Fortællinger ruster pædagoger til læreplansarbejde
![Illustration af pædagogiske fortællinger](/sites/default/files/styles/4_3_tablet_above_fold/public/2023-09/Fort%C3%A6llinger1440x1440.jpg?h=6660d6c8&itok=baFba58z)
Ida vil ikke med på tur. Hun råber og græder. Og så er det endda hendes fødselsdag. Skal pædagogerne tvinge hende med? Forsøge at få hende i godt humør? Eller udsætte turen til en anden dag?
Situationer som denne står pædagoger i hver eneste dag. Alligevel kan det være svært at navigere i dem og træffe de rigtige beslutninger. Men ved at omsætte situationerne til pædagogiske fortællinger og dele dem med kollegerne kan pædagoger blive klogere på egen pædagogik og andres - og samtidig få større arbejdsglæde.
Det mener forskerne bag rapporten 'Viden i spil i daginstitutioner'. De ser ligefrem pædagogiske fortællinger som et svar på de forventninger, man har til pædagoger ud fra den nye pædagogiske læreplan.
Hør mere om forskningen i denne udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til den integrerede institution Solsikken nær Aarhus. Her har to pædagoger oplevet fordelene ved fortællinger.