Forsker søger ledere og pædagoger: Vær med til at forme fagets fremtid
Stigende mangel på pædagoger kan betyde, at pædagoger i højere grad får en rolle som supervisor for ufaglærte kolleger, som der vil blive flere af.
”Pædagogmanglen er den måske største problemstilling, som daginstitutioner, sfo’er, fritidsklubber og specialskoler står overfor. Politikerne vil forkorte uddannelsen, så der hurtigere kommer flere pædagoger til, og kollegaledelse italesættes som en del af løsningen. Men hvem siger, at pædagoger vil tage den opgave på sig? Jeg har ikke hørt nogen sige, at de er blevet pædagoger for at være supervisor for ufaglærte fremfor at være sammen med børnene”, siger Søren Voxted.
Han er lektor på Institut for Virksomhedsledelse på SDU og udgav tidligere i år bogen ’Ledelse af dagtilbud’ plus en undersøgelse blandt pædagogfaglige ledere, som viste, at institutioner med fokus på skriftlighed i langt de fleste tilfælde også har en høj faglig kvalitet.
Hvor mon professionen udvikler sig hen?
Nu vil Søren Voxted skrive bogen ’Den nye pædagogiske arbejdsplads’, og derfor har han brug for at tale med pædagogiske ledere og pædagoger om, hvordan de ser deres fag udvikle sig.
”Bogen skal handle om, hvordan pædagogiske arbejdspladser kommer til at se ud, og hvad det kræver af ledere og pædagoger. Der kan være pædagoger, som synes, det vil være spændende at være supervisor og måske få lidt mere i løn, men hvad forudsætter det af kurser og uddannelse? Det vil jeg tale med ledere, pædagoger og nøgleansatte som vejledere og faglige fyrtårne om, for de er i praksis og ved, hvordan fremtidens pædagogiske arbejdspladser begynder at tegne sig.”
Ligesom uhyggelige spøgelser
Søren Voxted vil tale med lederne om, hvordan de forestiller sig deres rolle, hvis pædagoger skal også rette deres faglighed mod ufaglærte kolleger.
”Det er en virkelighed, som forskere, eksperter og faglige organisationer tegner, men tror de pædagogiske ledere også, at deres arbejdspladser ændrer sig, at fremtidens arbejdsstyrke vil kræve meget mere styring frem for delegering af ledelse til medarbejdernes læringsfællesskaber, og at pædagogerne skal bruge deres faglighed overfor ufaglærte kollegaer? Eller er det ligesom med spøgelser: De er uhyggelige, men inderst inde ved vi godt, at de ikke eksisterer,” siger Søren Voxted.
Ønsker kontakt til så mange som muligt
”Jeg vil helst tale med ledere, pædagoger og faglige fyrtårne fra samme institution, men det er ikke et krav. Det vigtigste er, at de kan fortælle, hvordan deres arbejde udvikler sig, og hvordan det er blevet anderledes at være leder eller medarbejder”, siger Søren Voxsted.
Han peger på andre tendenser, som at forventninger og krav fra forældre er taget til, og at børn med særlige behov i større omfang skal integreres i ordinære tilbud.
”Institutionerne kan sende en mail til mig, hvis de vil medvirke. Jeg vil gerne i kontakt med så mange som muligt og håber at kunne gennemføre interviewene i de første tre måneder af 2025. Bogen vil være baseret på i alt 30 interview på hver omkring 60 minutter,” siger forskeren.