Uddannelsesreform skal sikre flere og dygtigere pædagoger

Pædagoguddannelsens problemer var der enighed om fra start: Kvaliteten er ikke god nok og uddannelsens prestige er for ringe. Det har sat sit tydelige aftryk i søgningen til uddannelsen, som er faldet med 45 procent siden 2016. Uddannelsen trænger ganske enkelt til et massivt løft, hvis vi i fremtiden både skal lykkes med at få flere unge til at uddanne sig til pædagog og sikre den faglige kvalitet i vores børns daginstitutioner, fritidsinstitutioner og skoler.
Regeringens planer for en ny pædagoguddannelse har mange gode takter med et absolut nødvendigt økonomisk løft, så de studerende kan få mere undervisning på mindre hold, mere feedback og en bedre praktik.
En reform af ungdomsuddannelserne skal naturligvis også have øje for, at pædagoguddannelsen ikke lider et prestigetab eller får et svagere stundentergrundlag.
Men skal vi løse de problemer, er det ikke nok at se isoleret på pædagoguddannelsen. En reform af ungdomsuddannelserne skal naturligvis også have øje for, at pædagoguddannelsen ikke lider et prestigetab eller får et svagere stundentergrundlag.
Og her er der desværre en meget bekymrende blind vinkel i regeringens udspil. For hvis den nye 2-årige EPX-uddannelse bliver adgangsgivende til pædagoguddannelsen, men ikke til de andre mellemlange videregående uddannelser, så som lærer- og sygeplejerskeuddannelsen, løser vi ikke uddannelsens problemer.
Ja, vi mangler pædagoger. Men nej, vi løser det ikke ved at slække på kravene og gøre det lettere at blive pædagog. Det kommer til at give tilbageslag for både uddannelsens prestige og dens faglige niveau.
Vil man styrke uddannelsen, kan man selvfølgelig ikke se bort fra den opgave der ligger i at sikre, at ungdomsuddannelserne ruster de unge godt nok.
Pædagoguddannelsen har i forvejen et bredt studentergrundlag, og vi ved, at de studerende med de svageste forudsætninger er mere tilbøjelige til at falde fra i dag. Vil man styrke uddannelsen, kan man selvfølgelig ikke se bort fra den opgave der ligger i at sikre, at ungdomsuddannelserne ruster de unge godt nok. Ellers sender man bare regningen videre til pædagoguddannelsen, hvor det faglige udgangspunkt bliver dårligere.
Virkeligheden stiller tårnhøje krav til pædagoger og vores faglighed, og så gør vi altså de unge en bjørnetjeneste, hvis ikke vi også stiller høje krav til dem på pædagoguddannelsen.
BUPL har hele tiden sagt nej til turbo-uddannelse. For os har det især handlet om at afværge en forkortelse af selve pædagoguddannelsen, men det handler selvfølgelig også om at sikre, at dem, der bliver optaget på uddannelsen, ikke er blevet trukket hurtigere igennem et ungdomsuddannelsessystem, og derfor ikke har gode nok faglige forudsætninger og den modenhed det kræver, at blive en dygtig pædagog.
Som pædagog bringer man i den grad sig selv i spil som en del af sin faglighed, og derfor har vi brug for pædagoger, som både har gode faglige forudsætninger, og som har haft tid til dannelse og til at opbygge den personlige modenhed og dømmekraft, som er afgørende for at man kan håndtere de komplekse opgaver, der opstår i arbejdet med mennesker. Jeg kunne ikke være mere enig i, at de unge har brug for tid. Jeg forstår bare slet ikke, hvordan regeringen er kommet frem til den konklusion, at det ikke gælder dem, der vil være pædagog.
Vi har ikke brug for en ny hurtig hovedvej ind til pædagoguddannelsen. Nej, vi har brug for studerende, som er fagligt og modenhedsmæssigt klar til at tage en mellemlang videregående uddannelse.
Vores børn og unge har ikke brug for turbopædagoger. De har brug for dygtige pædagoger, som har haft tid til at modnes og til at opbygge en stærk faglighed.
Vi har ikke brug for en at signalere til de unge, at alle kan blive pædagog, og at pædagoguddannelsen er mindre værd end de andre professionsuddannelser. Nej, vi har brug for en uddannelse, som nyder større prestige end i dag,
Og vores børn og unge har ikke brug for turbopædagoger. De har brug for dygtige pædagoger, som har haft tid til at modnes og til at opbygge en stærk faglighed.
Så kære regering, når nu I er i gang med at gentegne hele uddannelseslandsskabskortet, så husk nu, hvilket problem I satte jer for at løse med pædagoguddannelsen. Vi har brug for en uddannelse af højere kvalitet og med større prestige, og her spiller det også en rolle, at de studerende, som kommer ind, har haft tid nok på en ungdomsuddannelse.