Pædagogikken rykker ind i familien

Nu skal barnets hjem være et læringsmiljø, og pædagoger skal vejlede forældre om læring, viser Lene S. K. Schmidts forskning.
Illustration af logbog, lim og blyant
Forskning fra Lene S. K. Schmidt dokumenterer, hvordan pædagogikken rykker ind i hjemmet.

Samarbejdet mellem forældre og pædagoger er i fokus, og pædagogikken begynder at række ud over institutionen og ind i familien. Det viser forskningsprojektet 'Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde', som Lene S. K. Schmidt, Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon, står bag.

Sammen med kolleger har forskeren blandt andet gennemført et policy-studie af et stort antal officielle dokumenter, lige fra højeste plan i OECD og EU og helt ned til den enkelte institutions forældrepjecer og sukkerpolitikker. Konklusionen er, at hjemmet i højere grad end tidligere opfattes som et læringsmiljø, og at pædagoger og forældre forventes at samarbejde om børnenes læring og udvikling.

Hør mere om forskningen i nyeste udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til vuggestuen på Corneliusmindevej i Kastrup. Her arbejder pædagoger og forældre sammen gennem små kufferter og logbøger, der fungerer som bindeled mellem hjem og daginstitution.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.