Opgør med forbrugersamfundet. Vi skal turde gå glip af mere
Opgør med forbrugersamfundet. Vi skal turde gå glip af mere
Han står bag bestsellerne ’Stå fast’ og ’Ståsteder’, og nu er psykologiprofessor Svend Brinkmann igen bogaktuel med den samfundskritiske ’Gå glip’. Brinkmann tager blandt andet fat på tendenser som FOMO (Fear Of Missing Out) og kobler det sammen med nutidens forbruger- og kapitaliserede samfund, når han konkluderer, at vi skal blive bedre til at logge af, sige fra, nøjes og ikke mindst gå glip. Bogen beskæftiger sig med fem perspektiver, som man kan diskutere ’gå glip’-mentaliteten ud fra: Den psykologiske, etiske, politiske, eksistentielle og den æstetiske dimension, der hver især bidrager med forskellige måder at forstå nødvendigheden af bevidst at gå glip af noget. Bare indimellem.
Hvad fik dig til at skrive bogen?
»Jeg var frustreret over FOMO-mentaliteten, som præger vores tid. Den gør det svært at fordybe sig i ting, og det bliver svært at gå ind i relationer og danne varige venskaber, fordi vi hele tiden kigger andre steder hen. Jeg mener, vi har brug for at lære at gå glip af mere, fordi vi har kriser i vores tid, som vi får svært ved at håndtere, hvis ikke vi modererer os mere i fællesskabet.«
Hvorfor er det svært at gå glip af noget?
»Vi har jo vænnet os til at opsøge stimuli, og de bliver præsenteret for os gennem skærme, sociale medier og apps. Vi ser serier, når vi vil det, i stedet for flow-tv, og der er rigtig meget i vores kultur, der pirrer os konstant. Vi er jo sociale dyr, så det betyder noget for os, hvad de andre tænker, hvad er de andre i gang med nu – om man går glip af noget, hvis man ikke hele tiden tjekker, scroller, liker og kommenterer. Det er jo lidt det, alle primater gør. Vi sidder og udveksler og vedligeholder relationer, fuldstændig som når chimpanser sidder og groomer og klør hinanden, og det er svært at melde sig ud af.«
Hvad skal vi gå glip af?
»Gå glip handler om at få mindre, end man kunne have fået. Det er elementært, at vi skal gå glip af noget selv for at kunne give det til andre, men ikke ret meget i vores nuværende forbrugersamfund understøtter det. Vi står midt i kriser med både klimaudfordringer og en galoperende stigende ulighed. Kriserne resulterer i, at enkelte individer bliver rigere og rigere, samtidig med at mange bliver relativt fattigere. Det kan man kun løse, hvis nogen er villige til at afstå fra at få noget, de ellers godt kunne have fået.«
’Gå glip’ tager fat i samfundets tendens til at promovere forbrugerisme og vender værdierne på hovedet ved at diskutere begrænsningens kunst og værdien af at gå glip af noget. Bogen udgives af Gyldendal Business, vejl. pris er 250 kr.
Om forfatteren
Svend Brinkmann er professor
i psykologi på Aalborg Universitet. Hans forskning foregår i grænselandet mellem psykologi, filosofi og kulturanalyse. Han er forfatter til både metode- og bestsellerbøger, herunder ’Ståsteder’ og ’Stå fast’.