Pixeline-manden: Din kompetente købmand

Familieterapeut Jesper Juul reklamerer for computerspillet Pixeline i biffen og på tv. Det skader hans troværdighed, mener kommunikationsekspert.

Familieterapeut, foredragsholder og forfatter er nogle af de titler, som Jesper Juul kan smykke sig med. Nu kan manden, der er mest kendt for bogen "Dit kompetente barn", hæfte reklamesøjle på visitkortet.

De seneste måneder er Jesper Juuls kendte ansigt tonet frem i reklamer på TV2, biografer og i bybilledet. Her fortæller han danske forældre, at det er en god ide at købe computerspillet Pixeline til deres børn.

Det har han to gode grunde til.



"Jeg er freelancer og skal tjene penge hver dag, og så synes jeg, Pixeline er et udmærket produkt. Jeg taler med mange forældre, som er bekymrede for deres børns brug af computere. For mig er det her en mulighed for at sige: Her er et gedigent dansk produkt, som er godt for børnene og kan berolige forældrene," siger Jesper Juul, der endnu ikke ved, hvor mange penge han får for at deltage i reklamen.



Han mener selv, at firmaet bag Pixeline hyrede ham til reklamen, fordi han har en vis troværdighed. Og ifølge Jesper Juul selv er troværdigheden intakt, selvom han bliver godt betalt for at reklamere for et bestemt produkt.

"Hvis min troværdighed ikke kan holde til det her, var den måske ikke så stor i forvejen. Jeg mener ikke, det er noget problem. Men jeg kunne godt forestille mig, at der er fagfolk, som synes, jeg er kommet for langt ud. Men jeg har ikke solgt min sjæl til Pixeline," siger Jesper Juul.



Ham fra Pixelinereklamen. Alligevel har Jesper Juuls status måske allerede ændret sig. For nylig var et brugt eksemplar af hans bog "Dit kompetente barn" sat til salg hos internetfirmaet QXL. I beskrivelsen af forfatteren noterede den håbefulde sælger: "Jesper Juul (ham fra Pixelinereklamen)."



Det får ikke Jesper Juul til at ryste på hånden.

"Nej, jeg er ikke bange for at blive "ham fra Pixeline-reklamen." Jeg synes bare, det er morsomt. Jeg disku-terede det på forhånd med nogle kolleger, som er yngre end mig. De sagde: "Det skal du ikke bekymre dig om. Det har folk glemt om få uger." Det tror jeg, de har ret i," siger han.

Så let tager den erfarne kommunikations-ekspert Jess Myrthu ikke på det. En ekspert kan ikke optræde i reklamer uden at få ridser i lakken.

"Hvis såkaldte eksperter og mennesker med specialviden inden for et bestemt emne vælger at reklamere for ét bestemt produkt på deres felt, falder deres troværdighed. Man kan jo ikke være generel ekspert og så vælge ét produkt fremfor andre," siger Jess Myrthu, der er partner i kommunikationsfirmaet Jøp, Ove & Myrthu.



Hvis Jesper Juul var hans kunde, ville han dog ikke nødvendigvis fraråde ham at deltage i en reklame.

"Men jeg ville gøre det klart, at som generel ekspert kan han risikere, at hans troværdighed lider uoprettelig skade," siger han.



Stol på mig. Der er dog ingen grund til at stole mindre på Jesper Juul nu end tidligere, mener hovedpersonen selv.

"Reklamen er ikke blevet lavet ved, at jeg har fået en tekst og læst den op. Det kan jeg slet ikke finde ud af. Jeg er blevet interviewet om emnet af en producer, der så har klippet det sammen. Jeg siger bare det, jeg i forvejen mener. Hvis jeg kan gøre det og samtidig reklamere for et ordentligt produkt, er det fint for mig," siger Jesper Juul og understreger, at han har gjort det klart for firmaet bag Pixeline, at han ikke er ekspert i børns brug af computerspil.



Han vil ikke afvise at optræde i en reklame igen, men ikke for hvilket som helst produkt.

"I kommer ikke til at se mig i en reklame for Coca-Cola eller Libero. Jeg kan ikke forestille mig at reklamere for noget, jeg ikke synes om eller ikke kan stå inde for," siger Jesper Juul.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.