Dybt bekymrende udvikling: Hvert tredje ledige pædagogjob bliver ikke besat

Rekrutteringskrisen i landets daginstitutioner er alarmerende. Fra marts til august har der været 4.240 forgæves rekrutteringer til ledige pædagogjobs, viser nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Elisa Rimpler

Pædagogmanglen er så ekstrem, at landets daginstitutioner og fritidsinstitutioner på bare et halvt år har været nødt til at opgive at finde en pædagog til en ledig stilling 4.240 gange. Det svarer til, at hvert tredje ledige job ikke bliver besat.

Det viser nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

”Det er i forvejen kun hver anden medarbejder i landets daginstitutioner, som har en pædagoguddannelse, hver fjerde pædagog er den eneste med en pædagoguddannelse på stuen, og flere og flere børnegrupper er uden en pædagog. Det rammer både den kvalitet, børnene møder, og pædagogernes arbejdsmiljø hårdt”, siger BUPL-formand Elisa Rimpler.

Hun frygter en forstærket negativ spiral, hvor manglen på kollegaer vil jage endnu flere væk fra pædagogfaget i utide, og endnu færre vil vælge pædagoguddannelsen. Hver femte pædagogstuderende er allerede forsvundet siden 2016.

Det er en kritisk udvikling, fordi der om otte år er behov for 14.000 pædagoger ekstra for at følge med det stigende børnetal.

”Det er at gamble med vores velfærdssamfund, hvis politikerne ikke sætter hurtigt ind for at gøre det mere attraktivt at blive og være pædagog. Uden dygtige pædagoger nok til vores børn kan daginstitutionerne ikke leve op til de høje forventninger, forældrene med rette har til rammerne om deres børns hverdag”, siger hun.

BUPL har længe efterlyst en styrket pædagoguddannelse og bedre løn- og arbejdsvilkår for pædagoger. Pædagoger tjener mindst af alle offentligt ansatte faggrupper med en mellemlang videregående uddannelse og har tilmed et både fysisk og psykisk belastende arbejdsmiljø.

”Der er i den grad brug for en redningskrans til vores velfærdssamfund, før rekrutteringskrisen kører det ud over kanten. Det handler grundlæggende om, at det skal kunne betale sig at tage en uddannelse som pædagog, men også om, at der skal være tid til og mulighed for at være en dygtig pædagog, der reelt kan gøre en forskel for børn og unge”, siger Elisa Rimpler.