BUPL mener: Fokus på vuggestuepædagogik

De 0-3-årige har altid lært meget i de danske vuggestuer og integrerede institutioner - samtidig med, at de har haft en sjov, udfordrende og omsorgsfuld barndom.

Pædagogisk arbejde med de 0-3 årige børn, populært kaldet vuggestuepædagogik, er en interessant og raffineret del af den pædagogiske profession. Den non-verbale kommunikations betydning, de spirende sociale relationer og omverdenstilegnelsen er spændende elementer i det bredt favnende og udfordrende arbejde med denne aldersgruppe, hvor man tydeligt kan følge det enkelte barns udvikling fra dag til dag.

De pædagoger, der vælger at arbejde med denne aldersgruppe, må beundres for den professionelle empatiske forståelse af de mindste børns behov og følelsesliv.

BUPL mangler dog en del viden om denne del af professionen, og det er derfor med god grund, at kongressen sidste år valgte at sætte fokus på vuggestuepædagogik.

For det første mangler vi en kortlægning af organiseringen af arbejdet med 0-3 årige. Hvor mange vuggestuer er der, og hvor ligger de? Er arbejdet måske primært organiseret i integrerede institutioner?

For det andet er diskussionen om integration af børnene i andre grupper og fællesskaber gået i stå. Tidligere var der passionerede argumenter for og imod aldersintegration, og man kan sagtens forestille sig, at integrationsperspektivet i dag har vanskelige vilkår i en presset hverdag.

Og for det tredje ønsker vi generelt mere viden på forskellige felter: Hvordan har organisering og ledelse af arbejdet betydning for forældrenes krav og forventninger, for eksempel i forhold til aldersintegrationen? Bliver der i arbejdet med læreplaner taget hensyn til aldersgruppen? Hvordan er det internationale perspektiv, eftersom børneperspektivet i pædagogikken i forbindelse med 0-3 årige er noget særligt dansk? Og tager man hensyn til denne aldersgruppes specielle behov i tidsorganiseringen og normeringstildelingen?

Forbundet tager nu hul på at indsamle denne viden, så vi kan arbejde målrettet på at højne status og forhåbentligt få flere pædagoger til at ville og vælge vuggestuepædagogikken.

Perspektivet for vidensindsamlingen er endvidere at kunne argumentere for denne særlige indretning i dansk pædagogik og derigennem lade andre lande blive inspireret. De 0-3-årige har altid lært meget i de danske vuggestuer og integrerede institutioner - samtidig med, at de har haft en sjov, udfordrende og omsorgsfuld barndom.

Gid dette perspektiv vil brede sig rundt i Europa, hvor man netop er begyndt at fokusere på mulighederne for indlæringens betydning i de første barneår.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.