Hightechleg giver godt sprog

Innovativ legeteknologi skaber nye muligheder for læring, viser nyt projekt

I fremtiden vil gynger og klatrestativer få nye naboer på legepladsen. Højteknologiske legeredskaber kan nemlig styrke børns sproglige kompetencer, mens de er i fuld vigør på legepladsen. I projektet 'Legende Innovation' samarbejder forskere, pædagoger og erhvervsfolk om at udvikle helt nye legeteknologier, der fremmer tosprogede børns sproglige udvikling.

Idéen til projektet kommer fra børnehaven Lærkeparken i Odense, hvor alle børn er tosprogede. Pædagogerne ønskede at gøre læring mere legende og samtidig mere effektiv. Det ønske er nu mundet ud i det toårige udviklingsprojekt, hvor pædagoger fra tre daginstitutioner sammen med eksperter fra Teknologisk Institut og University College Lillbælt samt en række private virksomheder udvikler interaktive legeredskaber baseret på robot- og sensorteknologi.



Krystalkugle. Det nye legeudstyr vil blive samlet på en testlegeplads. Her vil forskere undersøge, hvordan den nye teknologi virker i praksis, når børnene har indtaget det nye legerum.

Her vil børnene blandt andet finde en stor kugleformet statue udsmykket med relieffer, dekorationer og hemmelige tegn. Kuglen har en indendørs tvilling i krystal­glas, der ved hjælp af blandt andet sensor­teknologi, digitalt kamera og videoprojektor fungerer som en rund Ipad-skærm. Her vil børnene få forskellige opgaver, som de skal løse ved hjælp af den udendørs kugle.



Læs meget mere om leg i næste nummer af Børn&Unge nr. 22

Hele bladet er dedikeret til leg og byder på inspirerende, underholdende og tankevækkende læsestof til juleferien.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.