Leg under palmetræerne. Eva og Helena på nye eventyr i Ghana

Turen går til Ghana i Vestafrika for de to tidligere daginstitutions­ledere Eva og Helena. Her skal de inspirere ghanesiske førskole­lærere til at rykke væk fra skole­bordene og ud i legeland.

Der er stor forskel på, hvordan man arbejder med børn i børnehavealderen i Danmark, og hvordan man gør i det vestafrikanske land, Ghana.

Det ved Eva Christensen og Helena Johannesen, begge tidligere daginstitutionsledere fra henholdsvis Hillerød og København, alt om. Sidste år brugte de to måneder på at arbejde frivilligt som undervisere i Ghana på BUPL’s udviklingsprojekt ’Learning Through Play’. Og nu er de på vej til troperne igen.

»Mine gamle kolleger synes, det er vildt sejt, at vi tager afsted. Men jeg tror ikke, ret mange af dem kunne finde på det selv. De synes, det er for langt væk, for uhumsk og fremmed. Man skal nok have en fascination af Afrika for at tage af sted,« siger den ene halvdel af det danske makkerpar, Eva Christensen.



Papegøjepædagogik. De to danske pædagoger skal sammen med fire ghanesere undervise før-skolelærere i Ghana i, hvordan de kan bruge leg, bevægelse og sanser som et redskab til læring for skolernes yngste børn.

»Vores opgave er at give alternativer til den typiske tavleundervisning og ’gentagelsespæda­gogik’, hvor børnene bare siger efter læreren,« fortæller makkerparrets anden halvdel, Helena Johannesen, og tilføjer:

»Vi kombinerer legene med små teoretiske oplæg om kognitiv teori, så de ghanesiske førskolelærere forstår, hvorfor børn kan lære noget ved for eksempel at spille billedlotteri.« Mange af de ghanesiske førskolelærere har ­ingen uddannelse. Alligevel står de med en pædagogisk opgave, som burde få selv den mest garvede pædagog til at ryste lidt i bukserne.

»Førskolelæreren står alene i et klasseværelse med måske 100 småbørn, der skal undervises. Nogle af børnene er så små, at de sidder og falder i søvn med hovedet på bordet, når klokken slår elleve,« siger Eva Christensen.



Dukker af skrald. Stoleleg, billedlotteri og rollespilsteater er bare et par eksempler på de lærerige lege, som Eva Christensen og Helena Johannesen har med i ærmet til Ghana. Men ressourcerne er knappe på mange skoler, og det er en stor ud­fordring.

»Ude på nogle af skolerne har de ingenting. Børnene sidder på deres borde, fordi der ikke er stole, og hvis man er heldig, har de kridt til tavlerne,« siger Eva Christensen.

På trods af skolernes begrænsede ressourcer er det vigtigt, at de pædagogiske aktiviteter kan fortsætte, når de danske pædagoger rejser hjem til Danmark. Derfor laver Eva Christensen og Helena Johannesen alle undervisningsmaterialer af genbrugsting, som førskolelærerne kan hente gratis på markedspladser og i supermarkeder. Tomme plastikflasker, æggebakker og toiletruller bliver til rollespildukker, og dukkerne klædes på i stofrester fra skrædderen. Gamle papkasser skæres ud og bliver til brikker i billedlotteri, domino og memory.

De to pædagoger kan næsten ikke vente med at komme afsted.

»Jeg glæder mig især til duften af Ghana. Der er sådan en helt speciel afrikansk duft, når man lander i lufthavnen, og det er fascinerende,« siger Eva Christensen.

»Det dufter ikke. Det lugter af diesel, ekskrementer og forrådnelse,« griner Helena Johannesen. »Det dufter af varm jord,« lyder modsvaret.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.