan kobles til spørgsmålet om, hvorfor SFO’en eller klubben har de aktiviteter, som den har. 

3

Overvejelser om at påvirke omverdenen

Med afsæt i svarene på spørgsmålene overfor og erfaringer fra hverdagen kan ledere overveje, hvordan de selv og sammen med andre bidrager med perspektiver til den offentlige debat og den demokratiske proces. Som leder kan du kan blandt andet spørge: 

  • Hvordan kommunikerer jeg strategisk om fritids- og ungdomspædagogik som løsning på børne- og ungdomspolitiske problemer? 
  • Hvordan placerer jeg de pædagogiske erfaringer i politiske kompromiser, der giver børn og unge mulighed for at tage ansvar for andre og for et demokratisk samfund? 
  • Hvem kan jeg samarbejde med om at sætte den pædagogiske dagsorden? 
4

Overvejelser på tværs

Trivsel, udvikling og læring er organisatorisk tværgående udfordringer. Derfor kan man forsøge at etablere et ledelsesrum, hvor man accepterer grænserne, for eksempel mellem skole og fritid. Det betyder dog ikke, at der ikke skal foregå samarbejde på tværs. Når man respekterer hinandens grænser, kan man netop forny traditionerne i mellemrummet mellem skole, kultur/foreningsliv/socialområdet/PPR og fritids- og ungdomspædagogik. Samarbejdet kan dermed antage nye former. 

5

Særlige overvejelser om ledelse

To spørgsmål, som du kan stille dig selv som leder af fritidspædagogik: 

  • Hvordan skaffer jeg tiden og rummet til at lede en løbende refleksion over institutionens faglige udvikling? 
  • Hvordan finder jeg modet som leder til at lede udvikling af refleksion og faglig dømmekraft med afsæt i fritids- og ungdomspædagogik i egen ret? Og med en kraft- og respektfuld insisteren på intern tilslutning til det faglige ståsted, hvor der også er plads til faglig autonomi? 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.