Eva Munck Immertreu genvalgt som formand for Lederforeningen i BUPL

Lederne i BUPL har igen peget på Eva Munck Immertreu som formand for Lederforeningen i BUPL. Det skete på Lederforeningens landsmøde i Kolding i dag. Et landsmøde præget af et akut behov for at forbedre pædagogfaglige lederes psykiske arbejdsmiljø i dagtilbud og på skole- og fritidsområdet.
Arbejdsmiljøet for lederne har været presset i mange år. Men særligt de seneste to år med coronakrisen - og senest med modtagelsen af ukrainske børn og unge. Det er vigtige opgaver. Men ingen kan holde til to år mere - eller ét år for den sags skyld. Der skal være balance mellem forventninger og rammer. Familieliv og arbejdsliv.

Eva Munck Immertreu har været formand for Lederforeningen siden 2017, og er nu genvalgt for endnu en to-årig periode. Det skete ved Lederforeningens landsmøde d. 26. april 2022 i Kolding, hvor hun blev enstemmigt valgt uden modkandidater.

”De pædagogiske ledere har virkelig vist, at de er i den vægtklasse, der løfter de helt tunge samfundsopgaver. Først med håndteringen af coronakrisen - og nu med modtagelsen af de mange ukrainske børn og unge, som vi byder velkommen i disse dage. Derfor er jeg også utrolig stolt af igen at være blevet valgt som formand for ledermedlemmerne i BUPL”, siger Eva Munck Immertreu.

Et arbejdsliv i balance – også i krisetid

Eva Munck Immertreu sagde i sin mundtlige beretning, som blev enstemmigt vedtaget, at:

”Arbejdsmiljøet for lederne har været presset i mange år. Men vi har været ekstremt presset de sidste to år pga. corona og nu Ukraine. Ingen kan holde til to år mere - eller ét år for den sags skyld. Der skal være balance mellem forventninger og rammer. Familieliv og arbejdsliv. Derfor har vi i Lederforeningen løbende fokus på arbejdsmiljøet. Det er et ongoing arbejde og ikke noget, som vi kun skal varetage - eller finde os i er dårligt - når der er kriser. Hvis arbejdsmiljøet er godt, kan vi bedre håndtere at være pressede i perioder.”

”Vi kender endnu ikke omfanget af den opgave, der ligger foran os. Men den bliver stor og omfattende. Og vi bliver en del af løsningen. Jeg er ikke i tvivl om, at lederne på mange niveauer vil være med til at løfte denne opgave også, ” slog Eva Munck Immertreu fast.

Arbejdsprogrammet er vedtaget

På landsmødet blev Lederforeningens arbejdsprogram også vedtaget. Arbejdsprogrammet sætter retning for Lederforeningens arbejde de næste to år. Det har to politiske indsatsområder, som er flere pædagogfaglige ledere på 6+ området og øget rekruttering og fastholdelse af ledere, hvor arbejdet med ledernes psykiske arbejdsmiljø står helt centralt.

Over de sidste 10 år er der blevet knap 50 procent færre pædagogfaglige ledere på skole- og fritidsområdet. Samtidig er der færre ansøgninger til pædagogfaglige lederstillinger og en tendens til, at mange forlader ledergerningen, fordi deres løn- og psykiske arbejdsmiljø er presset i bund.

”De to indsatser for lederne er store og komplekse, og forandringer her kræver et langt sejt træk. Derfor er jeg også glad for opbakningen til arbejdsprogrammet, der gør at vi i Lederforeningen nu kan fortsætte vores arbejde med indsatserne”, siger Eva Munck Immertreu.