Tal bedre med forældrene

Forældrenes stigende krav til daginstitutionerne er en udfordring. Ny bog giver gode råd om, hvordan pædagoger kan kommunikere bedre med de stadigt mere krævende forældre.

Mange offentligt ansatte oplever, at kommunikationen med borgerne fylder mere og mere på godt og ondt. Det gør sig også gældende for pædagogernes kontakt med forældre. 'Bedre borgerkontakter' er en brugsbog med værktøjer til kommunikationen med de forventningsfulde forældre. Forfatterne Mads Bundesen og Ingeborg Østergaard har skrevet bogen, fordi de i konsulentfirmaet Point of View fik mange henvendelser fra offentlige institutioner, der efterspurgte gode råd til borgerkommunikation.

"Pædagogerne bliver mødt af et højt forventningspres. Forældre er blevet mere krævende end for 25 år siden. De læser Jesper Juuls bøger og gør sig mange tanker om deres barns udvikling og behov. Forældrene forholder sig kritisk til pædagogernes faglighed," siger Mads Bundesen.



Fælles kommunikation. Mads Bundesen slår fast, at pædagogerne må acceptere de krævende forældre som et grundvilkår. Og så skal pædagogerne tage ansvar for kommunikationen. Det gælder både for de planlagte forældresamtaler og for de hurtige samtaler i en hektisk eftermiddagsstund. Pædagogens faglighed skal formidles på en måde, der giver mening for forældrene, og med udgangspunkt i deres barn. Det handler om at skabe en fælles forståelse sammen med forældrene.

"Mange forældre vil opfatte det som en kritik, hvis man for eksempel tager en snak med dem om, at deres barn bruger sutten for meget. Det handler om at skabe en fælles forståelse for problemet, for så er det lettere at finde frem til en fælles løsning. Man skal tale om, hvad institutionen og forældrene hver især kan gøre. Pædagogens faglighed er selvfølgelig vigtig, men hvis de faglige argumenter bruges til at påtvinge forældrene en opgave, så har kommunikationen svigtet," siger han.



Kommuniker faglighed. 'Bedre borgerkontakter' giver konkrete redskaber til ledere og pædagoger, der ønsker en bedre kommunikation med forældrene. Mads Bundesen fortæller, at det handler om spørgeteknik, aktiv lytning, om at afslutte samtaler på en god måde og om at finde frem til forældrenes forventninger til institutionen. Bogens redskaber er især nyttige, når pædagogernes faglige løsninger skal sælges til forældrene.

"De krævende forældre er nemlig kommet for at blive, og hvis deres forventninger skal imødekommes, må pædagogerne være 'rasende gode' til at kommunikere deres faglighed," siger Mads Bundesen.

























































'Bedre borgerkontakter' af Mads Bundesen og Ingeborg Østergaard. Gyldendal Business, 215 sider, vejl. pris 300 kroner.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.