KONGRES 2002 - Hvad kan du bruge den pædagogiske profil til?
KONGRES 2002 - Hvad kan du bruge den pædagogiske profil til?
Birgit Pedersen, faglig sekretær, BUPL Sønderjylland
»Jeg kan bruge den pædagogiske profil i mit daglige arbejde som lønforhandler. Med den i hånden kan jeg konkret gå ud og sige til kommunerne, hvorfor pædagogerne skal have noget mere i løn.«
Bine Siefert, pædagogstuderende fra Københavns Socialpædagogiske Seminarium, forretningsudvalgsmedlem i PLS
»Når en ny studerende starter på seminariet, kan det være svært at gennemskue, hvad det er, hun skal kunne som færdig pædagog. Den pædagogiske profil giver de studerende noget at forholde sig til. Den giver en fælles faglighed i sit bud på, hvad vi gør og skal gøre, og hvem vi som pædagoger er.«
Anders Hougaard Jensen, Souschef, delegeret fra Frederiksborg Amt
»Jeg kan bruge den i personalegruppen til at synliggøre det, vi går og gør som pædagoger. Den siger jo, hvad både børn, forældre og politikerne får for pengene. Politikerne har mange målsætninger om, hvad pædagoger skal gøre, men der er ikke sammenhæng mellem mål og ressourcer. Med den pædagogiske profil siger vi, hvad vi kan, og at det skal belønnes derefter.«
Mette Gerdøe, HB-medlem, faglig sekretær, BUPL Storstrøms Amt
»Både blandt vores egne og ud ad til kan vi rejse nogle diskussioner om, hvad det er, pædagogerne gør. Vi har børnene i mange af dagens timer, og det er vigtigt, at vi diskuterer, hvordan vi kan give dem den rigtige omsorg og til en vis grad opdragelse. Med den pædagogiske profil kan vi også over for kommunerne være med til at sætte dagsordenen, når kommunerne taler lønstyring, og vi kan lære kommunerne, at også de bløde værdier skal belønnes, og at man ikke bare måler barnets udvikling på, om børnene kan binde deres sko og tælle til ti.«