TEMA: SKOLEREFORM. BUPL: Unaturlig opdeling af dagen

Min karakter 4

»Vi har lavet nogle forandringer, men det kunne være meget bedre. Til næste år kan jeg frygte, hvad der sker. Nu har vi mistet 28 kolleger på skoleområdet. Skolelederne har prioriteret undervisningstimerne. Hvis det, der er tilbage, er den almindelige undervisning, så er der ikke meget tilbage af folkeskolereformen.«

David Nordstrøm, fællestillidsrepræsentant, Hjørring Kommune, medlem af BUPL’s hovedbestyrelse



Det er svært at se, at det giver mening, at Hjørring Kommune har valgt at dele børnenes fritidsliv op i ’frivillig undervisning’ og ’fritidsordning’, mener David Nordstrøm, fællestillidsrepræsentant i Hjørring Kommune og hovedbestyrelsesmedlem i BUPL.

»Det deler unaturligt børnenes dag op i to bidder, når de skal gå fra skoledelen til dagtilbudsdelen, når den frivillige undervisning stopper. Mange steder er der lavet en aftale med dagtilbuddet om, at børnene bliver på skolen, men når børnene ikke har flyttet sig fra skolen, hvorfor gjorde man det så,« spørger David Nordstrøm.

Det er langtfra alle steder, at arbejdet med at få pædagogerne ind i skolen er gået godt. Nogle steder kniber det med forberedelsestiden, påpeger David Nordstrøm.

»Skolelederne har brugt meget energi på at få folkeskolereformen til at fungere og få lærernes arbejdstid til at fungere. Jeg kunne godt have opfattelsen, at pædagogerne nogle gange er kommet lidt i anden række,« siger han.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.