Pædagoger er lavest i tværfaglige hierarkier. Det er Birgitte 'sgu ligeglad med'

Der er forskellige tilgange til tværfagligt samarbejde, viser forskning. Og det har betydning for pædagoger som Birgitte Hørup Andersen.
Pædagog Birgitte Hørup Andersen står med armen om et barn
Pædagog Birgitte Hørup Andersen giver hver dag børnene i Ressourcen mulighed for at få et åndehul.

Skal vi koordinere, hvem der gør hvad lige nu? Eller skal vi arbejde sammen om at forstå de dybereliggende årsager til, at et barn eller en ung ikke trives?

Der er forskellige opfattelser af, hvordan man griber tværfagligt samarbejde an. Og det får stor betydning for pædagoger, der arbejder sammen med andre fagligheder for at styrke børn og unges trivsel.

Det viser forskning fra lektor Janne Hedegaard Andersen, som ofte oplever, at pædagoger er lavest i de tværfaglige hierarkier.

Pædagog Birgitte Hørup Andersen er 'sgu ligeglad med', hvordan nogle faggrupper ser på pædagoger. For i Ressourcen i Odder, hvor hun hver dag hjælper skolebørn, som har brug for lidt ekstra, anerkender man hinandens fagligheder. Det virker. Og det er enormt befriende at have lov til at gøre det, man er bedst til.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.