Sådan satte vi ind for at få et bedre psykisk arbejdsmiljø 

De fire børnehuse i daginstitutionen Naturstien fik med et projekt om kommunikation og samarbejde forbedret arbejdsmiljøet efter en længere periode med megen udskiftning i personalet, fortæller leder Tue Christian Sørensen.
Legende pige
Er vi glade, smitter det af på børnene, og vi har mere overskud til at være fordybet med det enkelte barn. Derfor er arbejdmilljø med fokus på samarbejde og kommunikation altafgørende i hverdagen.

Det ville vi:
Vi ville gøre en indsats for det psykiske arbejdsmiljø

Daginstitutionen Naturstien består af fire børnehuse, og i alle husene har der været mange udskiftninger de senere år. Vi har fået nye medarbejdere og ledere, og i 2022 fik vi et nyt børnehus. Samtidig har langtidssygemeldinger betydet, at daginstitutionen har været økonomisk belastet. 

I længere perioder har det handlet mere om at få tingene til at hænge sammen end at være på forkant, og det har tæret på medarbejdernes ressourcer, arbejdsglæde og energi. I corona-årene mødtes medarbejderne fra de forskellige huse kun online, så vi følte et behov for at gøre en særlig indsats for at styrke arbejdsmiljøet.

Med stor udskiftning i personalegruppen var der behov for at få et fælles sprog, så vi kommunikerer hensigtsmæssigt med hinanden, også når hverdagen til tider er hektisk. 

Er vi glade, smitter det af på børnene. Har vi ro på vores nervesystem, har vi mere overskud til at være nærværende og fordybet med det enkelte barn. Derfor er arbejdmilljø med fokus på samarbejde og kommunikation altafgørende i hverdagen. 

Det gjorde vi:
Forældrebestyrelsen støttede op om en lukkedag

Vi gik til forældrebestyrelsen, som bakkede op om en ekstraordinær lukkedag, hvor vi kunne afholde en fælles pædagogisk dag for alle medarbejdere. Foredragsholder Lars Mogensen fra Conflict.dk fortalte om konflikthåndtering og kommunikation i praksis, så vi fik en fælles referenceramme, inden vi drøftede emnet i grupper.

En af hans pointer er, at vi ofte hænger fast i gamle mønstre, der ikke altid er hensigtsmæssige, og som vi skal blive bevidste om. Mønstrene er ikke nødvendigvis opstået af ond vilje, men kan være gamle vaner og småting, som pludselig vokser sig store hos kolleger. Lars Mogensen talte om, at hver enkelt af os har triggere, der potentielt kan udløse en konflikt. De skal også frem i lyset, så vi kan forventningsafstemme og undgå konflikter.

Desuden skulle vi øve os i at rose hinanden. I øvelsen skulle den, som modtog ros, ikke ’give igen’, men bare tage imod. 

Efter den pædagogiske dag har vi haft Lars Mogensens pointer oppe på flere personalemøder, gruppermøder og stuemøder. Derudover har vi anvendt dem ved teamudviklingssamtaler, hvor vi også har vi inddraget 4R-modellen for teamssamarbejde – dem, de rhandler om rammer, retning, råderum og relationer. Modellen er med til at tydeliggørede vores forventninger til hinanden og afklarer, at vi alle spiller en rolle i forhold til et godt samarbejde og konfliktløsning.

Det lærte vi:
APV viser større tilfredshed med arbejdsmiljøet

Vi er helt sikkert blevet bedre til at rose og anerkende, afstemme forventninger og sige til og fra. Vores APV viser også større tilfredshed med arbejdsmiljøet og bedre samarbejde med kollegerne. Men det kræver en kontinuerlig indsats. Vi skal hele tiden øve os i at huske at anerkende hinanden.

Det overraskede os:
Vi blev berørt af ros

Flere havde meget svært ved øvelsen, hvor vi skulle tage imod ros uden at give ros tilbage. Det var en øjenåbner, at man kunne blive så berørt af ros og anerkendelse. Vi anerkender jo børnene rigtig meget, men havde lidt glemt hinanden. Det er også en vigtig pointe, at når man husker at rose og anerkende, er det også lettere at gå til hinanden med spørgsmål eller kritik.

Det efterlod projektet i praksis:
Vi har alle et ansvar for et godt arbejdsmiljø

Vi er blevet mere bevidste om, at vi hver især har et ansvar for det gode arbejdsmiljø. Det er ikke kun op til de andre. Det betyder også, at der er langt mindre snakken i krogene, og at vi hurtigere får drøftet og løst mulige konflikter.

Som en udløber af projektet om kommunikation og samarbejde har vi udviklet nye introplaner for nye medarbejdere. En del af ansvaret for introduktionen er blevet uddelegeret til medarbejderne, så de nye hurtigere bliver knyttet til deres kolleger og straks får indsigt i meget af det usagte i en hverdag på en daginstitution. Vi har også indført en mentorordning – en positiv sidegevinst af hele forløbet.

Gode råd til andre pædagoger

  • Øv jer i at rose og anerkende hinanden. Det har overraskende stor betydning
  • Få det usagte fortalt, og undgå snakken i krogene.
  • Husk at vi er ansat til at samarbejde.
  • Vær opmærksom på gamle mønstre og vaner, der ikke altid er hensigtsmæssige

Vil du vide mere?

Så kan du kontakte leder Tue Christian Sørensen på mail tue.christiansorensen@silkeborg.dk

Logo Naturstien Silkeborg

Om projektet

Naturstien i Silkeborg i består af fire børnehuse, som havde oplevet stor personaleudskiftning.

Projektet ’Kommunikation og samarbejde – grundlaget for et godt arbejdsfællesskab’ forløb fra februar til august 2024 og var med til at løfte arbejdsmiljøet i de enkelte huse og på tværs af institutionen. 

Projektet var støttet af BUPL’s Udviklingspulje.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.