Inspiration. Regler deler de pædagogiske vande
Inspiration. Regler deler de pædagogiske vande
»Jeg tror, det giver børn livskvalitet at medbringe et stykke legetøj. De konflikter, som legetøjet afstedkommer, er en kærkommen pædagogisk lejlighed til at lære børn at sige fra og til. Ligesom de børn, der positionerer sig med deres legetøj, giver mig vigtige informationer at handle på i forhold til deres trivsel og behov for hjælp til at komme i gode legegrupper.«
Daniele Mercier
»Vi prøvede i en periode at sætte begrænsning på, så det blev en gang om ugen med det resultat, at nogle forældre oplevede, at børn, der aldrig havde haft behov for at have noget med, pludselig skulle have det, fordi nu ’skulle’ de jo vise det i rundkredsen.«
Henriette Petersen
»Jeg kan ingen pædagogiske argumenter give for at fastholde børnene i den materielle tilgang til leg. Jeg ser den tilgang som værende grobund for mange konflikter, og hvad får de egentlig af positive oplevelser ved at have eget legetøj med? Der er rigeligt legetøj i institutionerne, og så er der mulighed for at nyde kvalitetstid med sit yndlingslegetøj hjemme med far, mor og eventuelle legekammerater.«
Ian Aaboe
»Jeg kan virkelig ikke se, at det er et problem, at børnene har eget legetøj med engang imellem. Glæden ved at se et barn vise sit legetøj frem, synes jeg er en fornøjelse. Det skaber grobund for gode samtaler med dem, hvor der bliver talt om, hvor de har det fra, hvem de har fået det af, og hvor gammelt det er. De lærer at dele og tage ansvar for egne ting.«
Kirsa Kokhauge
»Vi tillod legetøj én gang om måneden i den børnehave, jeg var i praktik i, og det fungerede fint. Børnene glædede sig til dagen, og hvis nogen ikke havde noget med, måtte de vælge et stykke legetøj i institutionen, som var deres hele dagen.«
Sofie Mehlsen Duch
»Den første fredag i måneden må de have legetøj (uden batterier) med. Vi overvejer dog stærkt at afskaffe det, da vi oplever, at det ofte skaber konflikter. Det fylder meget i deres tanker, at de ved, at det ligger på deres plads, når det skal lægges væk.«
Thomas Tornby
»På min stue må man have legetøj med hver dag, så længe børnene ikke slæber posevis med. Det er på eget ansvar og bare ærgerligt, hvis det bliver væk eller går i stykker. Der er stort set aldrig en konflikt om legetøj mere, hvilket der næsten var hver dag før. De eneste restriktioner, vi har for medbragt legetøj er, at det ikke larmer eller er tablets.«
Trine Kjøbsted Huusom