8 kreative ideer: Sådan kan I bruge digitale teknologier
Pædagoger kan spille en meget større rolle i den historie, der handler om kreativitet, fællesskaber, venskaber og stærke oplevelser, som digitale teknologier kan bringe med sig i børn og unges liv.
Det viser forsknings- og udviklingsprojektet "Kreative digitale fællesskaber". Her har et hold forskere i samarbejde med pædagoger fra sfo’er og klubber undersøgt, hvad de digitale teknologier betyder for børn og unge, og hvilke muligheder teknologierne bringer med sig i det pædagogiske arbejde i institutionerne.
”Vi ser, at børn og unge bruger de digitale teknologier til utroligt mange forskellige ting, og det er en væsentlig del af deres hverdag. Der åbner sig et enormt univers og et liv, der leves i sammenhæng med teknologierne,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen, docent og ph.d. ved Center for Pædagogik ved Professionshøjskolen Absalon.
Forsker: Få øje på mulighederne
Det er vigtigt, at børn og unge kan se, at voksne omkring dem synes, at det, de laver, er værdifuldt, og interesserer sig for dem, understreger forskeren. Det gælder også, når det kommer til børns digitale liv.
”Nysgerrigheden på det, børn og unge tager med ind i institutionen, er vigtig. Det er væsentligt, at man prøver at få øje på de muligheder, der er i digitale værktøjer, set fra et pædagogisk perspektiv,” siger han.
Pædagog Martin Thilemann fra Marievangsskolen i Slagelse er en af de pædagoger, der har deltaget i projektet, og han har fået øjnene op for nye pædagogiske muligheder ved at bruge ipads til at skabe musik og video i et dramaprojekt.
Pædagog: Børnene styrer historien
”Det her er børnenes egen arena. Så snart vi siger, at vi skal arbejde med nogle af de nye medier, bliver de vildt interesserede. Når børnene er fanget med det samme, er de gode til selv at gå i gang og til at guide hinanden, hvor de ellers normalt skal voksenstyres lidt mere. Det er en fed energi, jeg tager med som pædagog,” siger han.
Martin Thilemann bruger små digitale film til at fange børnenes interesse for skuespil og filmproduktion.
Det er børnenes ideer og arbejde, der styrer historien, og Martin Thilemanns opgave består i at holde styr på både børn og historien, så der kommer noget godt ud af det. Og så spiller han også tit selv med:
”Børnene kan godt lide, at de voksne deltager og har fjollede roller eller dem, hvor man skal være lidt sur,” fortæller han.