Fortællinger ruster pædagoger til læreplansarbejde
Ida vil ikke med på tur. Hun råber og græder. Og så er det endda hendes fødselsdag. Skal pædagogerne tvinge hende med? Forsøge at få hende i godt humør? Eller udsætte turen til en anden dag?
Situationer som denne står pædagoger i hver eneste dag. Alligevel kan det være svært at navigere i dem og træffe de rigtige beslutninger. Men ved at omsætte situationerne til pædagogiske fortællinger og dele dem med kollegerne kan pædagoger blive klogere på egen pædagogik og andres - og samtidig få større arbejdsglæde.
Det mener forskerne bag rapporten 'Viden i spil i daginstitutioner'. De ser ligefrem pædagogiske fortællinger som et svar på de forventninger, man har til pædagoger ud fra den nye pædagogiske læreplan.
Hør mere om forskningen i denne udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til den integrerede institution Solsikken nær Aarhus. Her har to pædagoger oplevet fordelene ved fortællinger.