Pædagogikken rykker ind i familien
![Illustration af logbog, lim og blyant](/sites/default/files/styles/4_3_tablet_above_fold/public/2022-05/P%C3%A6dagogikken%20rykker%20ind%20i%20hjemmet.jpg?h=d07cc655&itok=8hg7YY_Y)
Samarbejdet mellem forældre og pædagoger er i fokus, og pædagogikken begynder at række ud over institutionen og ind i familien. Det viser forskningsprojektet 'Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde', som Lene S. K. Schmidt, Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon, står bag.
Sammen med kolleger har forskeren blandt andet gennemført et policy-studie af et stort antal officielle dokumenter, lige fra højeste plan i OECD og EU og helt ned til den enkelte institutions forældrepjecer og sukkerpolitikker. Konklusionen er, at hjemmet i højere grad end tidligere opfattes som et læringsmiljø, og at pædagoger og forældre forventes at samarbejde om børnenes læring og udvikling.
Hør mere om forskningen i nyeste udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til vuggestuen på Corneliusmindevej i Kastrup. Her arbejder pædagoger og forældre sammen gennem små kufferter og logbøger, der fungerer som bindeled mellem hjem og daginstitution.