EIs erklæring om etisk kodeks

Erklæringen udtrykker læreres og pædagogers individuelle og kollektive, faglige engagement og supplerer de gældende love og regler, der definerer professionens praksis. Desuden fungerer den som værktøj dels til brug for professionsudøverne til løsning af spørgsmål vedrørende professionel adfærd og dels til løsning af problemer, der opstår i forhold til elever, forældre og kolleger etc.

* En af hjørnestenene i ethvert demokratisk samfund er at sørge for kvalitet i uddannelsessystemet, der har til opgave at give alle børn og unge lige muligheder for undervisning og uddannelse, og som er grundlæggende for samfundets økonomiske, sociale og kulturelle udvikling. Professionsud-øverne har ansvar for i deres virke at fremme tilliden til de faglige standarder, som med rette kan forventes af professionens udøvere.



* Udøvelse af professionel ansvarlighed og dømmekraft er selve kernen i professionen, hvis kritiske og vigtigste faktor er at have udøvere, der med engagement, faglig dygtighed og indlevelse formår at fremme den enkelte elevs udvikling og vækst.



* Professionsudøvernes faglige dygtighed og engagement skal understøttes af gode arbejdsforhold og et omgivende samfund, hvis politik befordrer kvaliteten i professionen. Først når de ydre rammer er på plads, kan professionsudøverne påtage sig de ansvarsområder og arbejdsopgaver, som eleverne og samfundet forventer af dem.



* Professionsudøverne kan have stor gavn af en drøftelse af professionens kerneværdier. En øget bevidsthed om professionens normer og etiske idealer kan bidrage til større arbejdsglæde blandt professionens udøvere og medvirke til at øge samfundets respekt for professionen samt øge dens status og udøvernes selvværd.



* I kraft af medlemskabet af Education International (EI) skal professionsudøverne og disses fagforeninger i deres virke fremme den enkeltes evne til at leve et værdifuldt liv og bidrage til samfundets trivsel.



* EI har erkendt det ansvar, der ligger i den pædagogiske proces, og som hænger sammen med professionsudøvernes holdning og praksis i forhold til elever, kolleger og

forældre, og medlemsorganisationerne skal derfor påtage sig

- aktivt at fremme de politikker og de resolutioner, der vedtages af EIs kongres og styrelse herunder nærværende Etiske Kodeks,

- at arbejde for at sikre, at professionsudøverne arbejder under vilkår, der sætter dem i stand til at leve op til deres ansvar og arbejdsopgaver ved at sikre dem de rettigheder, der er nedfældet i Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO) Declaration of Fundamental Principles of Rights at Work, herunder:

- retten til at organisere sig,

- retten til at føre kollektive forhandlinger,

- retten til arbejde uden forskelsbehandling,

- retten til ligestilling på arbejdsmarkedet,

- retten til ikke at underkastes slaveri og tvangsarbejde,

- at arbejde for at sikre, at medlemmerne har de rettigheder, der er indeholdt i Den Internationale Arbejdsorganisations/UNES-COs Recommendation Concerning the Status of Teachers og UNESCOs Recommendation Concerning the Status of Higher Education Personnel;

- at bekæmpe alle former for racisme, fordomme eller forskelsbehandling i undervisningen på grund af køn, civilstand, seksuel orientering, alder, religion, politisk tilhørsforhold, social eller økonomisk status samt national eller etnisk oprindelse;

- at samarbejde på nationalt niveau for at fremme offentligt finansieret undervisning for alle børn, at højne professionsudøvernes status og at beskytte disses rettigheder;

- at bruge deres indflydelse på globalt plan til sikring af, at børn verden over, herunder især børnearbejdere og børn fra marginaliserede grupper, har adgang til ordentlig kvalitetsundervisning.



* Under hensyntagen til ovennævnte anbefaler EI, at man vedtager nedenstående er-klæring som vejledning for lærere og pædagoger samt disses fagforeninger vedrørende overholdelse af de professionsetiske standarder.



Engagement i forhold til professionen.

