Pædagoguddannelsen er ikke god nok
Pædagoguddannelsen er ikke god nok
Det halter med tilfredsheden på den nye pædagoguddannelse, der trådte i kraft i august 2014. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Målet med uddannelsen var at skabe højere faglighed og kvalitet. Men kun halvdelen af de studerende synes, at kvaliteten er god. Resten er mere eller mindre lunkne. De efterlyser mere undervisning, vejledning og feedback, og de kan ikke se den røde tråd i undervisningsforløbene.
Ifølge BUPL’s formand, Elisa Bergmann, dokumenterer undersøgelsen, at der er langt til at nå målet med uddannelsen.
»Vi har brug for dygtige pædagoger. Vi har en kompleks velfærdsopgave, som vi skal løse. Pædagoguddannelsen skal give det rigtige grundlag,« siger hun til DR.
Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS), jubler heller ikke over kvaliteten i uddannelsen.
»Vi er blevet lovet et kvalitetsløft med den nye uddannelse, og det har vi ikke fået«, siger Kira Angelbo Christensen, faglig sekretær i PLS, til Politiken.
EVA’s direktør Mikkel Haarder kalder undersøgelsens resultater ’urovækkende’.
»De studerende bliver ikke så dygtige, som de kunne være,« siger han og tilføjer, at professionshøjskolerne bør ’tage undersøgelsen alvorligt’.Pædagoguddannelsen er med et årligt optag på ca. 5000 Danmarks største uddannelse, målt på antal studerende.
Det synes de pædagogstuderende om deres uddannelse
Fremragende 5 %
Dårlig 10 %
Rimelig 38 %
God 46 %