Pædagoger er pædagoger
Pædagoger er pædagoger
Der er rift om pædagoger for tiden. Kommunernes Landsforening foreslår, at lærermanglen i folkeskolen kan afhjælpes ved at opkvalificere andre faggrupper, for eksempel pædagoger, til at undervise. Amtsrådsforeningens formand, Kresten Philipsen, har i Jyllands-Posten foreslået, at pædagoger kan bruges som erstatningspersonale, når sygehusene mangler sygeplejersker, for eksempel på psykiatriske sygehuse eller børneafdelinger.
VI SYNES OGSÅ selv, at vi har en god uddannelse, og vi glæder os over den store interesse for at gøre brug af pædagogers faglighed. Vi kunne dog ønske, at den nyvundne interesse også gav sig udslag i en større anerkendelse af pædagogers daglige indsats gennem mere kontante forbedringer af kvaliteten i institutionerne og en højere løn.
Man kunne have en lumsk mistanke om, at den aktuelle interesse for pædagoger mere udspringer af nød end af en anerkendelse af pædagoguddannelsens kvaliteter. Man kunne fristes til at mene, at det fra de kommunale organisationers side er et forsøg på at finde nogle hurtige løsninger på et problem med at skaffe fagligt kvalificeret personale.
DE FAGLIGE KVALIFIKATIONER og kompetencer, pædagoger opnår gennem pædagoguddannelsen og gennem det pædagogiske arbejde, vil blive efterspurgt på et fremtidigt arbejdsmarked. Et arbejdsmarked, som vægter almene og personlige kompetencer lige så højt som faglige kvalifikationer. Faggrænser vil blive mere flydende, og pædagoger står godt rustede til at løse en lang række opgaver, også inden for nye områder hvor menneskelige relationer, processer, organisation og ledelse er arbejdets kerne.
Men pædagoger er først og fremmest pædagoger, og pædagoguddannelsen kvalificerer til pædagogisk arbejde. Pædagoger er gode til at tilrettelægge pædagogiske processer, som har øje for udvikling af sociale og personlige kompetencer, pædagoger yder omsorg, opdrager, underviser og medvirker til børn og unges almene dannelse. Det sker allerede i dag inden for et meget bredt arbejdsområde, også i folkeskolen og på sygehusene, men det er som pædagoger og ikke som sygeplejersker eller lærere.
MANGEL PÅ FAGLIGT kvalificeret personale løses ikke ved en hurtig opkvalificering af andre faggrupper. Det handler i stedet om rekruttering til faget, fastholdelse af ældre i faget og ikke mindst om, at arbejdsvilkår, arbejdstilrettelæggelse og løsninger må findes i et samarbejde mellem kommunale og faglige organisationer.
Pædagoger kan ikke løse manglen på lærere eller sygeplejersker. Men vi medvirker gerne til at løse opgaver i folkeskolen og på sygehusene med udgangspunkt i vores egen faglighed og i et tværfagligt samarbejde med andre faggrupper i gensidig respekt for hinandens faglighed.