Kvalitetskrav: Kvalitetsmodeller skal give mening

Børn- og ungedirektør advarer mod regeringens akkrediteringsmodel. Dokumentation er der nok af allerede, siger han. Han foreslår, at man bruger erfaringerne fra læreplansarbejdet i kommunerne i lokalt forankrede forsøg med kvalitetsmåling.

Klaus Majgaard er administrerende direktør i Børn- og Ungeforvaltningen i Odense, som er en af de 40 kommuner, der deltager i KL's partnerskab om kvalitetsudvikling på institutionsområdet.

Han finder det ærgerligt, at regeringen i finansloven for 2008 har lagt sig fast på akkrediteringsmodellen som målestok for kvalitet i dagtilbud. Selv foreslår han en kvalitetsmodel, som bygger på det arbejde med læreplaner, dokumentation og evalueringer, som allerede i dag udføres i landets kommuner og daginstitutioner - og som han derfor mener giver mere mening at anvende og videreudvikle som kvalitetsmodel end en helt ny og uudfoldet akkrediteringsmodel.



"Man bør se vedtagelsen om akkreditering i sammenhæng med de pædagogiske læreplaner. Arbejdet med læreplaner har hidtil været en succesfuld proces og har udviklet sig til et pædagogisk brugbart redskab på institutionerne. Hidtil har staten ikke foreskrevet centrale krav. Kommunerne kan vælge deres egne strategier omkring dokumentation og evaluering," siger han og advarer regeringen mod at indføre akkreditering som en ovenfra styret kontrol af institutioners arbejde.

Hvis akkreditering skal være et brugbart redskab til at vise, om der er fremskridt i kvaliteten i dagtilbuddene, så skal man ifølge Klaus Majgaard sikre de enkelte kommuner og institutioner ejerskab til arbejdet med modellen.



"Det er vigtigt at sikre målestokke, der giver plads til pædagogisk mangfoldighed, og som er pædagogisk meningsfulde på den enkelte institution. Det gør meget af den dokumentation og evaluering, som allerede finder sted, og det bør vi holde fast i," siger han og foreslår, at man etablerer en række lokale forsøg i en slags laboratorier, hvor forskere, organisationer, lokale politikere og andre aktører indenfor området arbejder sammen om at udvikle indikatorer for kvalitet, som giver mening både i institutionerne, blandt lokale politikere og i ministeriet.

På den måde håber Klaus Majgaard at skabe en alliance mellem kommunerne, de pædagogiske organisationer og staten.

I Velfærdsministeriet er man da også åben for samarbejde, og man mener heller ikke, man har lagt sig fast på en færdigdebatteret model med vedtagelsen af akkrediteringsmodellen.



"Vi er foreløbig i gang med at beskrive, hvordan arbejdet skal foregå og hvem, der skal deltage i de forsøg, som skal sættes i værk på en række institutioner," siger kontorchef Nina Eg Hansen.

Også hun understreger, at akkrediteringsmodellen skal være en model, der giver mening lokalt på institutionsområdet. Og den må gerne bygge på processerne omkring både de pædagogiske læreplaner og børnemiljøvurderinger.

"Vi lægger i den forbindelse op til et samarbejde med både KL, BKF og de pædagogiske organisationer," siger Nina Eg Hansen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.