Bryder tendens: Her gør de pædagogfaglige ledere comeback

Mange kommuner har droppet pædagogfaglige ledere i SFO’erne, men nu vender en af dem på en tallerken: De pædagogfaglige ledere er tilbage, og fritidspædagogikken bliver opprioriteret.
to piger i børnehavealderen

I 2014 skrottede Vordingborg Kommune alle sine SFO'er, der blev til skoleklubber. Samtidig blev alle kommunens pædagogfaglige ledere erstattet af koordinatorer på pædagogoverenskomst, mens normeringerne blev kraftigt forringet.

Dermed blev Vordingborg en del af en landsdækkende tendens, som betyder, at omkring halvdelen af alle pædagogfaglige lederstillinger på skole- og fritidsområdet er forsvundet siden 2010.

Men nu går kommunen den modsatte vej: Sidste år ansatte kommunen pædagogfaglige ledere i alle sine skoleklubber. Og 1. august i år blev klubberne igen til SFO'er.

Meningsfuld fritid skaber trivsel

Else-Marie Langballe Sørensen (SF) er formand for børne- og familieudvalget i Vordingborg. Hun sad også i kommunalbestyrelsen, da SFO'erne blev slagtet i 2014. Hun stemte ikke for dengang, men oplever, at den nuværende kommunalbestyrelse har et bedre blik for fritidspædagogikken end forgængeren.

”Man har forståelse for, at fritidspædagogik ikke bare handler om pasning. Også i Vordingborg er mistrivslen blandt unge vokset, og tanken er, at det kan hænge sammen med, om de unge oplever en meningsfuld fritid. Derfor bliver fritiden prioriteret højere nu,” siger hun.

Første trin i opprioriteringen af SFO'erne var at ansætte ledere. Det er helt afgørende, mener Else-Marie Langballe Sørensen.

”SFO'erne skal reelt genopbygges, og det kræver ledere, som er klædt på til opgaven. Jeg har altid taget som en selvfølge, at faglige ledere skal have samme uddannelse, som dem de er ledere for. Det er vigtigt for de ansatte, at de har deres egen leder, de kan gå til,” siger hun.

Læs også: SFO’en er 'et hul' - men nu skal det være slut

Ledere skal forstå de unge

En af de nye SFO-ledere er Joakim Rex Blankschøn, som er pædagogfaglig leder på Gåsetårnskolen. Han kommer fra et job som faglig sekretær i BUPL, hvor han har brugt mange timer på at kæmpe for, at fritidspædagogikken og ledelsen af den igen skulle på plakaten i Vordingborg. 

Især ledelsen er essentiel, forklarer han.

”Det er vigtigt, fordi vi fritidspædagogiske ledere har forståelse for, hvad arbejdet handler om: Hvordan vi møder de unge, og hvordan vi er sammen med dem. Det er læring, men i en fritidspædagogisk kontekst,” siger han og understreger, at det er helt afgørende, at SFO er noget andet end skolen:

”Hvis vi ikke passer på, bliver de fritidspædagogiske tilbud så skoleficerede, at vi taber nogle af børnene på gulvet, fordi man ikke forstår, hvad der er på spil, når børn er sammen i fritiden,” siger Joakim Rex Blankschøn.

Læs også: Ny minister vil skrue op for pædagogikken: Der er for lidt fokus på fritiden

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.