Forskning: 18 millioner til ny viden

BUPL financierer ny forskning i pædagogik og pædagogers arbejdsliv.

I efteråret blev de første 12 millioner kroner brugt. Nu er de sidste seks millioner kroner investeret. Ikke i aktier, men i ny viden om pædagogers arbejdsliv og pædagogisk praksis.

De millioner, som BUPL nu har brugt på forskning, stammer fra BUPL's kongres i 2006, hvor de delegerede bevilgede 20 millioner kroner til forskning. Beslutningen om den massive investering skyldes, at "retten til at definere pædagogisk praksis, pædagogisk kvalitet og betingelserne for pædagogisk arbejde i stigende grad baserer sig på forskningsresultater og undersøgelser," som det hedder i udbudsmaterialet til forskningspuljen. Og derfor, lyder logikken, skal BUPL søge indflydelse på den forskningsmæssige udvikling.



De første forskningsresultater skal ligge klar i slutningen af dette år. De sidste resultater skal være klar i 2011.

Forskningsprojekterne er ikke udvalgt ud fra, at de skal være en rød tråd i det, der bliver forsket i, men alligevel er der en fællesnævner.

"Den røde tråd er, at pædagogerne bliver meget involveret, og det handler om deres eget arbejdsfelt og vilkårene for det. Rigtig mange af projekterne tager udgangspunkt i institutionslivet, er med ude på institutionerne og udvikler viden sammen med pædagogerne," siger Peter Engelbrekt Petersen, konsulent i BUPL med ansvar for den nye forskningspulje.



Ud over de 11 projekter, som forskningspuljen har støttet, har BUPL's hovedbestyrelse besluttet at søsætte et forskningsprojekt, som skal fokusere på de øgede dokumentations- og evalueringskrav. I alt er der brugt 18 af de 20 millioner kroner på forskningsprojekterne.

"De sidste knap to millioner kroner bliver brugt til at sikre, at pædagoger får nemmere og bedre adgang til viden og relevant forskning, og at alle de 12 projekter bliver formidlet. Det er derfor ikke sidste gang, vi hører fra forskningen," lover Peter Engelbrekt Petersen.





BUPL's forskningspulje støtter disse projekter:



• Sprogvurdering - når ord får betydning

• Pædagogernes professionelle karrierer - undersøgt gennem livshistorieinterviews

• Pædagogers viden og professionalitet i samarbejdet om børns fællesskaber - med særlig henblik på styrkelse af fritidspædagogikken

• Pædagogers holdninger, faglighed og profession

• Børnehavebørn i Bevægelse - en undersøgelse af kropskultur og trivsel i daginstitutionen

• Udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for

et alternativ til nyliberale styringsformer

• Plads til trivsel og udvikling

• Pædagogers forståelser af dansk daginstitutionspraksis - ud fra film af praksis i England, Ungarn og Danmark

• Kampen om Kvalitet i daginstitutionen: På tværs

af Profession, Ledelse, og Forvaltning

• Dilemmaer i pædagogarbejdet - om balancen mellem det individuelle og det fælles beskrevet og belyst ud fra pædagoger og børns synsvinkler

• Aktionslæring i dagtilbud

Læs mere om projekterne på www.bupl.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.