Nye regler om arbejdsulykker forringer beskyttelsen af pædagoger: Det skal du vide som AMR

Der er vedtaget nye regler om anmeldelse af arbejdsulykker. BUPL er kritisk, for reglerne giver dårligere beskyttelse til medarbejdere og gør det sværere at bruge data til at forebygge.
Nye regler for arbejdsulykker

Der er nye regler om arbejdsulykker på vej. I dag skal en ulykke anmeldes, hvis den har ført til én sygedag ud over dagen, hvor det skete. Fra 1. juli skal en ulykke først anmeldes, hvis den har ført til tre sygedage ud over dagen for hændelsen.

Det er en forringelse af medarbejdernes vilkår, mener BUPL, som i lighed med flere andre fagforbund har arbejdet imod ændringerne.

“De nye regler forringer beskyttelsen af vores medlemmer. Bliver en ulykke ikke anmeldt, fordi den måske kun har ført til én eller to sygedage, vil man stå svagere i forhold til at få arbejdsskadeerstatning, hvis det senere viser sig, at skaden var værre, end man måske først vurderede,” siger Johnny Gaardsdal, medlem af forretningsudvalget i BUPL med politisk ansvar for blandt andet arbejdsmiljø.

Han er også kritisk over for signalværdien i de nye regler.

”Det sender et signal til arbejdsgiverne om, at der er nogle ulykker, som de ikke behøver at tage alvorligt,” siger han.

Mister mulighed for at forebygge

Når færre ulykker indberettes, mister arbejdsmiljøorganisationen i den enkelte institution et vigtigt redskab til at forebygge ulykker. Det er et problem.

“Mindre ulykker fungerer ofte som advarselslamper. Der har tit været flere små hændelser i bestemte situationer, som man kan bruge til at forebygge. Men hvis man ikke anmelder, gemmer man jo ikke de oplysninger, og dermed er det svært at reagere,” siger Johnny Gaardsdal og forklarer, at det for eksempel kan være, hvis medarbejdere på en bestemt trappe er kommet lettere til skade ved tunge løft. 

Ved at anmelde skaden, kan man bruge oplysningen til at forebygge, at det sker igen. Det er der heller ingen grund til at stoppe med at gøre.

“Vores opfordring er at blive ved med at registrere alle ulykker, netop for at forebygge at det sker igen,” siger han.

Sparer meget lidt tid

Begrundelsen for at ændre reglerne har i høj grad været, at de skulle forenkles, så det bliver enklere for private og offentlige arbejdsgivere. Det har dog ikke den store betydning i et dag- eller fritidstilbud.

”Det er en forenkling, men i praksis er det ikke noget lederne i dag bruger særlig meget tid på,” siger Johnny Gaardsdal.

Det bliver bakket op af beregninger, som fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, da det blev fremsat. Her står der, at de nye regler i “begrænset omfang vil medvirke til at lette den administrative byrde for arbejdsgiverne.”

Konkret har Arbejdstilsynet regnet sig frem til, at hele den offentlige sektor samlet kommer til at spare mindre end et årsværk med de nye regler. Det samme gælder for den private sektor. 

Gode råd til AMR, når de nye regler træder i kraft

Anmeld alle ulykker

- Hold fast i den gode praksis og registrer, anmeld og analysér ulykkerne i samarbejde med ledelsen. På den måde kan I forebygge fremtidige ulykker og sikre medlemmerne, hvis der senere skulle komme en sag om erstatning for arbejdsskade.

Anmeld via BUPL

- Hvis arbejdsgiveren ikke vil anmelde mindre ulykker, kan du hjælpe dine kolleger med at gøre det via BUPL.

Arbejdsulykker blandt pædagoger

Mere end hver tiende pædagog har inden for det seneste år været udsat for en arbejdsulykke. Det viser de nyeste tal fra Arbejdstilsynet. 

Eksempler på ulykker kan være fald, pludselige løfteskader eller voldsomme episoder med spark og slag.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.