BUPL mener: Pædagog i en performancekultur

Vi tror på, at det professionelle skøn er det bedste grundlag for at håndtere mangfoldigheden og kompleksiteten i børns og unges udvikling.

"Det handler om at tegne vores eget kort over verden," siger en pædagog fra Frederikssund Kommune i en artikel i dette nummer af Børn&Unge.

Ja - det er præcis det, BUPL's kongresbeslutning om professionsstrategien handler om:

Pædagogers viden skal i fokus. Pædagoger ved, hvad der skal til for at skabe kvalitet i pædagogisk arbejde. Det er pædagogerne, der kender det enkelte barn og børnegruppen, og det er pædagogerne, som med deres professionelle viden kan skønne, hvad der til enhver tid er de centrale indsatsområder.

Landet regeres i øjeblikket af politikere - ikke kun inden for regeringen, men også hos oppositionen - som er plaget af forestillingen om meget detaljerede centrale mål for indsatsen og sågar manualer for indsatsen og tests af målopfyldelsen.

I den performancekultur, som vi oplever i disse år, har mange forældre taget positivt imod politikernes detaillovgivning. De forventer, at hvis lille Peters styrker og svagheder (i forhold til andre?) bliver klarlagt tidligt, kan for eksempel pædagoger og lærere gøre en indsats, så han klarer sig godt (bedre end andre?) i "globaliseringens hårde konkurrence", som alle taler om.

Men, men, men...

Det er jo ikke sikkert, at sproget er et relevant målepunkt for Peter. Skal vi ikke anerkende, at Peters vej til et godt sprog kan være en anden end Pernilles? Hvis Peter er i gang med at skabe nogle gode relationer til andre børn efter at have været lidt isoleret i en periode, er det så ikke det væsentlige lige nu? Og mon ikke der kommer en afledt sproglig udvikling ud af denne relationsdannelse, hvis vi understøtter den?

Den slags overvejelser udgør i høj grad pædagogernes hverdag, og deri ligger det unikke i dansk pædagogisk tradition. Vi tror på, at det professionelle skøn er det bedste grundlag for at håndtere mangfoldigheden og kompleksiteten i børns og unges udvikling.

Politikerne skal koncentrere sig om at beskrive formål og skabe rammer for pædagogisk arbejde. Det sker med en tidssvarende pædagoguddannelse, flere pædagoger i institutionerne, gode fysiske rammer og tillid til pædagogerne.

I det lys skal man se Pædagogisk Råd i Nordsjælland, professionsnetværk i Midtvestjylland, og hvad der i øvrigt spirer frem rundt om i BUPL's fagforeninger.

Pædagogerne vil selv på banen og sætte dagsordenen for områdets udvikling. PISA-undersøgelser og andre tilfældige nedslag må ikke føre til af-professionalisering og manualisering af det pædagogiske arbejde.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.