Sådan kan pædagogers faglighed få betydning for børns sundhed
Pædagogers faglighed er afgørende for at sikre børn de bedste vilkår for udvikling og sundhed og der ligger et stort potentiale i et tværfaglige samarbejder mellem pædagoger og sundhedsplejersker i børnehavealderen. Men potentialerne er udfordret af, at både pædagoger og sundhedsplejersker er tilbøjelige til at sætte den pædagogiske faglighed i baggrunden, når fokus er på sundhed. Sådan advarer forskere fra Statens Institut for Folkesundhed, der følger et projekt, hvor pædagoger og sundhedsplejersker samarbejder i børnehaver om at forbedre børns sundhed og motorik inden skolealderen.
”Det er nødvendigt, at begge professioners fagligheder kommer i spil, både den sundhedsfaglige og den mere upåagtede pædagogiske faglighed,” siger forsker i sundhedsfremme ved Statens Institut for Folkesundhed Dina Danielsen, der sammen med sin kollega Calina Leonhardt følger indsatsen.
”Når vi kigger på sundhedsfremme og børns vilkår for udvikling, så er pædagogerne enormt vigtige. Vi ser et stort potentiale i det tværfaglige samarbejde mellem sundhedsplejersker og pædagoger i børnehavealderen,” siger Calina Leonhardt.
Tværfagligt samarbejde skal forbedre børns sundhed
Forskerne har observeret og interviewet sundhedsplejersker og pædagoger, der samarbejder i børnehaver i nogle udvalgte lokalområder. Sundhedsplejen har historisk haft enormt stor betydning for danske børns sundhed. Men hun møder kun børnene i spædbørnsalderen og skolealderen.
”Tanken er, at man kan lave et samarbejde mellem pædagoger og sundhedsplejersken i børnehavealderen for at hjælpe de børn bedre i de år,” forklarer Calina Leonhardt.
I projektet kommer sundhedsplejersken på besøg i daginstitutionen til de 4-årige børn, og så leger de i små grupper og laver nogle motoriske øvelser. Hvis sundhedsplejersken får øje på noget med sit sundhedsfaglige blik, kan hun samarbejde med pædagogerne om at få hjulpet børnene i hverdagen bagefter.
”Håbet er, at ved at de to grupper, der begge har så meget viden om børn, arbejder sammen, kan vi forbedre børnenes sundhed,” siger Calina Leonhardt.
Fokus på sociale vilkårs betydning for børns sundhed
Det er ”utroligt vigtigt”, at pædagogerne er med i indsatsen for sundhedsfremme, understreger Calina Leonhardt. For de senere år, er der kommet langt med fokus på sociale vilkårs betydning for børns sundhed.
”Der er to forskellige traditioner inden for sundhedsplejen og pædagogikken, men det, vi taler meget om i sundhedsfremme nu, er betydningen af de sociale faktorer for sundheden. Det er vi nødt til at italesætte for de praktikere, der står derude med børnene,” siger hun.
Pædagogerne har et indgående kendskab og viden om børnene og deres relationer i børnehaven, og de ved utroligt meget om, hvordan man kan arbejde med børns læring og udvikling, meget mere end sundhedsplejerskerne gør, understreger Dina Danielsen.
Pædagoger er rollemodeller
Sundhedsfremme handler bl.a. om at få en opmærksomhed på flere alsidige muligheder for bevægelse i hverdagen i institutionen, der fx kan styrke børnenes motorik, og som er oplagt at integrere i den øvrige pædagogik. Det vil især komme børn til gode som ikke er bevægelsesvante hjemmefra. Pædagoger er rollemodeller også i helt spontane hverdagsaktiviteter:
"Hvis man som pædagog går med og selv laver nogle kolbøtter, eller hvad man nu kan finde på af sjove aktiviteter, er børnene næsten altid friske. Det pædagogiske personale kan nogle gange føle sig hæmmet, men det gør en forskel for børnenes motivation, at de er med, og børnene er ikke så dømmende overfor, om kolbøtterne er perfekte," siger Dina Danielsen.
Pædagoger så ikke relevansen af egen faglighed
Forskerne har observeret under sundhedsplejerskens besøg og interviewet både pædagoger og sundhedsplejersker. De fik øje på, at pædagogerne havde svært ved at se deres eget vigtige bidrag til det tværfaglige samarbejde. Mens sundhedsplejerskerne så deres rolle som ’ekstern konsulent’, der kom i daginstitutionen med autoritet, ekspertviden og kontrol, havde pædagogerne et indtryk af, at de lagde hus til en sundhedsfaglig undersøgelse. At sundhedsplejersken kom med sin viden, udførte undersøgelsen og bestemte.
”Pædagogerne havde en tilbøjelighed til ikke at se deres egen faglighed som relevant i denne her kontekst. Det er vigtigt, at pædagogerne selv kan se, hvor væsentlig pædagogikken er i det sundhedsfremmende arbejde. Konsekvenserne er, at der går noget vigtigt tabt i samarbejdet, når pædagogerne ikke ser deres eget bidrag som vigtigt. Både i indsatsen og i implementeringen efterfølgende,” siger Calina Leonhardt.
Sundhedsplejersker kan lære en masse af pædagoger
Begrebet ’sundhedsfremme’ har de senere år rettet et fokus på de sociale og socioøkonomiske vilkårs betydning for børns sundhed.
”Sundhedsfremme handler ikke som sådan om sygdom, men om grundvilkår for sundhed. Der spiller pædagogerne en kæmpe rolle, fordi de tilbringer så meget tid med børnene,” siger Calina Leonhardt.
Pædagogers faglighed er at skabe meningsfulde fællesskaber og havde den holistiske tilgang til børnene og deres hverdag, særligt når det kommer til at have blik for børns særlige behov og deres udvikling. Det er netop, hvad sundhedsfremme handler om, påpeger Calina Leonhardt.
”Det er den retning, vi går, og det er vigtigt At få pædagogernes faglighed i dette arbejde tydeliggjort. Fordi de kender børnene godt, og fordi sundhedsplejerskerne også kan lære en masse mere om børns sundhed, udvikling og trivsel gennem samarbejdet med pædagoger,” siger hun.