Børn med ADHD: Sådan støtter I dem på de sociale medier
Er jeg kun god nok, hvis jeg får mange likes? Er det over stregen at dele andres private billeder, og hvordan skriver man egentlig til hinanden på nettet?
De sociale medier åbner op for en række af svære spørgsmål hos unge. Reglerne for, hvordan man gebærder sig er uskrevne, men enormt vigtige for at forblive en del af det sociale fællesskab. Har man samtidig en diagnose som ADHD eller autisme at slås med, kan det digitale liv være endnu sværere at finde hoved og hale i. Det vil et nyt materiale fra Red Barnet og ADHD-foreningen gøre op med.
Foreningerne opfordrer til, at især klubpædagoger blander sig i de unges digitale færden, og materialet kan bruges som afsæt til den svære snak om, hvad man bør og ikke bør gøre på nettet, siger projektansvarlig fra ADHD-foreningen Anna Furbo Rewitz.
Hvorfor skal man især tale med den gruppe unge?
»Deres kognitive vanskeligheder gør, at det er sværere for dem at gennemskue og aflæse, hvad andre mener, når de skriver på nettet. For eksempel kan det være svært at forstå ironi. Samtidig kan de også være meget impulsive, for eksempel at skrive noget grimt til andre. Vi ved, at det kan være et vanskeligt emne at tage op med de unge, men det er en stor del af deres liv og fyndler så meget i deres hverdag, og derfor opfordrer vi til, at pædagoger blander sig.«
Hvilke uskrevne regler, kan de have svært ved?
»Hurtig respons betyder meget på sociale medier, så hvis man ikke får svaret inden for et vist tidsrum, så er de andre bare videre. Det kan være svært at overskue og i det hele taget at vurdere de sociale koder online, når man er udfordret kognitivt. Og så bliver man presset og får måske skrevet noget uhensigtsmæssigt. Samtidig er de også ekstra sårbare i forhold til at have brug for likes og for, at andre kommenterer de ting, de lægger op.«
Hvad kan der ske, hvis de ikke får vejledning?
»De kan komme til at dele for meget af sig selv. Både ved at udlevere sig selv eller private oplysninger eller ved at dele for eksempel nøgenbilleder. Det er et stort problem for mange piger. De er nemmere at påvirke, og derfor kan de risikere at blive krænket. Pigerne er jo lige så fysisk udviklede som alle andre, men kognitivt er de nogle år bagud, og det kan være svært for dem at gennemskue, hvad hensigterne for andre kan være, eller hvad konsekvenser er af for eksempel at sende nøgenbilleder. De får måske nemmere lyst til at dele ud af sig selv, fordi de føler, at de får en ny ven, eller at andre bedre kan lide dem.«
Er du OK på nettet?
Det gratis materiale ligger frit tilgængeligt på erduokpånettet.dk og indeholder alt fra tests og spil til forslag til, hvordan man kan gå i dialog med de unge om de mange udfordringer ved at begå sig på nettet. Materialet kommer med forslag til helt konkrete øvelser, der for eksempel sætter fokus på, hvordan man fremstår på sin profil, hvilke billeder, man må dele, hvordan man undgår at handle for impulsivt i konfliktsituationer.
Bag materialet
Materialet er udarbejdet af Red Barnet og ADHD-foreningen i samarbejde med Fremtidsfabrik, Medierådet for Børn og Unge, Center for Digital Pædagogik og Ungdomsringen. Materialet henvender sig primært til klubpædagoger, specialpædagoger og lærere.