Professor kan ikke anbefale danske institutioner

Professor i psykologi Dion Sommer beklager de fortsatte nedskæringer på daginstitutionerne. Han kan ikke anbefale mange af de danske børnehaver. De er blevet for dårlige, mener han.

Før i tiden var professor i psykologi Dion Sommer en stor tilhænger af, at alle børn gik i daginstitution. Han kendte også mange af de undersøgelser, som viser, at det er godt for børn at gå i gode daginstitutioner. Og han mente, at de danske institutioner på mange planer levede op til den kvalitet, man kunne forlange. Men det gør han ikke længere.

"Forskningen viser, at kvalitet står og falder med normeringen. Jo yngre børnene er, jo flere voksne skal der være. Hvis vi ser på de nul- til treårige, skal der som minimum være en fuldtidsansat til tre børn. Man ved fra forskningen, at øger man antallet af børn pr. voksen, begynder det at gå ud over børnene. Så dårlige normeringer går ud over børnene," siger han.

Dion Sommer bor og arbejder i Århus, som har haft gode normeringer i en årrække. Men nu er der skåret ned i flere omgange, og det ser han også mange andre steder i landet.

"Og så skal man jo huske, at allerede før, man begyndte på de voldsomme nedskæringer, var der væsentlige forskelle på normeringerne rundt omkring i landet. Så det er bare gået den gale vej de fleste steder," siger han.

Dion Sommer går så vidt som til at sige, at han ikke længere kan anbefale forældre at sende deres børn i mange af de danske vuggestuer og børnehaver. De er blevet for dårlige, fastslår han.

"Der er sket en nedslidning både økonomisk og rent rammemæssigt, hvilket gør det meget vanskeligt at være pædagog. Det siger jeg ikke, fordi jeg holder med BUPL, pædagogerne eller forældrene. Det siger jeg, fordi jeg kan se, at det ødelægger børns udvikling."

Den langsomme nederodering af vilkårene og især af normeringerne kalder Dion Sommer 'en årelang deroute'. Han mener, at den bedste løsning er, at Folketinget laver minimumsstandarder, selvom han udmærket ved, at politikerne ikke vil.

"I stedet sender de aben over til kommunerne og taler pænt om det kommunale selvstyre. Men de vil gerne lave læreplaner og sprogtest i alle daginstitutioner, og så er det lige pludselig ikke noget problem at gribe ind," siger han.



Læs selv rapporten

Forskningsoversigten 'Børnehavens betydning for børns udvikling' af Mogens Nygaard Christoffersen og Alva Albæk Nielsen fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd kan downloades på www.sfi.dk eller på www.bupl.dk

Forskningsoversigten er finansieret af BUPL.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.