BUPL: Uddannelsesreform skal både sikre dygtigere og flere pædagoger

Det længe ventede udspil til en reform af pædagoguddannelsen tager vigtige skridt for at styrke uddannelsens kvalitet, men ny adgangsgivende EPX og en forkortelse af pædagoguddannelsen kan blive et hak i uddannelsens i forvejen lave kvalitet og prestige, advarer BUPL.
Elisa Rimpler

Regeringens udspil til den længe ventede reform af pædagoguddannelsen lover et tiltrængt økonomisk og kvalitetsmæssigt løft til pædagoguddannelsen. Og det glæder BUPL-formand Elisa Rimpler.

”Jeg er glad for, at regeringen endelig melder klar til at investere i at styrke professionsuddannelserne, herunder pædagoguddannelsen, som har været underfinansieret og politisk nedprioriteret i årevis. Der er i den grad brug for det kvalitetsløft af uddannelsen, som der nu bliver lagt op til med pædagogik som bærende fag, mere undervisning på mindre hold, mere fedback og generelt bedre kobling til praktikken”, siger hun.

Søgningen til pædagoguddannelsen er faldet med 45 procent siden 2016, og det er snart tre år siden, at en evaluering af uddannelsen konkluderede, at den på flere områder ikke er god nok. Derfor har en reform af uddannelsen været imødeset med stor forventning.

Elisa Rimpler, BUPL-formand

”Opgaven er klar. De studerende skal blive dygtigere – og uddannelsen skal opnå større prestige og blive et attraktivt valg for flere. Det er fuldstændigt afgørende, at vi lykkes med den, hvis vi skal vende den faglighedskrise, som desværre i dag går ud over kvaliteten i vores daginstitutioner, SFO’er og klubber”, siger Elisa Rimpler.

Regeringen afsætter 2,1 milliarder kroner til at styrke de professions- og erhvervsrettede uddannelser, fremgår det af udspillet. Men det er uklart, hvor stor en del af puljen, som skal gå til pædagoguddannelsen, og det giver anledning til bekymring, mener BUPL-formanden:

”Pædagoguddannelsen har et varieret studentergrundlag og en stolt tradition for at være en mønsterbryderuddannelse. Det er klart, at det kræver, at der er en ordentlig økonomi til at løfte alle studerende”, siger BUPL-formanden.

Nej tak til turbouddannelse

BUPL har sammen med en række andre organisationer længe advaret mod en forkortelse af uddannelsen, og mens der først var lagt op til en forkortelse på op til et halvt år, foreslår regeringen nu en forkortelse af uddannelserne med 15 ECTS-point svarende til tre måneder, fremgår det af udspillet.

”Jeg er glad for, at vores vedholdende pres har haft en effekt, og at pædagoguddannelsen ikke ser ind i så stor en forkortelse som frygtet, for en forkortelse af uddannelsen hænger meget dårligt sammen med ambitionerne om at styrke kvaliteten og prestige”, siger Elisa Rimpler.

Hun er derfor også bekymret ved udsigten til, at en ny hovedvej, EPX-uddannelsen kan give adgang til pædagoguddannelsen allerede efter 2 år. Det er en svækkelse af adgangskravet til uddannelsen, hvor mange allerede i dag ikke er godt nok rustet, når de starter på uddannelsen:

Elisa Rimpler, BUPL-formand

”BUPL har hele tiden sagt nej til turbouddannelse. For os har det især handlet om at afværge en forkortelse af selve pædagoguddannelsen, men det handler selvfølgelig også om at sikre, at dem, der bliver optaget på uddannelsen, ikke er blevet trukket hurtigere igennem et ungdomsuddannelsessystem med et lavere fagligt niveau i de gymnasiale fag, og derfor ikke har gode nok faglige forudsætninger og den modenhed, uddannelsen kræver”, siger Elisa Rimpler og fortsætter:

”Vi løser ikke pædagogmanglen, ved at gøre det lettere at blive pædagog. Tværtimod har vi brug for en uddannelse, som nyder stor prestige og er et attraktivt valg. Og det opnår man ganske enkelt ikke ved at gøre den til en andenrangsprofessionsuddannelse, som ikke har samme adgangskrav som de andre professionsuddannelser, vi normalt sammenligner os med”.