Professionsudøverne skal

- stræbe efter at fremme samfundets tillid til professionen og søge at højne professionens status ved at yde en undervisning og pædagogisk indsats på kvalitativt højt niveau for alle elever;

- sikre, at deres viden og kompetencer holdes vedlige;

- aktivt planlægge deltagelse i efteruddannelse som led i en livslang læringsproces og som et væsentligt udtryk for udøvernes professionalisme;

- fremlægge alle relevante oplysninger om egne faglige kompetencer og kvalifikationer;

- via aktiv deltagelse i fagforeningerne søge at opnå arbejdsforhold, der tiltrækker højt kvalificerede personer til professionen;

- støtte bestræbelser for at fremme demokrati og menneskerettigheder både i og uden for professionen.



Engagement i forhold til eleverne.

Professionsudøverne skal

- respektere alle børns rettigheder, herunder specielt elever, der er omfattet af reglerne i FNs Konvention om Barnets Rettigheder, herunder specielt reglerne vedrørende undervisning;

- sikre og fremme elevernes tarv og trivsel og søge at beskytte eleverne mod mobning og fysiske eller psykiske overgreb;

- tage forholdsregler til beskyttelse af eleverne mod seksuelle overgreb;

- udvise fornøden omhu og flid samt overholde den professionelle tavshedspligt vedrørende forhold, der angår elevernes velfærd;

- støtte eleverne i udviklingen af værdier, der stemmer overens med de internationale menneskerettigheder;

- opretholde et professionelt forhold til eleverne;

- respektere den enkeltes personlighed,

individualitet og specielle behov og give vejledning og opmuntring til den enkelte for at fremme den enkeltes værdifulde vækst og udvikling som menneske;

l give eleverne en opfattelse af at være en del af et samfund, hvor der er plads til den enkelte;

- udøve autoritet med retfærdighed og indlevelse;

- sikre, at lærer-elevforholdet ikke udnyttes på nogen måde, heller ikke for at hverve proselytter eller opnå ideologisk kontrol.



Engagement i forhold til kolleger.

Professionsudøverne skal

- fremme samarbejdet med kolleger ved at respektere disses status og meninger og være indstillet på at hjælpe og vejlede nye udøvere af professionen;

- opretholde tavshedspligten vedrørende kolleger om forhold, som er kommet til den enkelte professionsudøvers kendskab under udøvelsen af sit virke, medmindre tavshedspligten skal brydes af hensyn til professionen eller i henhold til lovgivningen;

l deltage i en professionel kollegial vurdering i overensstemmelse med fagforeningernes og arbejdsgivernes forhandlingsresultater;

l sikre og fremme kollegers interesser og trivsel og beskytte dem mod mobning og fysiske, psykiske eller seksuelle overgreb.



Samtlige procedurer og fremgangsmåder i

relation til gennemførelsen af ovennævnte erklæring skal drøftes indgående i samtlige nationale organisationer for at sikre den bedst mulige anvendelse af erklæringen.



Engagement i forhold til ledelsen

Professionsudøverne skal

- have kendskab til juridiske og administrative ansvarsområder og overholde bestemmelserne i kollektive overenskomster;

- udføre ledelsens rimelige instrukser og være berettiget til at stille spørgsmål til sådanne instrukser i overensstemmelse med en klart fastlagt procedure.



Engagement i forhold til forældre.

Professionsudøverne skal

- anerkende forældres ret til konsultation via de aftalte kanaler vedrørende deres barns velfærd og udvikling;

- respektere forældrenes myndighed, men rådgive ud fra et professionelt synspunkt i overensstemmelse med barnets tarv;

- fremme forældrenes aktive engagement i deres barns undervisning og aktivt støtte læringsprocessen ved at sikre, at barnet ikke tager nogen form for arbejde, der kan påvirke dets undervisning og uddannelse.



Engagement i forhold til professionsudøverne:

Samfundet skal

- skabe vilkår for udøverne, som gør det muligt for dem at føle sig trygge i udøvelsen af deres profession;

- anerkende, at professionsudøverne har ret til et privatliv og til at leve et normalt liv.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.