Vi har ikke brug for turbopædagoger
I Danmark står vi over for en voksende udfordring: Flere børn og unge mistrives, flere får diagnoser, kvaliteten i vores daginstitutioner er udfordret, og skolerne kæmper med at inkludere elever med forskellige behov. Det kalder ikke på mindre uddannelse af vores pædagoger. Tvært imod kræver det en stærk faglighed og en stor modenhed at tackle de komplekse opgaver, som det pædagogiske arbejde i vores daginstitutioner, fritidsinstitutioner og skoler indebærer.
Regeringens ambition om at styrke pædagoguddannelsen med mere undervisning, mere feedback og bedre praktik er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Samtidig er det positivt, at regeringen har blik for at fastholde de studerende på uddannelsen, uanset om de kommer med stærke eller svage forudsætninger for at gennemføre uddannelsen. Der er brug for en uddannelse, som både er mere attraktiv og klæder de studerende bedre på til den virkelighed, de kommer til at møde.
Men hvis man med den anden hånd udvander adgangskravene til uddannelsen, er vi lige vidt. Mange af de studerende på pædagoguddannelsen har allerede i dag svage studieforudsætninger og kæmper med grundlæggende færdigheder som læsning og skrivning. Og for mange falder fra.
Derfor er det helt skørt, at regeringen med sin uddannelsesreform vil gøre vejen til en pædagoguddannelse nemmere med en 2-årig EPX som hovedvej til uddannelsen. For regningen ender hos professionshøjskolerne.
Derfor er det helt skørt, at regeringen med sin uddannelsesreform vil gøre vejen til en pædagoguddannelse nemmere med en 2-årig EPX som hovedvej til uddannelsen. For regningen ender hos professionshøjskolerne, hvor de studerendes faglige udgangspunkt bliver desto ringere. Det er både skidt for niveauet i undervisningen, det giver de studerende med svage studieforudsætninger et endnu sværere udgangspunkt for at gennemføre uddannelsen, og det indebærer en overhængende fare for, at de fagligt stærkeste studerende vælger uddannelsen fra, fordi det faglige niveau bliver for lavt og uddannelsens prestige lider endnu et hak.
Vi har ikke brug for turbopædagoger. Vi har brug for dygtige, engagerede pædagoger, der har de nødvendige faglige forudsætninger til at håndtere de stigende krav i dagtilbuddene og på skolerne. Derfor er det ikke nok at styrke selve uddannelsen, hvis man ikke samtidig sikrer sig, at de studerende er parate både fagligt og modenhedsmæssigt til at gennemføre uddannelsen. Derfor er vores opfordring til regeringen, at de unge, som ønsker at læse til pædagog, selvfølgelig skal leve op til samme adgangskrav som dem, der vil være lærer, sygeplejerske eller tage en anden professionsuddannelse. Nemlig en 3-årig EPX.