Koncepter splitter pædagoger

Pædagogiske koncepter er massivt udbredt i danske institutioner - og splitter pædagoger i for og imod, viser forskning af Christian Aabro fra Københavns Professionshøjskole.
Stresset kvinde holder sig på hovedet

LP, DUÅ, ICDP, TOPI, TRAS og andre pædagogiske systemer, værktøjer, metoder og koncepter er at finde i daginstitutioner over hele landet. Og de pædagoger, der arbejder med dem, har et blandet forhold til dem.

Koncepterne giver pædagoger sikkerhed, anerkendelse og handlekraft - men samtidig opleves de som påtvungne, udtryk for mistillid og som noget, der gør pædagoger usikre på deres arbejde.

Det er en af konklusionerne i forskningsprojektet 'Programmering af pædagogikken', som lektor Christian Aabro, Professionshøjskolen UCC, har stået i spidsen for. Hør ham fortælle om sin forskning i nyeste udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kan møde tre pædagoger, der har erfaring med at arbejde med koncepterne.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.