Pædagogprofessionen: Børn skal måles og vejes

Okay med sikre systemer og tjeklister i flyvemaskiner

Der er klare tendenser til, at alt arbejde med børn og unge skal evalueres og dokumenteres. Det er en skam, mener professor Peter Dahler Larsen, Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

"Der er sket et skred fra tidligere, hvor man byggede sin viden på forsøgsprojekter og undersøgte hvilke virkemidler, der var effektive. Nu totaldækker man og forsøger at dokumentere alt. Når jeg skal op at flyve, er jeg glad for tjeklister og fejlfinding, men når det handler om at opdrage børn til at agere i samfundet om 30 år, er jeg ikke så begejstret for det. Det er svært at skabe nyt, hvis det hele skal være så sikkert," siger han.

Professoren tvivler på, at formålet med den megen dokumentation er at skabe højere kvalitet i den offentlige sektor.



"Man skal ikke bilde sig ind, at det altid handler om kvalitet. Dokumentation er blevet en slags politisk universalmiddel. Hvis der bliver sat spørgsmålstegn ved noget, svarer politikerne ved at evaluere og dokumentere. Men det er jo ikke sikkert, at grisen bliver federe, fordi man vejer den," siger Peter Dahler Larsen.

Han hæfter sig ved, at man mange steder forsøger at oversætte stort set alle overordnede mål til noget, man kan dokumentere.



"Mange tror på, at når man har sat noget i gang, skal man også måle effekten. Men nogle mål - som dannelse og demokrati - skal være så overordnede, at de ikke kan og skal måles," siger Peter Dahler Larsen, der mener, at pædagogerne kan bruge dokumentationen konstruktivt.

"Generelt kan man bruge dokumentation til at styrke sin rolle i vidensamfundet. Man får status ud fra, den viden man har. Hvis man ikke selv har viden om sit område, skaber andre den, og så taber man status. Men det kræver, at man kan udtrykke sin viden både begrebsligt og fagligt," siger Peter Dahler Larsen.





Pædagogers dokumentationsarbejde

Eksempler på nyere dokumentations- og evalueringsopgaver

til pædagoger:

• Pædagogiske læreplaner

• Sprogvurdering af alle treårige

• Børnemiljøvurderinger

• Arbejdspladsvurderinger

• Legepladsvurderinger

• Dokumentation af indsats over for børn med særlige behov

• Indberetning af oplysninger til Brugerinformation.dk

• Opgaver i forbindelse med 'En sammenhængende børnepolitik'

Kommende opgaver:

• Brugerundersøgelser

• Kommunale kvalitetskontrakter/målinger

• Akkreditering

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.