BUPL mener: Leg for livet

Den danske børnehavetradition er anderledes end i mange andre europæiske lande, og det har vi grund til at være stolte af

Vi ser dem i gadebilledet med de funklende nye tasker, de tusinder af børn, som i disse dage begynder på et nyt kapitel i deres liv: De bliver skolebørn! De har sagt farvel i børnehaverne, og med de gode samarbejder, der eksisterer landet over mellem daginstitutioner og skoler, har mange på forhånd været på besøg i den kommende skole - ligesom de nu bringer en bagage med sig fra børnehaven. Dialogen mellem børnehave, børnehaveklasse og SFO er et af de væsentligste midler til at sikre den pædagogiske kontinuitet, der er så vigtig i børnenes liv.

Og borgerlige politikere bruger årstiden til at tale for en tidligere skolestart, som man kender det i andre europæiske lande. Det synes i øvrigt at være den eneste egentlige begrundelse - at børn i nogle andre europæiske lande begynder i skole som 4-5-årige!

For debatten i øvrigt tyder på et vist ukendskab både til, hvad pædagoger kan og gør i daginstitutionerne, og til hvordan børn lærer. Det er, som om fortalere for tidligere skolestart har et billede af, at børn tumler rundt i børnehaverne frem til første skoledag, og så lærer de ikke at sidde stille og læse godt nok til, at vi har førerfeltet i diverse PISA-undersøgelser!

I det virkelige liv, hvor pædagoger færdes sammen med børn og unge, ved vi, at læring foregår hele tiden og på mange måder. Mindre børn lærer især gennem leg, og som pædagoger kan vi observere og reflektere over, hvordan de dermed tilegner sig viden og kunnen, for det er vores arbejde at støtte dem i de processer.

Den danske børnehavetradition er anderledes end i mange andre europæiske lande, og det har vi grund til at være stolte af. Dels har vi her i landet haft forskere og tænkere, der har beskæftiget sig med børns udvikling i mange år, og dels har vi et arbejdsmarked, hvor kvinder for længst har fået fodfæste - selv om ligestillingen med skam at melde ikke er slået helt igennem endnu!

Så tanken om en tidligere skolestart er for mig at se en dårlig ide. Langt mere relevant er det at få et øget politisk fokus på, hvordan indsatsen i børnehaverne - og på det pædagogiske arbejdsfelt generelt - støtter og styrker børnene i deres læring og udvikling.

For nogle år siden havde vi i BUPL en kampagne med overskriften "Leg for livet". Den holder endnu, for den trivsel, udvikling og læring, som daginstitutioner er ramme om, rækker betydeligt længere end til skolestart.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.