BUPL og Dansk Erhverv: Høj kvalitet i daginstitutioner er afgørende for både børn og beskæftigelse

Der er en bekymrende mangel på kvalitet i mange daginstitutioner. Men hvis vi tiltrækker flere pædagoger, understøtter det rigtige match mellem daginstitution, forældre og barn og sætter fagligheden fri, så kan vi sikre, at forældre trygt kan aflevere deres børn om morgenen. Det har vi tre fælles forslag til, som handler om tryghed for forældre, tillid til faglighed og en attraktiv pædagoguddannelse.
Elisa Rimpler
Elisa Rimpler.

Elisa Rimpler, formand for BUPL.
Tony Bech, branchedirektør for Velfærd & Samfund ved Dansk Erhverv.
Mads Eriksen Storm, uddannelses- og forskningspolitisk chef ved Dansk Erhverv.

 

Det er dybt bekymrende, at antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen falder igen i år, fordi pædagogers faglighed er afgørende for vores børns trivsel og udvikling.

Vi forventer meget snart en ny politisk aftale om en bedre pædagoguddannelse, og samtidig taler politikerne om at frisætte daginstitutionerne. Begge dele kan blive afgørende for den kvalitet, vores børn møder hver dag og for, at deres forældre samtidig trygt kan passe deres arbejde. 

Men kvaliteten af daginstitutionerne i dag er bekymrende, og det har direkte konsekvenser for børnenes trivsel og udvikling. En stor VIVE-undersøgelse fra sidste år viste, at kvaliteten i vuggestuer er utilstrækkelig i 4 ud af 10 vuggestuer, mens den kun er god i hver tiende. Det er selvsagt ikke godt nok. Samtidig viste undersøgelsen, at der er en klar sammenhæng mellem antallet af pædagoger og kvaliteten for børnene.

Det kan betyde, at flere forældre går ned i tid på deres arbejde, når de oplever, at deres børns behov ikke bliver mødt. Ifølge en Epinion-undersøgelse fra 2023 har 17 procent af de adspurgte familier sat arbejdstiden ned, fordi de ikke synes, at kvaliteten i daginstitutionen er høj nok. Dertil vil næsten halvdelen af familierne overveje at sætte arbejdstiden ned, hvis kvaliteten falder. 

Det kan få store konsekvenser for beskæftigelsen i Danmark. Hvis alle forældre med børn i dag- eller fritidsinstitutioner gik fem timer ned om ugen, svarer det til et reduceret arbejdsudbud på 22.000 fuldtidspersoner. Det vil få store konsekvenser i en tid, hvor vi generelt mangler arbejdskraft i Danmark.

Vores børn skal opleve høj kvalitet i daginstitutionerne for at kunne trives og udvikle sig. Det er både vigtigt for det gode børneliv nu og her, den efterfølgende trivsel i ungdomslivet og muligheden for at tage en uddannelse og blive en del af arbejdsfællesskabet på længere sigt.

Kvaliteten er samtidig afgørende for, at forældrene bliver på arbejdsmarkedet.

God kvalitet og det rigtige match giver tryghed for forældre
Tryghed for forældrene begynder med god kvalitet. Det skal ikke være tilfældigt, om barnet kommer i en institution med høj faglighed i hverdagen. Det gælder, uanset om man vælger en kommunal, privat eller selvejende institution. Vi har ikke brug for a- og b-institutioner, men for at sikre, at kvaliteten er høj for alle børn. Det kræver blandt andet en høj andel af pædagoger i alle institutioner.

Det er også vigtigt med det rigtige match mellem forældre, barnet og daginstitution. For forældre kan have forskellige ønsker og behov i forhold til det, deres daginstitution skal kunne og lægge vægt på i deres pædagogiske tilgang. Det kan være fokus på natur, idræt, kreativitet og meget andet. Det skal derfor være nemt for forældrene at danne sig et overblik over mangfoldigheden af daginstitutioner og deres tilbud, når de vælger vuggestue eller børnehave til deres barn.

Samtidig presser det mange forældre, når vi ser kommuner på stribe skære urimeligt meget i åbningstiderne i deres daginstitutioner. Det skal være muligt at få arbejdslivet til at hænge sammen.

Tillid til faglighed
Pædagoger og ledere skaber hver dag de bedst mulige miljøer for børns trivsel, udvikling og deltagelsesmuligheder i fællesskaberne. Men alt for mange pædagoger oplever at skulle bruge tid på unødig dokumentation og meningsløse koncepter, som knægter fagligheden og tager tid væk fra børnene. 

Vi skal bruge vores ressourcer og medarbejdere klogt. Ikke på administrative øvelser og virkelighedsfjerne koncepter. I stedet skal vi have tillid til fagligheden og skabe de bedste betingelser for, at den kan blive sat i spil til gavn for børnene.  En midtvejsevaluering af de kommunale velfærdsaftaler gennemført af VIVE i 2023, peger blandt andet på, at der er få af de forsøgsaktiviteter, som daginstitutionerne i den forbindelse har foretaget, der har krævet frisættelse fra statslige regler. 

Det får pilen til at pege på kommunerne, som skal stoppe med at pådutte institutionerne nye koncepter og dokumentationskrav. På den måde kan vi sætte både ledernes og pædagogernes faglighed fri, så de i deres dagligdag med børnene kan fokusere på at skabe pædagogiske miljøer af høj kvalitet. 

En attraktiv pædagoguddannelse
Vi står midt i en rekrutteringskrise, og den bliver år for år forværret af, at ansøgertallet til pædagoguddannelsen styrtdykker. 

Derfor skal vi have skabt en stærkere og mere attraktiv pædagoguddannelse, som kan tiltrække flere og sikre, at vores børn også fremover omgives af dygtige pædagoger, som er så afgørende for deres trivsel og udvikling. 

Flere og flere børn og unge lever med mistrivsel og komplekse udfordringer. Det betyder også, at den pædagogiske opgave bliver mere og mere kompleks. Derfor skal pædagoguddannelsen styrkes og have mere prestige, så den kan tiltrække flere. Det betyder blandt andet, at den skal have mere faglig tyngde, så uddannelsen passer med de pædagogiske kompetencer, der bliver behov for, og det arbejdsmarked, pædagogerne kommer ud til.

Det bidrager både BUPL og Dansk Erhverv gerne til.

Bragt i Børsen den 2. september 2024

 

 

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.