Pædagoger kan støtte de unges digitale dannelse
Unge, der tankeløst deler sexvideoer i jagten på ’likes’. 14-årige, som ligger søvnløse, fordi de skal svare deres ’flammevenner’ på Snapchat. Og børn, der er mere på mobilen, end de er til stede i matematiktimen eller ved middagsbordet.
Den digitale verden vælter ind over både børn og voksne og forandrer, hvordan vi agerer, og hvordan vi er sammen.
Det kalder på digital dannelse, mener filosoffen Vincent F. Hendricks og uddannelsesekspert Camilla Mehlsen, der sammen har begået bogen ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’. Bogen henvender sig især til forældre, lærere og pædagoger, som skal forestå den digitale dannelse af den næste generation, fortæller Camilla Mehlsen.
Hvorfor digital dannelse?
»Lige nu ser vi mange skyggesider af den digitale udvikling. Via de digitale og sociale medier florerer alt fra hævnporno til hadefuld tale, og medierne forstyrrer vores opmærksomhed og spreder fake news. Flere unge oplever mobning eller føler sig ensomme, hvis de står uden for de digitale fællesskaber."
"Digital dannelse er nødvendig og kan være med til at gøre os alle sammen mere reflekterede over vores egen brug af de digitale medier. Vi er alle nye i det her, men vi voksne bliver nødt til at tage børnene mere i hånden og hjælpe dem til at blive kritiske mediebrugere«, siger Camilla Mehlsen.
Hvordan gør vi det?
»Vi skal have digital dannelse ind i folkeskolen. Teknologiforståelse er på vej som fag, men digital dannelse er mere end at lære at bruge de nye teknologier og medier – det er også at forstå, mekanismerne bag. Hvad sker der, når vi kommunikerer ansigtsløst og med emojis? Og hvad betyder det, at de sociale medier er designet til at fange og fastholde brugernes opmærksomhed?"
"Det er temaer, pædagoger kan tage op, gerne med udgangspunkt i de unges egne erfaringer. Mange teenagere har flammevenner på Snapchat og går meget op i at have snap-streaks med vennerne hver dag, for ellers mister de flammerne. Voksne tænker ’sikke noget pjat’, men for de unge er det blevet normen, og vil man ændre adfærd, viser flere undersøgelser, at det ikke hjælper at komme med en løftet pegefinger og forbud. Der skal oplysning og medinddragelse til.«
Hvad er der på spil?
»Hvis vi ikke tager den digitale dannelse seriøst, så kommer vi til at se et A- og et B-hold af børn og unge: Dem, der udvikler sunde, digitale vaner, og dem, der ikke gør. Og på sigt vil digital afhængighed måske være sidestillet med at have problemer med kost eller rygning.