Vi kan godt være lidt stolte...
Vi kan godt være lidt stolte...
I en nylig offentligjort undersøgelse af a-kasserne i Danmark scorer BUPL-A ganske flotte karakterer. Undersøgelsen er i virkeligheden to: Dels en undersøgelse af, hvordan a-kasserne fungerer i forhold til hinanden, dels en medlemsundersøgelse, hvor 40.000 medlemmer er blevet udspurgt om deres syn på a-kasserne.
Hvis vi straks kigger på, hvor vi kan være rigtigt godt tilfredse, viser undersøgelsen nemlig:
- at BUPL-A har et meget lavt administrationsbidrag
- at BUPL-A er blandt de fem a-kasser, der har lavest fejlprocent i behandlingen af sagerne.
I medlemmernes udsagn om BUPL-A viser det sig, at
- 84 pprocent siger, de er godt tilfredse med behandlingen i BUPL-A
- a-kassen lever op til deres forventninger som en troværdig og medlemsorienteret a-kasse
- informationerne er let tilgængelige og - ikke mindst - forståelige
- de får en meget tilfredsstillende vejledning
- BUPL-A er placeret mellem de fem bedste på alle områder
BUPL-As medlemmer finder det mere vigtigt at
blive vejledt i job- og uddannelsesmuligheder og at få hjælp til udarbejdelse af handlingsplaner end at få hjælp eller støtte til jobformidling.
På et punkt er medlemmerne dog mindre tilfredse. Det er, når det handler om a-kassens tilgængelighed. De er ikke tilfredse med mulighederne (eller mangel på samme) for at komme i telefonisk kontakt med BUPL-A. Alt i alt er det et resultat, vi kan være tilfredse med. Men der er stadig områder, hvor vi godt kan gøre det bedre. Set med fusionsøjne er det ikke kun BUPL-A, der kan bryste sig. PMF ligger også ret godt i svinget med en medlemstilfredshed, der visse steder overstiger BUPL-As.
To forhold springer i øjnene, når man ser på alle a-kasser samlet: Kasser med højest ledighed og mange medlemmer har også de fleste utilfredse medlemmer. Og - jo højere uddannelse medlemmerne har, des mindre tilfredse er de
Der kan ikke være meget luft tilbage i de borgerliges hetz mod de fagrelaterede a-kasser efter denne benchmarking. Generelt er a-kasserne drevet på en økonomisk forsvarlig måde og med en høj grad af effektivitet, og generelt er medlemmerne godt tilfredse med deres a-kasse. Det ville så bare klæde arbejdsministeren, hvis han kunne komme med et rigtig godt udspil til en aktiv arbejdsmarkedspolitik, der i langt højere grad satser på at få folk i uddannelse eller arbejde (gerne begge dele) frem for at fremme et system, der nærmest fastholder de ledige i ledighed eller sender dem i mere eller mindre perspektivløse arbejdstræningsprojekter.