BUPL mener: SFO'erne er vigtige for børns liv

Indholdsbeskrivelserne skal sikre, at det er pædagogernes professionalitet, der er udgangspunktet for alle SFO'ens daglige beslutninger

FNs børnekonvention fastslår børns ret til undervisning, fritid og leg og opridser nogle vigtige arenaer for børns livsudfoldelsesmuligheder. Ligesom undervisning er vigtig, er det vigtigt, at børn har mulighed for et rigt og varieret fritidsliv, hvor legen indgår som et centralt element.

Og her kommer SFO'en ind i billedet!

200.000 danske børn tilbringer dagligt mange timer i SFOen. Derfor burde samfundet have en stor interesse i både indhold og de rammer, SFO'erne har for at løse deres opgave. Desværre viser en evaluering af SFO'erne, som Evalueringsinstituttet offentliggjorde i sidste uge, at det er småt med interessen, hvilket blandt andet kan aflæses i de store forskelle - i forhold til fysiske rammer, normeringer og kommuners målsætninger for SFO'en - der er mellem SFO'ens muligheder i de forskellige kommuner.

SFO-pædagogerne har i mange år arbejdet for at få større anerkendelse af fritidspædagogikken. En anerkendelse af SFO'ens vigtighed i forhold til børns sociale evner og forståelser, i forhold til børns musiske og kreative kundskaber og færdigheder og ikke mindst i forhold til børns forståelser af demokrati gennem deltagelse og medbestemmelse. De forståelser, kundskaber og færdigheder, som børn udvikler i SFO'en, er netop, hvad fremtiden kræver af aktive medskabere af et fleksibelt og demokratisk samfund.

BUPL har presset på over for både den tidligere og den nuværende undervisningsminister, for at rammer og indhold for SFO'en blev gjort tydeligere gennem en indholdsbeskrivelse af SFO'en. En indholdsbeskrivelse, som både forholder sig til indholdet og til de rammer, der er nødvendige for at give SFO'en bedre muligheder for at løse opgaven. Derfor er det positivt, at regeringen nu har adopteret vores forslag om en indholdsbeskrivelse. Dog er der malurt i bægeret, for det ser ud til, at Haarder er mest interesseret i indholdet og i kravene og langt mindre interesseret i, hvilke muligheder SFO-pædagogerne har for at indfri kravene.

Derfor vil BUPL holde ministeren fast på, at SFO spiller en selvstændig og ligeværdig rolle i forhold til skolen. Indholdskravene må følges op med muligheder (rammer og normering) for pædagogerne til at løse opgaven, og indholdsbeskrivelserne skal sikre, at det er pædagogernes professionalitet, der er udgangspunktet for alle SFOens daglige beslutninger.

For eksempel skal lektiehjælp være en lokal afgørelse, ikke et centralt krav.


Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.