Leder: Nyt forskningsunivers gør os alle dygtigere
Er du på udkig efter forskning i emner som børneperspektiver, leg, natur og udeliv, kan du med fordel besøge BUPL’s nye omfattende forskningsunivers.
Det gælder også, hvis du vil vide, hvad forskningen siger om forældresamarbejde eller pædagogisk læringsmiljø – eller et af de mange andre i alt 31 temaer i forskningsuniverset.
Hvert tema rummer stribevis af artikler, podcast og guider, der kan give dig og dine medarbejdere ny viden og inspiration.
Og som leder kan du sætte indhold fra forskningsuniverset i spil, når du og personalegruppen vil udvikle og undersøge jeres pædagogiske praksis.
Forskning er et spejl for vores praksis
En af de pædagogfaglige ledere, som bruger BUPL's forskningsstof til netop at udvikle og undersøge den pædagogiske praksis, er Rikke Munck Petersen fra Bondebyens Børnehave i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Hun ser forskningsuniverset som en god håndsrækning til lederne – og til hele professionen.
”Vi har brug for forskning, som gør os klogere, og som vi kan spejle os selv og vores praksis i. Jeg er ret opsøgende efter forskning, der kan hjælpe os til at skabe den gode pædagogiske kvalitet hele vejen rundt. Hos os er hele huset er optaget af ny viden, som vi drøfter og deler med hinanden. Og her kan vi jo bruge forskningsuniverset,” siger hun.
Værdifuldt udgangspunkt for faglige diskussioner
Som leder tager Rikke Munck Petersen ofte forskningslitteratur eller -artikler med til personalemøderne. Det giver et godt udgangspunkt for at drøfte, planlægge og evaluere det pædagogiske arbejde.
”På vores møder går vi i dialog med forskningen. Hvis vi for eksempel har læst om forskning i leg, oversætter vi det til vores virkelighed: Hvad hæfter vi os ved? Hvordan ser det ud hos os? Hvad kunne vi trække med ind i vores praksis. Og hvis vi gør det, hvordan kan vi så bagefter se, at vi er lykkedes med det, som vi ville? ” forklarer hun.
For Rikke Munck Petersen er det både vigtigt at få ny viden og at forholde sig reflekteret til den viden, man allerede bygger sin praksis på.
Hun kommer med et eksempel:
”Ressourcesyn på børn er meget vigtigt for os. Her kan vi genbesøge, hvad der ligger i begrebet, og hvordan vi forstår det. På den måde kan vi være sikre på, at vi taler om det samme og få øje på, hvornår vi har et ressourcesyn på børnene, og hvornår vi måske ikke har.”
Inspiration om alt fra udeliv til specialpædagogik og tværfaglighed
I forskningsuniverset finder Rikke Munck Petersen podcast og artikler, der kunne være gode at bruge både på møder og i samarbejdet med blandt andre faglige fyrtårne og andre pædagoger med særlige funktioner.
For eksempel om natur og udeliv, for børnehaven har i 2024 fokus på at styrke det pædagogiske læringsmiljø på udearealerne.
Bondebyens Børnehave rummer to ressourcegrupper for børn med særlige behov foruden fire almene stuer. To af de almene stuer har i alt tre inklusionspladser til børn med støtte i et større børnefællesskab. Derfor er temaerne om specialpædagogik og tværfagligt samarbejde i høj grad vigtige, fortæller hun.
Deler med lederkolleger og forvaltning
Også temaerne om pædagogers historie og tradition, pædagogfaglig ledelse og pædagogers arbejdsmiljø vækker begejstring hos Rikke Munck Petersen.
For hende er det helt naturligt at dele podcast og artikler med sit netværk uden for daginstitutionen. Det kan være lederkolleger i og uden for kommunen eller tværfaglige samarbejdspartnere.
”Når vi deler viden, bliver vi alle sammen dygtigere til vores arbejde med børnene,” siger hun.
Du kan besøge forskningsuniverset på bupl.dk/forskning