BUPL: Status quo for pædagoguddannelsen kalder på en ny strategi for faglighed

Dagens ansøgertal til pædagoguddannelsen er desværre ikke godt nyt for alle de børn, der ikke møder god nok kvalitet i daginstitutioner, SFO’er og klubber. Søgningen er på stort set samme niveau som sidste år, og dermed er der lange udsigter til et løft af den faglighed, der er så afgørende for kvaliteten, viser tal fra Danske Professionshøjskoler.
- Vi får ikke det vendepunkt for pædagoguddannelsen, som vi har brug for og håbet på. Det er skuffende og brandærgerligt, fordi vi har så meget brug for flere pædagogkolleger, der kan gøre en forskel for børn og unge, siger Elisa Rimpler, formand for BUPL.
Samlet set har 3.956 ansøgere søgt om en plads på en af de seks pædagoguddannelser via kvote 1, som havde ansøgningsfrist i dag. Det er en lille stigning på 1 %. Det skal ses i lyset af, at 2024 var et katastrofeår med et fald i antallet af ansøgere på 10 %.
BUPL har i flere år kaldt på en reform af pædagoguddannelsen, som nu endelig er besluttet, men endnu ikke trådt i kraft.
- De studerende kommer først til at opleve den nye pædagoguddannelse fra 2027, og jeg er sikker på, det på sigt vil gøre en markant forskel for interessen for at blive pædagog. Men børn har kun én barndom, så politikerne må for alt i verden ikke sidde med hænderne i skødet og håbe på, det bliver bedre med tiden. I stedet skal der sættes ind med en national uddannelsesstrategi, så fokus bliver på at uddannelsesdække det pædagogiske område, siger Elisa Rimpler.
- Det er jo helt skørt, at vi i gennemsnit kun er 45 % i daginstitutionerne, der har en pædagoguddannelse - med store geografiske forskelle. Det tærer på de faglige miljøer, der skal løfte kvaliteten, siger Elisa Rimpler med henvisning til ministeriets egne kvalitetsundersøgelser af vuggestuer og børnehaver.
Hun peger på, at arbejdsgiverne skal gøre mere for at gøre det attraktivt at blive og være pædagog. Der skal sættes turbo på fagligheden ved at sikre bedre pædagognormeringer, mere tid til forberedelse, bedre mulighed for efter- og videreuddannelse og ved på alle måder at bidrage til et godt arbejdsmiljø med fagligheden i centrum,
Samtidig opfordrer hun til, at kommunerne sætter alle sejl til for at uddanne erfarne pædagogmedhjælpere via merit.
For nylig viste kvalitetsundersøgelsen for børnehaver, at der er lang vej igen til, at alle børn møder kvalitet i daginstitutionerne hver dag. Kun én ud af ti børnehaver har god kvalitet.
- Pædagoger er afgørende for den kvalitet, vores børn møder i daginstitutioner, SFO’er og klubber. Det er pædagogerne, der har det faglige ansvar for at skabe de bedst mulige rammer for børn og unges trivsel og udvikling. Men vi kan ikke gøre det uden et kontinuerligt politisk fokus. Minimumsnormeringer, lønløft og en ny pædagoguddannelse er alle gode initiativer, vi har kæmpet hårdt for. Men der er stadig mere at gøre, så vi kan sikre, at alle børn og unge kan opleve god kvalitet hver dag, siger Elisa Rimpler.