Tamt og visionsløst

BUPL er ikke imponeret af VK-regeringens fremtidsplaner for

Børn, børneinstitutioner og pædagoger kommer ikke til at fylde ret meget på den landspolitiske scene i de næsten 2 1/2 år, der i værste fald er tilbage af valgperioden. I hvert fald ikke, hvis VK-regeringens udspil "Vækst, Velfærd, Fornyelse II" bliver retningsgivende.

Det meste, regeringen kommer med indenfor BUPL's område, er kendt stof. Børnehaver skal via obligatoriske læreplaner blive bedre til at gøre børnene skoleparate og der igennem være med til at bryde den negative sociale arv. Private skal kunne hente profit på at drive daginstitutioner. Der skal være et friere valg mellem offentlige og private daginstitutioner. Pædagoguddannelsen skal reformeres, så den og læreruddannelsen kommer til at spille bedre sammen.

Alt sammen er det hørt før. En enkelt lille nyhed er der dog. Frie grundskoler skal have adgang til at oprette børnehaver.

BUPL er ikke imponeret, hverken af de konkrete forslag eller af visionerne bag. For eksempel synes man, at regeringen ved ensidigt at fokusere på skoleparathed negligerer alle de mange forskningsresultater, som viser, at daginstitutioner af god kvalitet er nøglen til at bryde den negative sociale arv.

Annette Trads Hansen, BUPL's næstformand, siger: "At vi i børnehaverne forbereder børnene på, at de skal i skole, er der ikke noget nyt i. Det har vi altid gjort. Men vi gør mere end det. Vi forbereder børnene på hele livet. Giver dem redskaber, så de kan begå sig socialt og i princippet lære alt. Det er langt mere ambitiøst end at øve med børnene, så de kan regne og skrive, når de starter i skole."

Forslaget om at give private entreprenører adgang til at tjene på at drive børneinstitutioner falder heller ikke i god jord. BUPL frygter med baggrund i norske erfaringer en udvikling, hvor børn af velstillede går i dyre, private institutioner, mens resten er henvist til skrabede offentlige ordninger.

Endnu kendes intet konkret til regeringens planer for en reform af pædagoguddannelsen. Kun vides det, at den ønsker et tættere samspil med læreruddannelsen. Hvis der heri ligger en hel eller delvis sammenlægning af de to uddannelser, er BUPL stået af. De to arbejdsfelter er for forskellige til at kunne rummes i en fælles uddannelse. Et fælles indgangsår er heller ikke nogen brugbar ide, hvorimod der godt kan være musik i fælles moduler i relevante tværfaglige emner.

BUPL's sammenfattende vurdering af regeringens planer for den resterende del af valgperioden lyder: "Det supplerende regeringsgrundlag er tam læsning, der vidner om en regering, der måske ikke er kørt fast, men som er ganske blottet for visioner."

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.