LEDER: Vi skal have tid til at give børnene nærvær
LEDER: Vi skal have tid til at give børnene nærvær
Som pædagog findes der ikke noget bedre, end når man lykkes med sit arbejde. Når man oplever, at man sætter sin professionelle viden og kunnen i spil, og det rykker hos børnene. Modsat er det både opslidende og demotiverende, når man gang på gang går på kompromis med sin faglighed.
Hele 8.006 pædagoger har netop deltaget i BUPL’s undersøgelse om pædagogers alenetid i daginstitutionerne, og tak til alle jer, der svarede på vores spørgeskema. Undersøgelsen dokumenterer endnu en gang, at pædagoger ofte står alene med en stor børneflok – og at der kun er fuld bemanding på stuen få timer dagligt. Så er det selvsagt svært at levere målrettede og meningsfyldte pædagogiske aktiviteter. Vi har også svært ved at møde alle børns behov for omsorg og nærvær.
Vores undersøgelse kommer på et tidspunkt, hvor børneområdet er højt placeret på den politiske dagsorden. Politikerne har omsider anerkendt betydningen af en tidlig indsats. Hvis vi skal have alle børn med, skabe et godt børneliv og de bedste livschancer, starter det allerede i vuggestuen. Men det er et kæmpe paradoks, når visse politikere bilder sig selv ind, at de nuværende ressourcer i landets daginstitutioner er tilstrækkelige, og at vi kan løfte opgaven, når normeringerne er historisk dårlige.
Regeringen er på vej med en dagtilbudsreform, som skal løfte kvaliteten i daginstitutionerne. Det skal blandt andet ske ved at forbedre kvaliteten af udviklings- og læringsmiljøerne. Vores pædagoger og ledere er klar til opgaven, men vi kræver altså, at politikerne leverer flere ressourcer. Gode normeringer og uddannede pædagoger. Giv os tid til børnene. Nærvær er selve grundstenen i det pædagogiske arbejde. Kun med nærvær kan vi understøtte de gode fællesskaber og det enkelte barns udvikling.