Koncept skrottet efter massiv kritik
Koncept skrottet efter massiv kritik
Det er ren tv-shop! Det er sekterisk, nærmest fascistoidt og helt udansk! De der kurser taler ned til folks intelligens. Det er fornærmelse mod de ansatte, og det er en fornærmelse mod børnene!’
Med de gloser aflivede Lyngby-Taarbæks viceborgmester Simon Pihl Sørensen (S) i efteråret projektet Synlig Læring, som kommunens skoler og dagtilbud har deltaget i sammen med tre nabokommuner.
Med syv millioner kroner i støtte fra A.P. Møller Fonden har de fire kommuner samarbejdet med firmaet Challenging Learning om at føre tankemåderne fra forskeren John Hatties forskningsbaserede Visible Learning ud i livet i de lokale folkeskoler og dagtilbud. Planen var at fortsætte med en fase 2 og søge om yderligere 15-20 millioner, men her har Lyngby-Taarbæk altså meldt fra. Balladen startede, efter at den lokale lærerkreds henvendte sig til kommunalbestyrelsen med kritik af Visible Learning-konceptet, som er blevet besluttet at implementere uden udvikling nedefra og uden diskussion.
Flertallet af lokalpolitikerne var lydhøre og gik imod forvaltningens indstilling om at søge A.P. Møller Fonden om yderligere finansiering til projektet, der fik hård medfart under debatten.
»Synlig Læring kom med nul proces og nul inddragelse,« lød det fra Bodil Kornbæk (S), som sidder i kommunalbestyrelsen.
»Konceptet er for snævert og rigidt,« sagde formanden for børne- og ungdomsudvalget, Dorthe La Cour, på byrådsmødet, hvor Synlig Læring fik det endelige dødsstød. Og dog. For Lyngby-Taarbæk går nu i gang med at udvikle sin helt egen udgave af Synlig Læring.