Gode råd: Sådan støtter I bedst LGBTQ+-børn og unge
De bliver mødt med skældsord, de har ofte tanker om selvmord og de føler sig ensomme. LGBTQ+-børn og unge i grundskolen har mere end rigeligt at slå med, mens de både bakser med deres kønsidentitet og andres syn på dem, viser undersøgelse (se faktaboks nederst).
Andreas Beck Kronborg, projektleder hos LGBTQ+ Ungdom, peger på, at pædagoger har kompetencerne til at støtte og hjælpe disse børn og unge. Her får du hans råd til det pædagogiske arbejde med unge regnbuepersoner.
1. GØR DIG SELV TIL EKSPERTEN
Mange unge LGBTQ+-personer oplever, at de fx i skolen bliver gjort til ekspert i køn og seksualitet. Men det er et stort ansvar at give en ung person, der måske kæmper med sin egen identitet. Det kan være grænseoverskridende at skulle fortælle om det til resten af klassen eller gruppen af unge, når det er så personligt. Du kan derfor tage en stor byrde fra den unges skuldre, hvis du i stedet tager ansvar for snakken og gør dig selv til eksperten på området.
2. GENNEMSIGTIGHED
Det er bedst at tage hånd om udfordringen fra start, inden problemet udvikler sig. Det er derfor en god idé, at man som folkeskole, SFO eller klub har en tydelig inklusionspolitik, der rummer unge LGBTQ+-personer. Det skal stå på hjemmesiden og kunne drøftes til forældresamtaler, så det er tydeligt, hvad der er i orden, og hvad der ikke er i orden.
3. TAL SPROGET
Det kan være svært at tage snakken med en ung regnbueperson om, hvordan det går, hvis man ikke helt ved, hvad man taler om. Men hvis du sætter dig ned sammen med en dreng, der lige er sprunget ud og siger: ’Hej Martin, hvordan går det? Var det noget med, at du er queer?’, så viser du ham, at du har sat dig ind i begreberne, hvilket gør det tryggere for ham at åbne sig op. Det vigtige er ikke, at man kan sige det hele perfekt fra start, men at vise den unge, at man gør et forsøg af respekt for dem.
4. MINDRE FOKUS PÅ KØN
Næste gang, du står i et klasselokale fyldt med larmende børn og råber: ’Drenge og piger, nu skal I være stille!’, så udskift ’drenge og piger’ med ’venner’, ’alle sammen’, ’7.B’ eller noget fjerde kønsneutralt. Fidusen er at undgå at nævne kønnene unødigt, da nogle børn ikke føler, at de passer ind i hverken det ene eller andet køn. Det samme gælder ord som ’drengepige’ og ’tøsedreng’, der indikerer, at der er noget galt med som dreng at være feminin eller med som pige at være maskulin.
5. RESPEKTER DERES HISTORIE
Når du har fået skabt en god relation med en ung, der har fortalt sin historie til dig, er det vigtigt, at du ærer den tillid, der er blevet givet, og at du ikke fortæller den unges historie videre uden tilladelse. Det er nemlig noget, flere LGBTQ+ -unge siger, at de har oplevet. Men selvom det kan være relevant at nævne for fx forældre, er det vigtigt først at spørge den unge, om du må sige det.
6. BLIV KLOGERE
LGBT+ Danmark tilbyder et kursus til blandt andre pædagoger, hvor du opbygger viden på området og lærer til at tackle de problemstillinger, der måtte opstå. Kurset strækker sig over en arbejdsdag og har til hensigt at give dig en grundlæggende viden om LGBT+-identiteter, køn og seksualitet i et normkritisk perspektiv. Derudover får du metoder til at håndtere LGBT+-relaterede problematikker i arbejdet med børn i grundskolealderen via øvelser og analyser. Kurset er udviklet i samarbejde med BUPL Nordjylland og Aalborg Lærerforening og tilbydes i hele landet.